מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חרם על רווק מבוגר בירושלים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

תקנה שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' ינואר 03, 2012 10:43 pm

ידועה הייתה התקנה של חכמי ירושלים הספרדים שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20.
אודה למי שיביא פרטים על תקנה זו, על ידי מי תוקנה, מתי ולמה, וכן מי היו המבטלים.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: תקנה שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20

הודעהעל ידי יתר10 » ג' ינואר 03, 2012 11:17 pm

ראה ספר "שערי צדק" (מצוי באוצר) ירושלים שנת 'ברכת ה' היא תעשיר' (תרכ"ב) עמוד 167 מעמודי האוצר

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: תקנה שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' ינואר 04, 2012 12:00 am

יש"כ
ומי ביטל?

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: תקנה שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ד' ינואר 04, 2012 12:29 am

מורה צדק כתב:יש"כ
ומי ביטל?


יביע אומר ח"ז יורה דעה סי' יד

ומדי דברי זכרתי ימים מקדם לפני עשרות שנים שנתתי לבי למ"ש בספר התקנות של ירושלים (דף מא ע"א): בשבטי ישראל הודענו נאמנה, כי יש הסכמה קדומה עשויה בכל תוקף ההסכמות מזמן קדמון לקדושים אשר בארץ המה, שרווק מבן עשרים שנה ומעלה לא יוכל לדור בעה"ק ירושלם ת"ו כשהוא שרוי בלא אשה, והנה בעתה ראינו כמה רווקים מבן עשרים שנה ומעלה שרויים בלא אשה בעה"ק ירושלים ת"ו, וטוענים שאין ידם משגת לצרכי החופה ולזון ולפרנס את נשותיהם וכו', ולכן נתוועדנו עם אסיפת חכמי ומנהיגי וטובי עה"ק, רוב בנין ורוב מנין, וחדשנו ההסכמה הקדומה, וכולנו פה אחד עלינו בהסכמה שלא יורשה שום בחור רווק מבן עשרים שנה ומעלה לדור פעה"ק ירושלים ת"ו בלא אשה, וזמן קצוב ניתן לרווקים היושבים בעה"ק מהיום ה' אייר עד ר"ח אלול לישא אשה, ואז יוכל להמשיך לדור פעה"ק כרצונו, ואם לא מצא מנוח לישא אשה, מחוייב הוא לצאת מעה"ק. ורשות נתונה לפקידי ירושלים לכל העובר על דברינו לגרשו מן העיר ולרדוף אותו עד חרמה בכל מאמצי כחם עד מקום שידם מגעת. וכל זה הסכמנו בכל תוקף ההסכמות וכו'. וחתומים על זה הגאונים: רבי נסים חיים משה מזרחי (מח"ס אדמת קודש), ורבי מיוחס בכ"ר שמואל (מח"ס פרי האדמה), ורבי ישראל יעקב אלגאזי (מח"ס קהלת יעקב שמע יעקב ארעא דרבנן ועוד), ורבי גדליה חאיון (ראש ישיבת בית אל), ורבי רפאל יצחק זרחיה אזולאי (מר אביו של מרן החיד"א), ורבי רפאל משה בולה (מח"ס גט מקושר). ועוד. והן עתה עינינו הרואות כמה בחורי חמד הלומדים בישיבות, ועוד בחורים אחרים יראי ה', מבן עשרים שנה ומעלה, אשר לא השיגה ידם לישא אשה, ודרים בעה"ק ירושלים, ואין פוצה פה ומצפצף, ונועדתי יחד עם ידידי הגאונים רבי יהודה צדקה זצ"ל, ולהבדיל בין החיים רבי בן ציון אבא שאול שליט"א, ודנתי עמהם על דבר ההסכמה הנ"ל, ושאפי' לא פשטה עתה התקנה הנ"ל, ברוב ישראל אשר פעה"ק ירושלים, מ"מ צריך ב"ד קטן לבטלה, כדמוכח מדברי הרמב"ם הנ"ל, וכ"כ התוס' והר"ן והמאירי, והסכמנו פה אחד במותב תלתא כחדא בביטול ההסכמה הנ"ל. כדי שלא תהיה ההסכמה שנעשתה מפי גאוני ירושלים, לפוקה ולמכשול לבחורים רווקים שלא הצליחו עדיין למצוא עזר כנגדם, וכיו"ב ראיתי להגאון מהר"י קצין בספר מחנה יהודה (דף יט ע"א) שכתב, ונהירנא כד הוינא טליא שהרב המובהק גאון ישראל וצבי עדיו כמהר"ר שמואל דוויק הכהן זללה"ה, וכל הרבנים קדושים אשר בארץ המה, התירו פרושים במעמד כל הק"ק את כל ההסכמות אשר נעשו מאז, כי בעת ההיא היתה עת צרה מדבר באופל יהלוך, ובעידן ריתחא ענשי, לפיכך התירו את כל ההסכמות לסלק חרון אף ה' מישראל, כי רבים היו עוברים על ההסכמות, ולכן אמרו מוטב שיהיו שוגגים וכו'. ואנן נמי בתרייהו גררינן, ומיום שעמדנו על דעתינו נהגנו להתיר מטעם זה ומשאר טעמים כפי צורך השעה. ושמעתי שגם בעיר ויניציאה, וכן בעיר בבל רבתי, וכן בערי טורקייא, התירו כל ההסכמות שהיו להם מקדמת דנא, וגם בירושלים ת"ו התירו כמה מן ההסכמות שלהם מטעם הנ"ל וכו'. עכת"ד. (וכעת אינו מצוי אצלי, ורק כרגע נראה לי). ואף נידון ההסכמה על בחורים רווקים בכלל זה, ואילו היו חיים עמנו הגאונים המסכימים, והיו רואים שבדורינו אין אפשרות לעמוד בה, לא היו גוזרים כן. ועכ"פ כיון שלא פשטה תקנתם אפי' ב"ד קטן יכול לבטלה. (וע' להמבי"ט בקרית ספר פ"ב מהל' ממרים. ודו"ק) וע' להמהרימ"ט בתשובה (סי' נח) שכ' שגם בענין תקנות הקהל והסכמותיהם אמרינן דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו, ואפי' בטל הטעם. וצריך הסכמה אחרת לבטל הראשונה. וכל זמן שלא נתבטלה ע"י מנין אחר, ההסכמה הראשונה קיימת. ע"ש. (וכ"ה בגליוני הש"ס ביצה ה א) וכ"כ בשו"ת מהריב"ל ח"ד (סי' ד), והובא בשו"ת מהרש"ם ח"ג (ס"ס רפד). ע"ש. ואף