מלך שלם כתב:ניו זילנד היא סתם כדוגמא השאלה נכונה לכל דיון על מקום אחר.
את עצם הספק הבנתי ואף כתבתי, השאלה היא מה מכריח אותי ליצור כזה קו, בארץ ישראל יום ראשון יתחיל מהזריחה ובניו יורק [להלן: נ"י] יתחיל היום מהזריחה, מה שיוצר את השאלה זה ההשוואה בין נ"י לישראל.
הזכרת את הנקודה של מספר הזריחות מבריאת העולם, מספר הזריחות בנ"י שווה למספר הזריחות בישראל, בכל יום נוצר פער של זריחה אחת [לא יותר!] שנעלם לאחר שבע שעות, הפער הוא מתבקש והגיוני הודות לצורה הכדורית של עולמינו.
הרב זוין כתב:"נקודה אחת בכדור הארץ - היינו קו אורך אחד - בהכרח שתשמש לתחילת המזרח וסוף המערב, באופן שבין מזרחה של הנקודה למערבה יהיה הבדל בזמן של 24 שעות שלמות. אנחנו יכולים לבחור לנו כל נקודה שנרצה ולומר שכאן הוא הגבול, שכן אין תחילה ואין סוף בעיגול, אבל נקודה כזאת בכלל מוכרחת להיקבע. כיצד? נסמן לנו איזו נקודה בתורת התחלה. זריחת החמה של יום הראשון, למשל, נניח שהיא שם בשעה 6 בבוקר. מכיון שבכל מעלה ומעלה מ-360 המעלות של הכדור, השמש מתרחקת ב-4 דקות, הרי שברבע הכדור, זאת אומרת במרחק של 90 מעלות, היא מתרחקת ב-6 שעות. באותה הנקודה שהצבנו לנו - כמו בכל נקודה על פני הכדור - השמש מקדימה ב-6 שעות לבוא מזמן ביאתה ב-90 מעלות הלאה למערב הנקודה. לפי זה, בזמן זריחת השמש כאן, הרי ב-90 מעלות למערב עדיין חצי הלילה, ובו בזמן ב-180 מעלות מנקודתנו היא תחילת ליל ראשון, וב-270 מעלות חצות יום השבת, וב-360 מעלות, כלומר באותה הנקודה הראשונה מצד מזרח, זריחת השמש של תחילת יום השבת. הרי לנו הבדל במעת לעת שלם. או נאמר בלשון אחרת: אם זריחת השמש של יום ראשון כאן היא בשעה 6 בבוקר, הרי שב-90 מעלות למערב מכאן תהיה הזריחה בעוד 6 שעות, וב-180 מעלות בעוד 12 שעות, וב-270 מעלות בעוד 18 שעות, וב-360 מעלות בעוד 24 שעות. בשעה שבנקודה זו עצמה למערב כבר תהיה זריחת יום השני, תהיה לצד מזרח מהנקודה זריחת יום ראשון. השאלה היא אפוא: היכן הוא - "בדין התורה" - אותו הגבול? היכן היא נקודת ההתחלה"?
מלך שלם כתב:לא הבנתי מאי נפק"מ היכן השמש זרחה, הרי הזריחה הגיעה בתוך פחות מכ"ד שעות לכל הכדור, היום התחיל בכל מקום בזריחה, שכן בשום מקום לא זרחה השמש פעמים תוך כ"ד שעות.
המסקנא המתבקשת היא שמספר הזריחות בכל העולם שווה הוא, אמנם קיימים פערים מפאת צורתו הכדורית של העולם, אך הפער לא עולה על זריחה אחת וגם הפער הזה יצטמצם לאחר כמה שעות.
הבעיה מתחילה שמתחילים להשוות בין מקומות, אבל לא להגיע לזה.
[כמו שפתחתי שאלתי היא שאלת תם, אנא, האכילו אותי עם כפית לאט כדי שאבין מהר]
אחזור על דברי קודמַי במילים אחרות (בתקוה שהבנתי נכון את השאלה).מלך שלם כתב:מדוע יש צורך בקו תאריך שרירותי כדי לקבוע תאריך?
איש-אחד כתב:מי היו הרבנים דס"ל שבענין קו התאריך להלכה יש לילך ע"פ קו התאריך הבינלאומי?
אוצר החכמה כתב:איש-אחד כתב:מי היו הרבנים דס"ל שבענין קו התאריך להלכה יש לילך ע"פ קו התאריך הבינלאומי?
קו התאריך העובר 180 מעלות מירושלים שיטת הגרימ"ט והגרא"ז מלצר וכל ההולכים בשיטה הזאת כמבואר בכל האשכולות הסמוכים קרוב לקו התאריך הבינלאומי, וכיוון ששניהם עוברים בים אין הרבה הבדל מעשי.
אוצר החכמה כתב:איש-אחד כתב:מי היו הרבנים דס"ל שבענין קו התאריך להלכה יש לילך ע"פ קו התאריך הבינלאומי?
קו התאריך העובר 180 מעלות מירושלים שיטת הגרימ"ט והגרא"ז מלצר וכל ההולכים בשיטה הזאת כמבואר בכל האשכולות הסמוכים קרוב לקו התאריך הבינלאומי, וכיוון ששניהם עוברים בים אין הרבה הבדל מעשי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 450 אורחים