מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דקדוק לבעלי קריאה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי מזמור שיר » א' ספטמבר 02, 2012 12:27 pm

א. בעל קורא שהתחיל זה עתה את תפקידו, מחפש ספר שמלמד את חכמת הדקדוק הנצרכת לבעל קורא. הדגש הוא על ספר שמצד אחד מסביר היטב את הענינים גם למי שאין לו יד ורגל בחכמה זו, ומצד שני שיהיה ספר מקיף ומוסמך. אשמח לשמוע את עצותיכם המחכימות...

ב. באגרות משה [ח"ח סי' כ' סעיף ל"ב] כתב שכמו שמקפידים ב"זכור" על קריאת המילה "זכר" ב' פעמים משום המחלוקת בצורת ניקודה של מילה זו, כך צריך להקפיד בעת קריאת פרשת זכור שבפרשת השבוע של כי תצא. וז"ל: וכבר הוריתי דכמו שחוששין לקרוא שניהם זכר וזכר בקריאה דפרשת זכור, צריך גם לקרוא כן בפרשת השבוע, דהוא כשקורין בשבת דפ' כי תצא באלול. והוא עוד כ"ש לדינא דבקריאת פ' זכור אף אם נימא שרק אז הוא מדאורייתא, ליכא הכרח שנצטרך לקריאה תמה, דלא נמצא בגמ' שנדרש ע"ז מקרא כמו שדורשין בק"ש בברכות דף ט"ו ע"ב, דתני ר' עובדיה קמיה דרבא מקרא דולמדתם שיהא למודך תם. אבל בקריאת התורה איכא קפידא גדולה מטעם שנמצא שלא קרא תיבה זה. עכ"ל.

האם יש מי שיודע מקורות נוספים להקפדה זו? וכן מה מנהג הקהלות בזה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 02, 2012 12:37 pm

כיוון שבלאו הכי קוראים פעמיים משום מפטיר, אפשר לקרוא בפעם אחת בצרי ובשנייה בסגול, וכן נוהגים אצלנו במניין וכמדומני שגם בשאר מקומות המדקדקים.

מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי מזמור שיר » א' ספטמבר 02, 2012 7:03 pm

שו"ר מה שכתב ממנהג חב"ד בזה הרב מונדשיין, צירפתי קובץ, וראה שם שדן גם לגבי הקריאה בפרשת בשלח.
קבצים מצורפים
זכר.PDF
(222.25 KiB) הורד 303 פעמים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' יולי 31, 2014 7:35 pm

[נושא הנ"ל האם לא שייך למה שאחד החברים מעלה לפה בכל שבוע עניני דקדוק בקריאה?]

הנני לשאול: כיצד מבטאים הניקוד "חטף". אני קיבלתי שלמשל פתח חטופה אומרים הפתח בחטיפה. היינו שלא מדגישים על אותו אות אלא או לפניו או לאחריו. אבל לכאו' ברוב מילים שהם מלרע הרי בלא"ה צריכים לחטוף כל המילה ולהדגיש רק בסוף וא"כ מה לנו החטף, כך לי פתת רגילה כך לי פתח חטופה.
ובהקשיבי לשיעור של אחר מגדולי הליטאים שמעתי שהוא אומר "חליצה" בשבא נח על הח' - האם זה מכללי הדקדוק שכל החטפים אומרים כשבא? אבל א"כ הו"ל למימר שבא נע כיון שהוא בריש המילה. כמדומה לי שבשיר של ויזניץ ג"כ הבחנתי שהם עושים מנקודה חטופה שבא נח. ובכן מהו הדרך "הנכון".

ומענין לענין: אלו הנוסחאות המורגלים בישיבות כמו "תיירע" "מסיכתא (חיריק)" האם זה שיטה בניקוד וגם בתפילה אומרים הליטאים כן או שזה רק בדרך הלימוד.

מעט דבש
הודעות: 4051
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' יולי 31, 2014 11:19 pm

מזמור שיר כתב:א. בעל קורא שהתחיל זה עתה את תפקידו, מחפש ספר שמלמד את חכמת הדקדוק הנצרכת לבעל קורא. הדגש הוא על ספר שמצד אחד מסביר היטב את הענינים גם למי שאין לו יד ורגל בחכמה זו, ומצד שני שיהיה ספר מקיף ומוסמך. אשמח לשמוע את עצותיכם המחכימות...


ספר "אם למקרא" לר' ניסן שרוני - בקצרה; ובהרחבה עם מקורות מקיפים - "דקדוקי שי".

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי פרי_העץ » ה' יולי 31, 2014 11:43 pm

יש גליון תורת הקורא המתפרסם מידי שבוע ובו ענייני הדקדוק שיש להקפיד בהם וכן חילופי גרסאות בקריאת הפרשה.
אפשר לקבלו במייל tameytora@gmail.com

יש את זה גם בעלונים על פרשת השבוע שבאתר 'לדעת'.

סגי נהור
הודעות: 5676
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 01, 2014 12:22 am

אמסטרדם כתב:ובהקשיבי לשיעור של אחר מגדולי הליטאים שמעתי שהוא אומר "חליצה" בשבא נח על הח' - האם זה מכללי הדקדוק שכל החטפים אומרים כשבא? אבל א"כ הו"ל למימר שבא נע כיון שהוא בריש המילה. כמדומה לי שבשיר של ויזניץ ג"כ הבחנתי שהם עושים מנקודה חטופה שבא נח. ובכן מהו הדרך "הנכון".

ומענין לענין: אלו הנוסחאות המורגלים בישיבות כמו "תיירע" "מסיכתא (חיריק)" האם זה שיטה בניקוד וגם בתפילה אומרים הליטאים כן או שזה רק בדרך הלימוד.


אל נא תלמד דקדוק לא מליטאים ולא מחסידים ולא משאר יוצאי מזרח אירופה... ואם יש משהו ללמוד להלכה מאופן ההגייה של אותם גדולי תורה, הלא הוא - שלדעתם אין חשיבות כ"כ בהקפדה על דקדוק. זאת ותו לא.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' אוגוסט 01, 2014 12:23 am

'אם למקרא' - הרב ניסן שרוני שליט"א מאשדוד.
משהו מיוחד במינו.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' אוגוסט 01, 2014 2:15 am

סגי נהור כתב:
אוהב אוצר כתב:'אם למקרא' - הרב ניסן שרוני שליט"א מאשדוד.
משהו מיוחד במינו.

ייש"כ. חבל שזה לא באוצר.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: דקדוק לבעלי קריאה

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' אוגוסט 01, 2014 10:10 am

אמסטרדם כתב:[נושא הנ"ל האם לא שייך למה שאחד החברים מעלה לפה בכל שבוע עניני דקדוק בקריאה?]

הנני לשאול: כיצד מבטאים הניקוד "חטף". אני קיבלתי שלמשל פתח חטופה אומרים הפתח בחטיפה. היינו שלא מדגישים על אותו אות אלא או לפניו או לאחריו. אבל לכאו' ברוב מילים שהם מלרע הרי בלא"ה צריכים לחטוף כל המילה ולהדגיש רק בסוף וא"כ מה לנו החטף, כך לי פתת רגילה כך לי פתח חטופה.

המנהג כיום הוא לחטף באות גרונית להטעים כאילו נכתב ממש בניקוד הלזה בלא חטף. ובאות שאינה גרונית בשוא נע [וישנם המוציאים מן הכלל כמה מקרים].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 743 אורחים