מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי המתקיף » ה' יולי 17, 2014 10:09 am

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי האם אתה מסכים אתי או מתקיף אותי או משיב לי?


הסכמתי איתך וביקשתי לחדד את הנקודה שהעלית, כפי שאכן נעשה בהמשך דבריך.

בנוגע לשאר הטענות שעלו כאן. כאמור, לא קראתי את המאמר הנדון, וככלל אני רחוק מספרות מחקר - ובוודאי שאינני מגיע לציפורן רגלם של הרבנים משנ"נ ואיש-ספר הידועים בבקיאותם בספרות זו. כל דבריי היו מכוונים לתופעה מוזרה, שכותבים רבים (ואולי הרוב, כפי שאבחן הרב משנ"נ) הציבו את מערכת ההתייחסויות שלהם על אוטומט ככל שהדבר נוגע לאזכורים אקדמיים ומשחררים תגובות אוטומטיות מתלהבות ונבובות, כביכול יש להם צורך להוכיח את יראתם (כפי שהעידו התגובות על דברי מדן, כשהמגיבים טרם קראו את הדברים, כמוני). אני מבקש להאמין שהייתי עושה כן גם כלפי תגובות כאלה שהיו מכוונות לספרות תורנית טהורה, ולא שיש לי אינטרס כלשהו בעולם המחקר. העיקר, לא זהות המותקפים היא זו שמטרידה אותי, אלא קלות ההתקפה מבלי להתבונן קודם בהצדקת ההתקפה, היינו קידוש התחושות הבלתי מובחנות (אוטומציה של האינטואיציה). על כך רציתי "להעיר" (במובן הראשוני של המלה) ולשם כך השתמשתי בשפה מתלהמת, שהרי סגולתה להעיר נרדמים (והיא אגב תאמה לדעתי את רמת ההתלהמות של התגובות האוטומטיות נגד מדן), וב"ה אני את שלי עשיתי.

לעניין עצמו, לשאלה מדוע רוב הכותבים כאן מזדעזעים כל כך מעצם ההשוואה, עלה במחשבתי שהדבר קשור לאותה תופעה שאפיין נכונה הרב אוצה"ח:
אבל אתה מעלה נקודה מעניינת למחשבה על סגנון השיח האישי שאולי נעשה נפוץ יותר, כלומר במקום להביע דעה לגופו של עניין אנשים מביעים את תחושותיהם ביחס לנושא ואת ההשפעה האישית שהם חווים.

כך שברגע שנעשתה השוואה בין הב"י למרטין לותר, גם אם היא השוואה חסרת משמעות ושולית ואינה נוגעת למהות מפעליהם ובוודאי שלא לאישיותם, ההשוואה נתפסת בעיני המגיבים כאמירה לגופו של איש ולא לגופו של עניין. היא נתפסת כהשוואה של האישים עצמם, לא נסיון לבדוק את מאפייני התופעה מבלי לומר דבר משמעותי על המהות הפנימית של האנשים הפועלים. והשוואה כזו היא בוודאי השוואה מרגיזה. ויל"ע.

המשך דיון מרתק.

תוכן
הודעות: 6356
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 17, 2014 10:31 am

ושוב אנו עדים לרב דת"ל שביסודו הוא יר"ש מטפש ומתבזה ומשחרר מאמר מצידו השני של הלבנה. הרבה מאד יש להצטער שציבור נפלא זה לא מסוגל להוציא כמעט אדם אחד שידבר לענין, לא בהלכה, לא באגדה, לא בדעות, לא בתורה ולא ביר"ש. זכור לטוב דברי ר' אלישיב שאמר שא"א לסמוך על פסקם של רבני המזרחי. הלוואי ויקומו יהודים יר"ש ות"ח מופלגים ויפתחו ישיבה המיועד אך ורק לכיפות סרוגות, שילמדו אותם איך לחשוב ואיך ללמוד, ובזה יקיימו מצות הצלת נפשות פשוטו כמשמעו.

לעצם הענין, המאמר הוא מאמר חובבני, חרדי באופיו, שנכתב ללא ההכשרה הראויה. המחבר אינו מסביר לנו על בסיס מה יש להשוות בין קבוצות שונות. הוא לא מייסד קונספציה ולפי קונספציה זו מתאים את הממצאים השונים. הרי הא גופא אומרים בתפילת ר' נחוניה בן הקנה, אנו רצים והם רצים, וכי תאמר שאנו דומים להם, אין זה נכון, אלא, אנו רצים לחיים עולם והם רצים לבאר שחת, היינו שיש הבדל מהותי בין שתי הריצות.

