יאיר כתב:מסתמא כוונתו שלא היה דין כהנים (שהחליפו הבכורות)..
ומה שכתב, הכוונה שהמלאכים בנוסף לשם ואברהם היו כהנים..
יאיר כתב:טוב..כרצונך..
יאיר כתב:אכן לדעתי צ"ע בנושא שהמילים "לאל עליון" לא נהוגות במקרא..
מתעמק כתב:מרא דאברהם, האם יש כאן מקום לתגובות כאלו? האם זה פורום של מכחישי המקרא או של קראים מכחישי דברי חז"ל?!
ולגוף דברי האוה"ח, לענ"ד כוונתו דטבל איסורו בעצם לכל אדם, וכן שאר מאכלות אסורות כנבילה, לא כן תרומה שמותרת לכהנים, נמצא שאין איסורו אלא מחמת קדושת כהונה, ולכן בזמן שאין כהנים, כלומר שלא נקבע מדין תורה שאלו יהיו הכהנים, אף שיש ה"מכהנים" ועושים עבודה להקב"ה בבמות, אבל כיון שלא נקבע להם דין כהונה, אין היתר להם לאכול תרומה יותר מלאחרים, ולכן צריך רק קדושת האוכל שיאכלנה בטהרה, אבל כל אדם ראוי לזה. והרי זה דוגמת מעשר שני ללויים, שנאכלת לכל אדם.
יצג כתב:בענין מלכי צדק, יעויין פירושי רש"ר הירש ורד"צ הופמן לפסוק (ועיין היטב גם ברמב"ן).
אכן לדעתי צ"ע בנושא שהמילים "לאל עליון" לא נהוגות במקרא..
מה שדראל פירש הוא מקאסוטו..(ש"עליון" היה שם אל של הכנענים)..
מתעמק כתב:כל הענין תמוה הפלא ופלא.
מצויין כאן שפירוש זה מיוחס לקאסוטו, ומצויין גם לינק שקאסוטו כפר בתורה מן השמים רח"ל. הכי זה הוא פשוט של מקרא?
אך ליתר שאת, עיינתי שם (את חטאי אני מזכיר) ולא ראיתי גם שם שום רמז לפירוש זה, אלא פירושו של קאסוטו דומה לזה של רשב"ר הירש, שקל עליון רומז להקב"ה, ושם עליון נתוסף להבדילו משאר אלהות שעבדו אליהם הגויים, ודעתו שם שגם הגוים הודו שה' יתברך הוא העליון לכל עבודה זרה, וכדברי חז"ל דקרו ליה אלקא דאלהיא. ונמצא שאף לדברי רשב"ר הירש ולהבדיל קאסוטו, מדובר שמלכי צדק היה כהן לה' לבדו, אלא שההוספה "עליון" נוספה להבדיל משאר אלהות שעבדו להם בימיהם.
כך שלפירוש החדש הזה "פשוט של מקרא" לא נותר אח וריע בין ישראל, ונצטרך לחפשו בין כתבי ווילהויזן ודומיו.
(ובגוף הדבר לא נדע איך יפרש דראל וחביריו מקרא שלאחר זה שאברהם אבינו בעצמו אמר הרימותי ידי לפני ה' קל עליון קונה, הרי שגם אברהם אבינו הזכיר שם ה' המיוחד שם העצם בצירוף קל עליון. וגם איך יפרש (תהלים מז ג) כי ה' עליון נורא, וכן (נז ג) אקרא לאלקים עליון, וכן (צ א) יושב בסתר עליון, וכן וידעו כי אתה שמך ה' עליון למלכי ארץ).
בברכה המשולשת כתב:ועליו כתב הרמב"ם שהוא מחכמי אוה"ע ולא מחסידיהם.
אני לא מדבר על גוי שהגיע לאמונה מהכרע שכלו אלא על גוי שטוען שמאמין בבורא אחר ממה שהיהודים מאמינים.בברכה המשולשת כתב:ב. לגבי גוי שהגיע לאמונה בא-ל אחד בהכרע שכלו (ולא שמע על התורה כך שאינו כופר בה)- הרי שאם זו אכן אמונה שאין בה דופי אז א"א להגדירו כעוע"ז, ועליו כתב הרמב"ם שהוא מחכמי אוה"ע ולא מחסידיהם.
דניאל כתב:אני לא מדבר על גוי שהגיע לאמונה מהכרע שכלו אלא על גוי שטוען שמאמין בבורא אחר ממה שהיהודים מאמינים.בברכה המשולשת כתב:ב. לגבי גוי שהגיע לאמונה בא-ל אחד בהכרע שכלו (ולא שמע על התורה כך שאינו כופר בה)- הרי שאם זו אכן אמונה שאין בה דופי אז א"א להגדירו כעוע"ז, ועליו כתב הרמב"ם שהוא מחכמי אוה"ע ולא מחסידיהם.
לא חשוב מכח מה, הנקודה שלי היא מה שהבהרתי כאן שהוא טוען שאין זה מי שהיהודים מאמינים בו.בברכה המשולשת כתב:מכוח מה?
לא הבנתי. אם הוא אומר שיש כח אחר אבל שהוא עובד להקב"ה אזי הוא אפיקורס אבל לא עובד ע"ז.אוצר החכמה כתב:אני לא כל כך תופס את ההגדרה אין זה מי שהיהודים מאמינים בו, אם אתה ואני מסכימים שיכול להיות רק אחד על כרחך שאנו מדברים על אותו אחד. הויכוח שלו הוא אחר, שאומר שמה שאנחנו אומרים שנגלה אלינו וצווה לנו הוא שקר ולא נגלה ולא ציווה, או שאיזה כוח אחר שאינו הבורא נגלה וציווה, ושקר מה שאמר שהוא הבורא. אבל לא ייתכן שיאמר שהגילוי אמת אבל זה מישהו אחר שהרי אין אחר.
דניאל כתב:לא הבנתי. אם הוא אומר שיש כח אחר אבל שהוא עובד להקב"ה אזי הוא אפיקורס אבל לא עובד ע"ז.אוצר החכמה כתב:אני לא כל כך תופס את ההגדרה אין זה מי שהיהודים מאמינים בו, אם אתה ואני מסכימים שיכול להיות רק אחד על כרחך שאנו מדברים על אותו אחד. הויכוח שלו הוא אחר, שאומר שמה שאנחנו אומרים שנגלה אלינו וצווה לנו הוא שקר ולא נגלה ולא ציווה, או שאיזה כוח אחר שאינו הבורא נגלה וציווה, ושקר מה שאמר שהוא הבורא. אבל לא ייתכן שיאמר שהגילוי אמת אבל זה מישהו אחר שהרי אין אחר.
ועכשיו אני שואל שוב (ואני לא מצליח לתפוס למה לא מבינים אותי) מה הדין במי שעובד לבורא העולם אבל טוען שמי שנגלה לישראל והוציאם ממצרים היה כח אחר האם זו ע"ז או לא?
הוא כופר בכך שהוא ברא את העולם.בברכה המשולשת כתב:ומה הוט טוען לגבי אותו "כח" (עפ"ל)?
כן.אוצר החכמה כתב:מה הוא עושה? מקריב קרבנות לבורא העולם שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים