מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מאי 14, 2014 5:54 pm

כידוע נפסק ברמ"א דמותר להסתפר ביום ו' שבמוצ"ש שלו חל ל"ג בעומר, שזהו כבוד שבת שיסתפרו לפניו ולא מיד אחריו.

האם ידוע לחו"ר א"ק הדין, מה הדין בתספורת ראשונה, הנקראת "חלאקה", שלכאורה בה אין כ"כ כבוד שבת, כיוון שהנער לא נהג להסתפר עד היום, ומאידך אם יסתפר ביום א' ל"ג בעומר, הרי יש בכך פחיתות כבוד לשבת, שלא הסתפר לפניה?

אשמח לתשובות מבוססות והפניות למקורות.

יישר כח!

סמל אישי של המשתמש
שמח
הודעות: 214
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 3:33 pm

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי שמח » ד' מאי 14, 2014 8:42 pm

אני מעלה לך עלון עלה לתרופה של שבת זו, בה מופיע ההלכות של הגר"ש אנשין הכותב כי הדבר אסור היות וכל ההיתר הוא רק מפני כבוד שבת, אבל בחלאקה אין כבוד שבת, אלא להיפך. עיי"ש.
קבצים מצורפים
עלה לתרופה בחקותי - לג בעומר עד.pdf
(612.33 KiB) הורד 466 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מאי 14, 2014 8:42 pm

אין לך כבוד שבת טפי מלכבדה בצורה של יהודי
ולדעתי אין צריך מקור לדבר כה פשוט

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 14, 2014 8:56 pm

לא הההיתר הנ"ל צריך מקור אלא עיקר האיסור לספר קטן בימי ספירת העומר.
עיין בה"ל סימן תצג ד"ה נוהגים ובסימן תקלא ס"ו. [וע"ע אג"מ או"ח ב סימן צו].
וסימן תקנא סי"ד ומ"ב ס"ק פא ושה"צ שם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מאי 14, 2014 9:21 pm

שמח כתב:אני מעלה לך עלון עלה לתרופה של שבת זו, בה מופיע ההלכות של הגר"ש אנשין הכותב כי הדבר אסור היות וכל ההיתר הוא רק מפני כבוד שבת, אבל בחלאקה אין כבוד שבת, אלא להיפך. עיי"ש.


תודה לך ולכולם.

הוא כותב שם שאסור לכתחילה להסתפר אחרי ל"ג בעומר. תמוה, שהרי להנוהגים שלא להסתפר מפסח התיר הרמ"א להסתפר מל"ג בעומר ואילך.
נערך לאחרונה על ידי אפרקסתא דעניא ב ד' מאי 14, 2014 10:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מאי 14, 2014 9:47 pm

מה שנכון נכון כתב:לא הההיתר הנ"ל צריך מקור אלא עיקר האיסור לספר קטן בימי ספירת העומר.
עיין בה"ל סימן תצג ד"ה נוהגים ובסימן תקלא ס"ו. [וע"ע אג"מ או"ח ב סימן צו].
וסימן תקנא סי"ד ומ"ב ס"ק פא ושה"צ שם.


יישר כח. עיינתי בכל המקורות, ולכאורה נראין דברי הגרמ"פ, ולפ"ז יש מקור לאסור בקטן בספירה כשבוע שחל בו.

הוד_והדר
הודעות: 2502
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' מאי 15, 2014 12:04 am

המנחת אלעזר כותב במכתב שכל איסור תגלחת אינו לקטן, ובכל זאת מציע להשואל שימתין עד ערב שבועות [הנידון היה שנהיה בן ג' בער"ח סיון]

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' מאי 15, 2014 8:22 am

בשו"ת שיח נחום סי' לב בעניין אבלות לקטן בבין המצרים כתב: "בתשעה באב האבלות היא על החורבן, ואנו מצפים כי מהרה ינחם ה' ציון והצומות ייהפכו לששון ושמחה, ואם יחנכו את הקטן להתאבל הרי יש בכך משום ייאוש מן הגאולה ח"ו. אלא אדרבה צריך לחנך את הקטנים לצפות לישועה... ומומלץ שיספרו לילדים על בית המקדש ועל התקוה לראותו בבניינו במהרה בימינו". ומסיק שאין לחייב קטנים במעשים של אבלות וקל וחומר הדברים בשאר ימי הספירה. וכן התיר בתורת יקותיאל (רוזנברגר, סי' מז) ולמד כן ממי שתכפוהו אבלות, ולכן לא היה יכול להסתפר קודם, וכתב שהוא הדין בקטן שלא היה יכול להסתפר מחמת מנהג בית אבות. [תודתי נתונה לידידי הרב א"ר רב במרכז הארץ שכתב תשובה ארוכה בנושא וכוח דהיתירא עדיף]

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 15, 2014 1:26 pm

משה גרוס כתב:בשו"ת שיח נחום סי' לב בעניין אבלות לקטן בבין המצרים כתב: "בתשעה באב האבלות היא על החורבן, ואנו מצפים כי מהרה ינחם ה' ציון והצומות ייהפכו לששון ושמחה, ואם יחנכו את הקטן להתאבל הרי יש בכך משום ייאוש מן הגאולה ח"ו. אלא אדרבה צריך לחנך את הקטנים לצפות לישועה... ומומלץ שיספרו לילדים על בית המקדש ועל התקוה לראותו בבניינו במהרה בימינו". ומסיק שאין לחייב קטנים במעשים של אבלות וקל וחומר הדברים בשאר ימי הספירה. וכן התיר בתורת יקותיאל (רוזנברגר, סי' מז) ולמד כן ממי שתכפוהו אבלות, ולכן לא היה יכול להסתפר קודם, וכתב שהוא הדין בקטן שלא היה יכול להסתפר מחמת מנהג בית אבות. [תודתי נתונה לידידי הרב א"ר רב במרכז הארץ שכתב תשובה ארוכה בנושא וכוח דהיתירא עדיף]

הסגנון שהבאת את דבריהם יכול להטעות. מצו"ב המקורות.
שיח נחום לב.PDF
(130.22 KiB) הורד 287 פעמים

תורת יקותיאל.PDF
(607.97 KiB) הורד 274 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מחשב מסלול ו־ 529 אורחים