?ורפובליקני קרימינולוגיה
סכינא חריפא כתב:?ורפובליקני קרימינולוגיה
??שטייגעניסט כתב:. ככלות הכול עדיין נראה שהחברה שלנו רחוקה מלהיות מכונה "ממלכת כהנים וגוי קדוש", וזאת על אף קיום המצוות על כל פרטיהן. קיום המצוות בלי ההשפעות הרוחניות הופך את האדם לכפייתי ועצבן, תופעה נפוצה במחוזותינו, יתכן שהמאמר מגזים טיפה אולם בריא לדון בזה.
שטייגעניסט כתב:1. אין פה שכנוע סתם, אני בטוח שיש מהחברים מישהו שזה עשה לו חלישות האמונה, אפילו אם הוא מהמתלהמים [אולי דוקא להם].
2. הריגושים שיש לעובד ה' הם אותם ריגושים שיש לרואה סרט, כלומר, הרוח הקדושה ששוכנת על האדם המקיים את המצוה מאצילה את השפעותיה דרך כלי אותה הנפש הבהמית שמתרגשת מסרט, ואם תקרא את הפרקים הראשונים של ההכשרת האברכים תראה שגם הוא סבור כן.
3. ככלות הכול עדיין נראה שהחברה שלנו רחוקה מלהיות מכונה "ממלכת כהנים וגוי קדוש", וזאת על אף קיום המצוות על כל פרטיהן. קיום המצוות בלי ההשפעות הרוחניות הופך את האדם לכפייתי ועצבן, תופעה נפוצה במחוזותינו, יתכן שהמאמר מגזים טיפה אולם בריא לדון בזה.
עשוי לנחת כתב:וכותב המאמר יעיד על כך, שלא מפני שחשב על המאמר, נטש את דרך יראי ה', כי אם לאחר שעזב את מקומו, מצא לו תירוץ נאה להצדיק את שיטתו. וכבר ידועים דברי הגרא"ו הי"ד על 'תירוצים' כגון אלו
בקרו טלה כתב:עשוי לנחת כתב:וכותב המאמר יעיד על כך, שלא מפני שחשב על המאמר, נטש את דרך יראי ה', כי אם לאחר שעזב את מקומו, מצא לו תירוץ נאה להצדיק את שיטתו. וכבר ידועים דברי הגרא"ו הי"ד על 'תירוצים' כגון אלו
כן מובא על הגר"ח מבריסק
סגי נהור כתב:להעיר לגופו של הנידון: "להיות קרוב לקב"ה" ו"להרגיש קרוב לקב"ה" הם שני ענינים שונים.
משל הדיוט: מנהג העולם לצחצח שיניים בכל יום. במשחות השיניים יש שני ענינים: א) החומר המנקה את השיניים. ב) טעם המנטה וכיוצא בה, שמטרתו שהמצחצח ירגיש שהוא מנקה ומרענן את פיו, אף שבאמת אין בזה שום תועלת לנקיון הפה והשיניים.
שטייגעניסט כתב:בהחלט לא נכון!
התחושות הרוחניות שאדם חייב להרגיש בשעת הלימוד או המצוה אינם רק כדי להטעים את המצוה, הם תנאי בקיום המצוה, וכפי שנאמר בזהר שהאהבה והיראה הם ככנפים של התורה והמצוות כדי להעלות למעלה, ולפי דברי התניא הכוונה על התחושות של אהבת ה' ויראת הרוממות.
שטייגעניסט כתב:
2. הריגושים שיש לעובד ה' הם אותם ריגושים שיש לרואה סרט, כלומר, הרוח הקדושה ששוכנת על האדם המקיים את המצוה מאצילה את השפעותיה דרך כלי אותה הנפש הבהמית שמתרגשת מסרט, ואם תקרא את הפרקים הראשונים של ההכשרת האברכים תראה שגם הוא סבור כן.
המעיין כתב:שטייגעניסט כתב:
2. הריגושים שיש לעובד ה' הם אותם ריגושים שיש לרואה סרט, כלומר, הרוח הקדושה ששוכנת על האדם המקיים את המצוה מאצילה את השפעותיה דרך כלי אותה הנפש הבהמית שמתרגשת מסרט, ואם תקרא את הפרקים הראשונים של ההכשרת האברכים תראה שגם הוא סבור כן.
אולי אם תפסיק לראות סרטים תפסיק גם לחשוב שללמוד דף גמרא ולראות סרט נותנים את אותה הרגשה.
סגי נהור כתב:שטייגעניסט כתב:בהחלט לא נכון!
התחושות הרוחניות שאדם חייב להרגיש בשעת הלימוד או המצוה אינם רק כדי להטעים את המצוה, הם תנאי בקיום המצוה, וכפי שנאמר בזהר שהאהבה והיראה הם ככנפים של התורה והמצוות כדי להעלות למעלה, ולפי דברי התניא הכוונה על התחושות של אהבת ה' ויראת הרוממות.
אינני חולק על דבריך. ובכל זאת צריך לזכור שמדובר בשני דברים שונים, ולא כטעות העולם שקרבה לקב"ה פירושה רגש התעלות והתרוממות. אדם יכול לעסוק בסוגיית שור שנגח את הפרה ולא להרגיש שום התעלות, ובאותם רגעים הוא קרוב לקב"ה יותר משניתן לתאר, כי דברי התורה - היא וקודשא בריך הוא חד המה - שוכנים בשכלו. ומאידך, אדם יכול להרגיש חוויות רוחניות עצומות, והוא רחוק מהקב"ה כמקודם, כי רגשות אלו אינם קשורים לתורה ומצוות.
כדי שהרגש יהיה בעל בעל משמעות, הוא חייב להיות מצורף למעשה של תורה ומצוות (מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה), ואז הוא משמש ככנף להעלות את המצוה. אגב, בעניין זה מומלץ לעיין בספר המצוין מחשבת החסידות משיעורי רבי יואל כהן, חלק ראשון (ישנו גם בהיברו בוקס) עמוד 265 ואילך, וכן בפרקים הראשונים של חלק השני (ישנו רק באוצר).
אוצר החכמה כתב:אני מצטרף לפליאתו של מרן המשגיח.
א. מה זה קיום המצוות בלי ההשפעות הרוחניות? קיום המצוות הוא זה שעושה את ההשפעות הרוחניות.
ב. מה שחסר לנו הוא קיום כל המצוות על כל פרטיהם, ואמנם כבודו פותח כביכול כסניגורם של ישראל בהנחה שאנו מקיימים את כל המצוות לכל פרטיהם, אבל המסקנה משונה. צריך לקיים את כל המצוות כולם, גם בין אדם למקום וגם בין אדם לחבירו על כל פרטיהם מתוך שמחה ואהבת ה' שגם זה מפרטי המצוות, ואז מובטח לנו שנהיה ממלכת כהנים וגוי קדוש, וגם לא נהיה עצבניים..
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים