מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ושיקוצינו כטומאת הנדה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 4:19 am

ר'זלמן הענא כתב בסדורו בתפילת והוא רחום של שני וחמישי 'ושיקוצינו כטומאת הנידה' (השי"ן חרוקה והצד"י צרויה). כמובן מאליו, היעב"ץ בלוח ארש (סי' ריב) חולק עליו בחריפות וכותב שהוא עובר בבל תשקצו. אמנם, האמת היא שהנוסח 'ושיקוצינו' נמצא גם בכתבי היד של פירוש הרוקח לסידור (ולא כנד' במהדו' הרשלר 'ושיקצונו'). וכ"ה בחמשה כ"י קדומים של סידורי צרפת ואשכנז (בעץ חיים של ר"י מלונדרץ, המייצג את נוסח אנגליה הקדום, כתוב 'ושקצותינו'). אם כן איפוא, אשאל מהו הביאור בנוסח זה?

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי אריסמנדי » ב' יוני 23, 2014 5:01 am

אם זו לא ט"ס (האם יש כ"י שגם מנקד כך?)
אפשר לפרש 'שיקוצנו': השיקוץ (=היות משוקץ) שהם מייחסים לנו הוא כטומאת הנדה.
או: השיקוץ (שֵם פעולה, תיעוב) שהם משקצים אותנו וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 23, 2014 7:52 am

אריסמנדי כתב:אפשר לפרש 'שיקוצנו': השיקוץ (=היות משוקץ) שהם מייחסים לנו הוא כטומאת הנדה.


כמדומני שמפורש בחלק מהספרות האנטישמית בת זמנה של תקופת הראשונים, להבדיל אא"ה, שה אמרו שלגברים היהודים יש אורח כנשים מדי חודש

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 23, 2014 9:04 am

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמפורש בחלק מהספרות האנטישמית בת זמנה של תקופת הראשונים, להבדיל אא"ה, שה אמרו שלגברים היהודים יש אורח כנשים מדי חודש

שטות זו נאמרה כבר מפי אפיון, בשלהי בית שני.

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 23, 2014 9:24 am

חכם באשי כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמפורש בחלק מהספרות האנטישמית בת זמנה של תקופת הראשונים, להבדיל אא"ה, שה אמרו שלגברים היהודים יש אורח כנשים מדי חודש

שטות זו נאמרה כבר מפי אפיון, בשלהי בית שני.


כמדומני שהרבה בדותות אנטישמיות עברו מהספרות האנטישמית העתיקה לזו שבימי הביניים

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי חקר » ב' יוני 23, 2014 9:48 am

אאל"ט מובא בשם מדרש תנחומא, שעד זמנה של רחל היו הגברים רואים דם כנשים.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 4:08 pm

אריסמנדי כתב:אם זו לא ט"ס (האם יש כ"י שגם מנקד כך?)

א"א לומר שזו ט"ס. נוסח זה נמצא בג' כ"י (שאינם תלויים זב"ז) של פירוש הרוקח ובחמשה סדורים קדומים (כך ע"פ הנמצא בגנזי, מסתבר שבספריות יש עוד). 2 מהסדורים הם גם מנוקדים, מצ"ב תמונה מתוך סדור כמנהג אשכנז המזרחי כ"י פריס 646 (נכתב בשנת ק"נ לערך. הסדור השני הוא כ"י מינכן 69 מהמאה הי"ד, סריקה שלו נמצאת באתר ספריית מינכן). גם לגבי כה"י שאינם מנוקדים, לא נראה שיש דרך אחרת לקרוא את הוא"ו שאחרי הקו"ף והיו"ד שאחרי הצד"י.
קבצים מצורפים
f36.jpg
כ''י פריס 646
f36.jpg (289.42 KiB) נצפה 3154 פעמים


אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי אריסמנדי » ב' יוני 23, 2014 4:40 pm

בחיפוש באוצה"ח ובגוגל נמצאת גירסת 'שיקוצ(י)נו' גם בבני ימינו. האם יש מי שעדיין מתפלל כך או שזו ט"ס? כך למשל כתוב בכתבתו של הרב שלום גולדברג בקובץ "השקפת הנצח לשאלות הזמן" (עמ' 67) שיצא לרגל הנחת אבן הפינה לביהמ"ד הגדול דחסידי בעלזא (סיון תדש"ם): "ושיקוצנו כטומאת הנדה". (עכשיו ראיתי שהקדימני הרב המופלג והזריז "מה שנכון", יישר כח! אכן המקורות שהוא הביא אינם ממש מבני ימינו)

אגב בדף הסרוק שהעלית, ר' יענקל, נמחקו בקווים שלוש השורות שאחרי 'ושיקוצינו'. מפני מה?
נערך לאחרונה על ידי אריסמנדי ב ב' יוני 23, 2014 4:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 4:43 pm

השורות המחוקות הן כנראה בעטיה של צנזורה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ושיקוצינו כטומאת הנדה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 4:54 pm

הקצף יצא כנראה על המילים 'עורר גבורתך וקנאתך עליהם, יבושו ויחתו מגבורתם'.
ראה גם בסדור ר' הירץ ש"צ, שם נדפס רק 'עד מתי עוזך ותפארתך בשבי, ואל ימעטו לפניך תלאותנו'. בסדור ר' הירץ מדובר כנראה בצנזורה חיצונית (מעניין שבברכת המינים נדפס שם 'למלשינים', אך בשומר העמוד נותר 'למשומדים').


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 742 אורחים