להחוזר.
אבקש להפנות אותך לקטע בספר שם עולם להחפץ חיים.
ואיזה חכמה יש בעולם שאין רמוזה עיקרה בתורה באיזה מאמר קצר כגון חכמת התכונה שהוא מהלך השמש והירח והכוכבים שהיא חכמה גדולה רמוזה עיקרה במ"ע של קידוש החודש שנמסר למרע"ה דרוב מנין אבריו של אדם מטמא באהל ונמסר לו כמה אברים יש באדם ומקומן של כל האברים והיא משנה אחת בסוף פ"א דאהלות ע"ש מנין האברים ומקומן אשר היא עיקר חכמת הניתות וכן חכמת המדידה והנדסה יש במסכת כלאים פ"ג ופ"ה ע"ש ברמב"ם ותוי"ט ובשבת פ"ד ועירובין ע"ז וסוכה ח' וכן חכמת השרשת הזרעים והרכת האילנות יש ג"כ בתורה עיין בסדר זרעים בכמה מקומות וביו"ד הלכות כלאי זרעים וכן כל חכמה וחכמה וטבעיות כל הברואים יש ג"כ רמוז בתורה עקריהן ויסודותיהן עיין בבכורות פ"ק ותראה שם נפלאות ועיין במדרש רבה פרשת בראשית שפילוסופוס אחד ביקש לידע לכמה נחש מוליד כיון שראה אותן מתעסקין זה עם זה בדרך ארץ נטלן ונתנן בחבית כדי להפרישן זה מזה והיה מספיק להן מזונות עד שילדו כיון שעלו הזקנים לרומי שאל לר' גמליאל לכמה הנחש מוליד וע"ש שמצא ר' יהושע ראיה מן הכתוב שזמן עיבורו ז' שנים וא"ל דבר זה התחילה הפילוסופוס מטיח ראשו בכותל אמר כל מה שעמלתי בז' שנים בא זה והושיע לי בקנה אחד. והכל נמסר למשה בסיני עיין ברמב"ן בהקדמתו על התורה ובספר יערת הדבש.
מקור ספר שם עולם להחפץ חיים ז"ל.
--
ולמה שכתב הרב ברזילי ידידי, שאין העריכה בש"ס כסוג העריכה שלנו, לדעתי סוד גדול יש בסדר העריכה. ומי לנו גדול מהרמב"ם שידע לערוך את ספרו ביד החזקה, הרי בספר המצוות סתם ואין מפרש לפי איזה סדר כתב את המצוות.
ובעניין הרפואות. – אמנם כן הוא דעת רבי אברהם בן הרמב"ם והובא בהקדמה לספר עין יעקב, ושם הוא טוען שאין הרפואות נאמרו למשה מסיני ואני הקטן לא השכלתי להבין מנין לו. – מה גם שהרי אין כמו התורה שבכוחה לרפא וגם הובטחנו כי אני השם רופאך, שכל העמל בתורה אין צריך כלל לרפואות – יתירא מכך, הרי מבואר שכל אלו שהוזכרו בגמ' היה בכוחם להחיות מתים, ראה בשם עולם להחפץ חיים שהוכיח שכן הוא לגבי כל האמוראים, וכי אלו שידעו להחיות מתים היו צריכים לרפואות. - בהכרח שסוד גדול יש בעיני הרפואות בש"ס והכל נמסר למשרע"ה מסיני.
--
לאריסמנד. ראה מה שהבאתי לעיל שכך כדעת הרמב"ם פסק הגר"ז בהלכות ת"ת שדברי האגדה בתלמוד, הינם על פי סוד.