הודעהעל ידי שומר-הגחלת » א' אפריל 06, 2014 1:47 pm
["צולניק"]מזה מס' שבועות שהנני מתענג על הספר בשלמותו, ובעברי מקופיא על ענייני פסח התעוררו אצלי מספר תמיהות:
א. בעמוד קטו מובא התייחסות של בעל הנתיבות לנכד שלא אכל שרויה בפסח, כמדומה ששגגה נפלה בזה לייחס דברי ליצנות שכאלו לבעל הנתיבות.
ב. בעמוד קיז לגבי שמן שומשומין 'שכח' הרהמ"ח לציין מיהו הרב שהתיר לכתחילה את השמן הנ"ל.
ג. בעמוד קכב כותב הרהמ"ח שהגרש"ס הלך לנוח אחר עריכת הסדר בכדי שיוכל להורות בשאלות המגיעות אליו ביחוד בשולחן עורך, ואני הק' לא הבנתי אלו שאלות מתעוררות דוקא בשולחן עורך.
ד. בעמוד קכז מביא שהגרש"ס נהג היתר ופרסמו לרבים בחמץ הנמכר לעכו"ם, מקורי הדברים בקונ' 'הר המור', קונטרס זה לא שמעתיו בלתי היום אך בהשקפה ראשונה נראה תמוה שהגרש"ס נהג בירושלים שלא לפי הוראת הגר"א שאין לסמוך לכתחילה על המכירה [ושמא יש לחלק בין המכירות כמובא שם בהערה וצ"ע]
בקשר להערותיך בעניני הספר
א. מעשה זה הובא בס' שמואל בדורו בשם הגרצ"פ פראנק זצ"ל ואם כי אין חובה להתייחס להדברים המובאים שם כהלכה למשה מסיני, מ"מ בנוכחותי מרן הגר"ש אויערבאך שליט"א עבר על מעשה זה וסיפר שכן שמע אף הוא את המעשה מפי הגאון רבי אברהם דוד רוזנטל זצ"ל ששמע כך מפי מרן הגרצ"פ פראנק זצ"ל [מרן שליט"א לא פקפק על הנוסח המובא].
ב. כמדומני שהרב שהתיר את השמן הינו הגאון הראי"ה קוק זצ"ל [אינני בטוח בכך, שווה בדיקה].
ג. יש שמספרים את המעשה בנוסח אחר, שכן הגרש"ס היה עייף בליל הסדר מחמת ריבוי השאלות שהתעוררו לפתחו בימים שקודם הפסח ופשוט מרוב עייפותו הזדרז בעריכת הסדר והלך לישון, אך מ"מ בירושלים מקובל שהטעם הוא מהשאלות שהתעוררו בסדר. וכן סיפר הגר"ב ז'ולטי זצ"ל [וכן מובא שם בהערות בשם מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א ולא ציין מרן הגאון שליט"א ממי שמע או היכן ראה את המעשה].
ד. ראה בפתיחת הספר בכללי ההוראה והמנהגים במשנת רבינו, שמנהגו היה שמה שהתיר לאחרים כך נהג לעצמו וביותר בפהרסיא, אפשר שכיון שכמרא דאתרא ודאי היה מחוייב למכור את חמצם של בני העיר, לכםן אף נהג בפהרסיא להורות היתר, ע"מ שלא יחשבו ההמון שהמכירה אינה איתית [עי' בפתיחת הספר ודברי תורה עניים במק"א ועשירים במק"א].