אבל נראה לי מה שהכי פוגע במאמר זה הוא ההתעלמות הטוטאלית מהאנטישמיות המוקצנת של לותר. פרטים אפשר למצוא בהרבה אתרים, ביניהם:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Lut ... tisemitism
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... _Jews.html

להלן תרגום של הצעת לותר איך להתייחס ליהודים:
א. להצית באש כל בתי הספר ובתי הכנסת של היהודים...
ב. להרוס גם את בתיהם...
ג. לקחת מהם ספרי התלמוד...
ד. אסור יהיה לרבניהם ללמד תורה בגזר דין מוות או איבוד אברים...
ה. שלא יהיה להם חופש תנועה בכבישים הראשיים... שישארו תמיד בבית (שהוא כבר הרס להם)...
ו. יהיה אסור להם להלוות ברבית, וכל אוצרות הכסף וזהב יוקחו מהם...
ז. שיתנו בידם מעדר, עת, פלך ... שירוויחו כספם בזעת אפיהם... כי אין ראוי שהגוים הארורים (!) יעמלו בזיעת אפם, בעוד שהם, העם הקדוש, מבלים זמנים מאחורי התנור, זוללים... ומתפארים שהם מולכים על הנוצרים...

וכך כתב ר' יוסף מרוסהיים על לותר: "ועל צד הפלא גבר והציל אומה ישראלי מיד אותה אמנה חדשה שהקים הכומר המכונה בשמו מרטין לוטר איש לא טה"ר בקש להשמיד ולהרוג כל היהודים מנער ועד זקן, יברך ה' שהפיר עצתו וקלקל מחשבתו (ספר המקנה עמוד 74)". ועוד כתב: "בשנת רצ"ז לפ"ק בא הדוכוס היירצוק האנש מזאכסין להפקיר בנו ולא לתת לאומה הישראלי מדרך כף רגל בכל ארצו בסיבת הכומר המכונה מארטין ל"א טהר בגיהנם נשמתו וגופו צרורה שכתב ספרים הרבה ספרי מינות נשרו מחקו לאמור מי שנתן יד ליודים אבדה תקותו ברוב ספורי' לגרות בנו השרים ואומות עד שכמעט אין תקומה הייתה לשונאי ישראל... (ר' יוסף מרוסהיים כתבים היסטוריים עמוד 301)"

הסיבה למאמר עלוב זה מספק הר' מדן בעצמו, וכך הוא אומר: "הנושא "המוזר" שבחרתי לעסוק בו, הגעתי אליו בעקבות קורס ששמעתי מאנשי אקדמיה שעסק במודרנה ובעולם המודרני...", וכאן טמון הכלב. אין אני אומר שאין לאנשי אקדמיה משהו מהותי לומר, אבל צריך לדעת לקחת את הדברים בערבון מוגבל, ולדעת שגם אם לפעמים נמצא בדבריהם ערך, עדיין כל דבריהם ממקור נרפש ומושחת של מדות רעות ושנאת התורה. וזו אחת הבעיות אצל הציבור הד"ל שאור וחושך משתמשים בערבוביה, ופוסחים לעולם על שתי הסעיפים, ושני מלכים משתמשים בכתר אחד, והמוהלים שלהם לובשים גם סינר לבן וגם טלית, אבל חז"ל אמרו, אי ספרא לא סייפא ואי סייפא לא ספרא, ועד שיתפלל אדם שיכנסו ד"ת לתוך גופו יתפלל שלא יכנסו אכילה ושתיה לתוך גופו.

הלוואי ויהודי יקר זה, יחשוב שוב על מה שכתב, ויגיע למסקנה המתבקשת לנטוש לחלוטין את עולם המחקר ולעסוק אך ורק ביהדות בלי שום פניה כלל כדי ה' הטובה עליו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 17, 2014 10:54 am

לעצם הענין, המאמר הוא מאמר חובבני, חרדי באופיו, שנכתב ללא ההכשרה הראויה.


איכשהוא תמיד החרדים אשמים..

תוכן
הודעות: 6356
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 17, 2014 11:57 am

גם החרדים לא מושלמים לצערי הרב. ואם לא היו לציבור הד"ל בעיות כל כך חמורות משלהם, מזמן הייתי עובר לשם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 17, 2014 12:06 pm

תוכן כתב:והלוואי ויהודי יקר זה, יחשוב שוב על מה שכתב, ויגיע למסקנה המתבקשת לנטוש לחלוטין את עולם המחקר ולעסוק אך ורק ביהדות בלי שום פניה כלל כדי ה' הטובה עליו.

אחרי ההסתייגות מהכללות שבהודעתך.
הלואי ויהודי יקר זה ינטוש (במובן הספרותי) את עולם היהדות, ויחדול לשלוח יד במשיחי ה', ויעסוק אך ורק במחקר, חקר צמחיית גוש עציון למשל.
תוכן כתב:גם החרדים לא מושלמים לצערי הרב. ואם לא היו לציבור הד"ל בעיות כל כך חמורות משלהם, מזמן הייתי עובר לשם.

איך עוברים? באמירת הלל בברכה בליל יום העצמאות? באכילת ירקות של היתר מכירה? בנסיעה על קלנועית שבת?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 17, 2014 1:17 pm

המתקיף כתב:(כפי שהעידו התגובות על דברי מדן, כשהמגיבים טרם קראו את הדברים, כמוני)

סתם תיקון חשוב, הן אני והן זה שהבאתי את דבריו, קראנו היטב את המאמר של מדן בטרם נמחק מכאן ע"י המנהלים.
הנה לך אבסורד, אנחנו מבקרים את המאמר לאחר שקראנוהו, ואתה מעז לבקר אותנו עוד בטרם קראת את המאמר, בטענה שאנחנו מגיבים אוטומט! על האוטומט שלך לא חשבת, אה?!
בכל אופן כל זה לשיטתך, אבל דומני שמספיקה הכותרת הדוחה כדי להגיב כפי שהגיבו כאן.

תוכן
הודעות: 6356
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 17, 2014 1:19 pm

נניח שבציבור הד"ל היו רק מעלות ולא חסרונות, אז אפשר לעבור בצורה הבאה:
א. שכל מי שלומד פחות מעשר שעות ליום שיצא לעבוד.
ב. פעילות גופנית נמרצת לכל הבנים מגיל 0.
ג. יצירת מסגרת מתאימה בצבא לכל בחור שיש לו טלפון לא כשר, חשבון פייסבוק, או לחילופין מסתובב בגאולה או בן יהודה.
ד. להפסיק להיות שיפוטי.
ה. קבלת השונה.
ו. עקירת הכיתתיות.
ז. ללמד לבנות שיש ערכים אחרים ביהדות מעבר לצניעות.
ח. להפסיק עם שגעון הצניעות וההפרדה הציבורית ההורסת את נפש האדם.
ט. חיי פשטות, עד שלא יהיה זכר לרחובות ר' עקיבה ומלכי ישראל.
י. לחיות בשביל אידיאל.
יא. העברת כל הכפתורים המיותרים שמאחורי החליפות הארוכות למחזור.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי המעיין » ה' יולי 17, 2014 1:49 pm

זה מוצא חן בעיני!
קצת הערות.


א. שכל מי שלומד פחות מעשר שעות ליום שיצא לעבוד.

וכמה שעות הוא יעבוד בעבודה הזאת עשר שעות ביום, בית עבדים?

ב. פעילות גופנית נמרצת לכל הבנים מגיל 0.

נראה לי צריך לפנות לרווחה להתלונן על התעללות בתינוקות

ג. יצירת מסגרת מתאימה בצבא לכל בחור שיש לו טלפון לא כשר, חשבון פייסבוק, או לחילופין מסתובב בגאולה או בן יהודה.

מה זה טלפון לא כשר או פייסבוק? עברת או נשארת חרדי.

ד. להפסיק להיות שיפוטי.
ה. קבלת השונה.
ו. עקירת הכיתתיות.

הדשא של השני ירוק ירוק, מה אתה חושב שאצל אחרים אין את זה או שאתה מתכוון שאם הד"לים היו מלאכים היית נהיה מלאך.

ז. ללמד לבנות שיש ערכים אחרים ביהדות מעבר לצניעות.
ח. להפסיק עם שגעון הצניעות וההפרדה הציבורית ההורסת את נפש האדם.
ט. חיי פשטות, עד שלא יהיה זכר לרחובות ר' עקיבה ומלכי ישראל.
נא להפסיק עם שגעון הפשטות. זה ערך חשוב אבל יש עוד ערכים. קבלת השונה אמרנו...

י. לחיות בשביל אידיאל.

שמירת המצוות או משהו אחר?

יא. העברת כל הכפתורים המיותרים שמאחורי החליפות הארוכות למחזור.

יצא המרצע מן השק. אתה בכלל סיני שמקים מפעל לפלסטיק?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 17, 2014 2:01 pm

תוכן כתב:נניח שבציבור הד"ל היו רק מעלות ולא חסרונות, אז אפשר לעבור בצורה הבאה:
א. שכל מי שלומד פחות מעשר שעות ליום שיצא לעבוד.
ב. פעילות גופנית נמרצת לכל הבנים מגיל 0.
ג. יצירת מסגרת מתאימה בצבא לכל בחור שיש לו טלפון לא כשר, חשבון פייסבוק, או לחילופין מסתובב בגאולה או בן יהודה.
ד. להפסיק להיות שיפוטי.
ה. קבלת השונה.
ו. עקירת הכיתתיות.
ז. ללמד לבנות שיש ערכים אחרים ביהדות מעבר לצניעות.
ח. להפסיק עם שגעון הצניעות וההפרדה הציבורית ההורסת את נפש האדם.
ט. חיי פשטות, עד שלא יהיה זכר לרחובות ר' עקיבה ומלכי ישראל.
י. לחיות בשביל אידיאל.
יא. העברת כל הכפתורים המיותרים שמאחורי החליפות הארוכות למחזור.

איש חמוד.
א. יש לך מקורות לעדיפות זו [למה 10 ולא 12.5 למשל, או אולי 7 גם טוב]?
ד. ?
ה. מה זה כולל? לקבלו עד כדי איחוד דעות, או רק כלפי חוץ? [היינו לארחו ולתת לו כדי מחסורו, כמו שיש איזה ארגון ד"לי בשם יד אליעזר או יד שרה וכדו'.]
ו. לאחד גם את נוסח אשכנז עם נוסח ספרד?
ח. מיותר להגיב. ניכר שאינך מכיר נפשות שחיות בלא הפרדה מספקת.
ט. לא נראה לי שבהתפלגות הציבור לפשוטים ולסטייליסטים יש הבדל בין הדתיים לחרדים, כנראה התרשמת בטעות מה'שלוך' המכוון בציבור מסויים הכולל אצבעות מציצות וטלאים בג'ינסים משופשפים, או חוטים משתלשלים ממטפחות.
י. עדיף שתהיה מסגרת שתכוון אותך לאידאל הנכון [לאחר עבודה אישית ממושכת] מאשר שיתנו לך להגיע לבד לאידאל, שיכול להיות גם מעוות מאוד. וזה שווה גם אם רוב הציבור יהיה בלי אידאל בכלל.
יא. צודק. רק ששוב, זו בעיה שנמצאת במקומות שיש כבוד עצמי. אתה יכול למתן את זה, אבל לא לקלקל הכל.

כל הנ"ל בלי להכליל, וכמו שכתבת, יש מעלות וחסרונות בכל מקום. יש חסרונות שמופיעים במקום של מעלות, ויש גם מעלות שצומחות מתוך חסרונות. אז כשמעצבים ציבור, צריך לקחת בחשבון את השכלול הכללי, והדברים פשוטים.

נכתב טרם ראותי את הודעת 'המעיין'

משך חכמה
הודעות: 322
הצטרף: ש' יוני 28, 2014 11:23 pm

Re: גיליון ל' של ספרני היהדות עלה למרשתת

הודעהעל ידי משך חכמה » ה' יולי 17, 2014 3:16 pm

ויסוד הדברים הוא מה ששמעתי מכמה מרבותי מצוקי ארץ: הגישה הנכונה ללימוד תורה אינה, אלכה ואראה בשכלי מה הכתוב ונאמר בה, אלא אלך ואקבל שכל אחר לגמרי ממנה. והוא הדין ביחס בגדולי תורה. דוק ותשכח שזהו יסוד כל החשיבה היוונית ועולם המדע: אני בשכלי ובתפיסתי - ככל שתהיה מוגבלת - אבחן ואשפוט, ומה שאינו נשקל במאזני השכל ואינו אמפירי אינו ראוי להתייחסות או שאינו קיים כלל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 376 אורחים