ההסכמה על בחורים רווקים שנראה שהיה אפשר לעמוד בה בדורותם, וחלה זמן מה, צריך להתירה ע"י ב"ד קטן. (וכמ"ש התוס' ע"ז (לו רע"ב) והרשב"ץ ח"א (סי' קכג) הנ"ל). ועינא דשפיר חזי להחקרי לב ח"ב מיו"ד (סי' מט דף פז ע"ג), שחקר חקירת חכם, בהא דקי"ל אין ב"ד יכול לבטל דברי ב"ד חבירו אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין, אם בתקנות שבזמנינו באופן שפשטה התקנה צריך ג"כ ב"ד גדול ממנו כדי לבטלן, שאפשר שזהו דוקא בתקנות וגזרות שבזמן חכמי הש"ס, שהן לכל ישראל, וכמ"ש הרמב"ם בפ"א מהל' ממרים, ובהקדמתו לס' היד, ועוד שהם היו סמוכים, והיה להם ב"ד הגדול של שבעים ואחד סנהדרין, לכן צריך ב"ד גדול, משא"כ בזמנינו שאין לנו כח לתקן אלא ליושבי העיר ההיא בלבד, ועוד דהאידנא ליכא סמוכים, ואנן הדיוטות אנן, כדאיתא בגטין (פח ב) ובחשן משפט (סי' א), וליכא ב"ד גדול, מנין לנו שצריך ב"ד גדול כדי להתיר. ואף למ"ש הרשב"א בתשובה (סי' תשכט) שכל צבור במקומו כמו הגאונים לכל ישראל לתקן תקנות וכו', מ"מ זהו שיכולים לתקן, אבל להצריך ב"ד גדול לבטל תקנתם אין להם דין ב"ד הגדול לכך. ומדברי מהרשד"ם (חיו"ד סי' נג) שהתיר לבטל הסכמה קדומה בהיתר חכם, ושכן כתב רבו מהר"י טאייטצק, מוכח שא"צ שיהיה ב"ד גדול מהראשונים בחכמה ובמנין, וכן מוכח מתשו' מרן הב"י באבקת רוכל (סי' קצ). וכן משמע בשו"ת פני משה ח"ב (סי נד) וכו'. וסיים (בדף פח ע"ב), שהואיל ודין זה אינו אלא מדרבנן, הא קי"ל ספק דרבנן לקולא, ועוד שאפי' אילו היה דין זה מה"ת יש כאן ס"ס להקל, שמא בזה"ז א"צ ב"ד גדול לבטל, ואת"ל צריך, שמא עכשיו שנהגו להתיר בלי היתר חכם א"צ ב"ד גדול. והוסיף (בדף פח ע"ג), וכל זה לא נצרכה אלא להלכה, כי למעשה המנהג פשוט בעירנו לבטל ההסכמות הקודמות אף בב"ד קטן. וכמבואר כן בספר ההסכמות מזמן הגאון מהר"י איסקאפה וכו', ובזמן מהר"ש הלוי ביטלו כל החרמות שבהסכמות ההן וכו'. ע"ש. עכת"ד. מבואר יוצא מדברי קדשו שיפה עשינו בביטול ההסכמה של גאוני ירושלים על הבחורים הרווקים. וע"ע היטב בשו"ת זית רענן ח"ב (חיו"ד סי' כג אות ו' והלאה). ובשו"ת פרי תבואה ח"ב (סי' לג), ע"ש. ואף לגבי השמועה על החרם שעשו גולי ספרד, נכון לבטלו ע"י ב"ד של שלשה, אם היה בכלל חרם. והרי זה כמבואר. וע' בתוס' ב"ק (פב ב) וגיטין (לו ב), ודו"ק.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תקנה שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 9:08 am

מורה צדק כתב:ידועה הייתה התקנה של חכמי ירושלים הספרדים שלא ילון בירושלים רווק מעל גיל 20.
אודה למי שיביא פרטים על תקנה זו, על ידי מי תוקנה, מתי ולמה, וכן מי היו המבטלים.

עי' בספר עמודי ארזים, לריא"ז מרגליות, אריכות גדולה בזה.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2111
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' יוני 30, 2014 9:21 pm

שמועה שמעתי שהחדי"א הטיל חרם שלא ילין בירושלים רווק שהוא בן כ' שנים ולמעלה.
האם יש בזה מקור והאם עדיין חל בזה"ז?

מה שנכון נכון
הודעות: 11747
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 30, 2014 9:23 pm

שו"ת יביע אומר חלק ז - יורה דעה סימן יד

ומדי דברי זכרתי ימים מקדם לפני עשרות שנים שנתתי לבי למ"ש בספר התקנות של ירושלים (דף מא ע"א): בשבטי ישראל הודענו נאמנה, כי יש הסכמה קדומה עשויה בכל תוקף ההסכמות מזמן קדמון לקדושים אשר בארץ המה, שרווק מבן עשרים שנה ומעלה לא יוכל לדור בעה"ק ירושלם ת"ו כשהוא שרוי בלא אשה, והנה בעתה ראינו כמה רווקים מבן עשרים שנה ומעלה שרויים בלא אשה בעה"ק ירושלים ת"ו, וטוענים שאין ידם משגת לצרכי החופה ולזון ולפרנס את נשותיהם וכו', ולכן נתוועדנו עם אסיפת חכמי ומנהיגי וטובי עה"ק, רוב בנין ורוב מנין, וחדשנו ההסכמה הקדומה, וכולנו פה אחד עלינו בהסכמה שלא יורשה שום בחור רווק מבן עשרים שנה ומעלה לדור פעה"ק ירושלים ת"ו בלא אשה, וזמן קצוב ניתן לרווקים היושבים בעה"ק מהיום ה' אייר עד ר"ח אלול לישא אשה, ואז יוכל להמשיך לדור פעה"ק כרצונו, ואם לא מצא מנוח לישא אשה, מחוייב הוא לצאת מעה"ק. ורשות נתונה לפקידי ירושלים לכל העובר על דברינו לגרשו מן העיר ולרדוף אותו עד חרמה בכל מאמצי כחם עד מקום שידם מגעת. וכל זה הסכמנו בכל תוקף ההסכמות וכו'. וחתומים על זה הגאונים: רבי נסים חיים משה מזרחי (מח"ס אדמת קודש), ורבי מיוחס בכ"ר שמואל (מח"ס פרי האדמה), ורבי ישראל יעקב אלגאזי (מח"ס קהלת יעקב שמע יעקב ארעא דרבנן ועוד), ורבי גדליה חאיון (ראש ישיבת בית אל), ורבי רפאל יצחק זרחיה אזולאי (מר אביו של מרן החיד"א), ורבי רפאל משה בולה (מח"ס גט מקושר). ועוד. והן עתה עינינו הרואות כמה בחורי חמד הלומדים בישיבות, ועוד בחורים אחרים יראי ה', מבן עשרים שנה ומעלה, אשר לא השיגה ידם לישא אשה, ודרים בעה"ק ירושלים, ואין פוצה פה ומצפצף, ונועדתי יחד עם ידידי הגאונים רבי יהודה צדקה זצ"ל, ולהבדיל בין החיים רבי בן ציון אבא שאול שליט"א, ודנתי עמהם על דבר ההסכמה הנ"ל, ושאפי' לא פשטה עתה התקנה הנ"ל, ברוב ישראל אשר פעה"ק ירושלים, מ"מ צריך ב"ד קטן לבטלה, כדמוכח מדברי הרמב"ם הנ"ל, וכ"כ התוס' והר"ן והמאירי, והסכמנו פה אחד במותב תלתא כחדא בביטול ההסכמה הנ"ל. כדי שלא תהיה ההסכמה שנעשתה מפי גאוני ירושלים, לפוקה ולמכשול לבחורים רווקים שלא הצליחו עדיין למצוא עזר כנגדם, וכיו"ב ראיתי להגאון מהר"י קצין בספר מחנה יהודה (דף יט ע"א) שכתב, ונהירנא כד הוינא טליא שהרב המובהק גאון ישראל וצבי עדיו כמהר"ר שמואל דוויק הכהן זללה"ה, וכל הרבנים קדושים אשר בארץ המה, התירו פרושים במעמד כל הק"ק את כל ההסכמות אשר נעשו מאז, כי בעת ההיא היתה עת צרה מדבר באופל יהלוך, ובעידן ריתחא ענשי, לפיכך התירו את כל ההסכמות לסלק חרון אף ה' מישראל, כי רבים היו עוברים על ההסכמות, ולכן אמרו מוטב שיהיו שוגגים וכו'. ואנן נמי בתרייהו גררינן, ומיום שעמדנו על דעתינו נהגנו להתיר מטעם זה ומשאר טעמים כפי צורך השעה. ושמעתי שגם בעיר ויניציאה, וכן בעיר בבל רבתי, וכן בערי טורקייא, התירו כל ההסכמות שהיו להם מקדמת דנא, וגם בירושלים ת"ו התירו כמה מן ההסכמות שלהם מטעם הנ"ל וכו'. עכת"ד. (וכעת אינו מצוי אצלי, ורק כרגע נראה לי). ואף נידון ההסכמה על בחורים רווקים בכלל זה, ואילו היו חיים עמנו הגאונים המסכימים, והיו רואים שבדורינו אין אפשרות לעמוד בה, לא היו גוזרים כן. ועכ"פ כיון שלא פשטה תקנתם אפי' ב"ד קטן יכול לבטלה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 30, 2014 9:38 pm

בספרו 'עמודי ארזים' האריך ריא"ז מרגליות בעניין.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 01, 2014 12:03 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' יולי 02, 2018 6:44 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 01, 2014 12:41 am

מה שנכון נכון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ז - יורה דעה סימן יד

ומדי דברי זכרתי ימים מקדם לפני עשרות שנים שנתתי לבי למ"ש בספר התקנות של ירושלים (דף מא ע"א): בשבטי ישראל הודענו נאמנה, כי יש הסכמה קדומה עשויה בכל תוקף ההסכמות מזמן קדמון לקדושים אשר בארץ המה, שרווק מבן עשרים שנה ומעלה לא יוכל לדור בעה"ק ירושלם ת"ו כשהוא שרוי בלא אשה, והנה בעתה ראינו כמה רווקים מבן עשרים שנה ומעלה שרויים בלא אשה בעה"ק ירושלים ת"ו, וטוענים שאין ידם משגת לצרכי החופה ולזון ולפרנס את נשותיהם וכו', ולכן נתוועדנו עם אסיפת חכמי ומנהיגי וטובי עה"ק, רוב בנין ורוב מנין, וחדשנו ההסכמה הקדומה, וכולנו פה אחד עלינו בהסכמה שלא יורשה שום בחור רווק מבן עשרים שנה ומעלה לדור פעה"ק ירושלים ת"ו בלא אשה, וזמן קצוב ניתן לרווקים היושבים בעה"ק מהיום ה' אייר עד ר"ח אלול לישא אשה, ואז יוכל להמשיך לדור פעה"ק כרצונו, ואם לא מצא מנוח לישא אשה, מחוייב הוא לצאת מעה"ק. ורשות נתונה לפקידי ירושלים לכל העובר על דברינו לגרשו מן העיר ולרדוף אותו עד חרמה בכל מאמצי כחם עד מקום שידם מגעת. וכל זה הסכמנו בכל תוקף ההסכמות וכו'. וחתומים על זה הגאונים: רבי נסים חיים משה מזרחי (מח"ס אדמת קודש), ורבי מיוחס בכ"ר שמואל (מח"ס פרי האדמה), ורבי ישראל יעקב אלגאזי (מח"ס קהלת יעקב שמע יעקב ארעא דרבנן ועוד), ורבי גדליה חאיון (ראש ישיבת בית אל), ורבי רפאל יצחק זרחיה אזולאי (מר אביו של מרן החיד"א), ורבי רפאל משה בולה (מח"ס גט מקושר). ועוד.
קבצים מצורפים
קול קורא.pdf
(113.49 KiB) הורד 384 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11747
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 01, 2014 12:52 am

התקנה היתה שלא ידור בירושלים, ומה שכתבו שהעובר עליה יצא לחו"ל היינו בלית ברירה כי [כמעט] לא היה ישוב בא"י בזמנם בערים אחרות.
ולפלא שבספר ויואל משה עמוד שכח ובעמודי ארזים עמוד כז כתבו שהתקנה היתה שלא ידור בארץ ישראל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 01, 2014 8:30 am

שמעתי מא' מראשי הישיבות שמרן בעל היביע אומר סיפר לו על עצמו שכשהגיע לגיל כ הודיע לו רבי עזרא עטי' שידע שיש את התקנה הנ"ל וכו'.
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' יולי 09, 2014 9:10 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שרוליק
הודעות: 198
הצטרף: ד' דצמבר 12, 2012 8:01 am

Re: חרם על רווק מבוגר בירושלים

הודעהעל ידי שרוליק » ג' יולי 01, 2014 8:31 am

מענין לענין .

את התקנה של המוזיקה בחתונות לא בטלו?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים