הוד_והדר כתב:וכפי שרואין בחוש
שבטיישראל כתב:הוד_והדר כתב:וכפי שרואין בחוש
תנמק את דברך בבקשה .....
דרדקי כתב:לא היו בו מידות רעות אלא כישלון שלאחריו למד ולימד להיזהר יותר.
דרדקי כתב:הקדמת הרמב"ם למשנה
ושמא יחשוב אדם ויאמר, והאם בהתקיים הגדת העתידות תתקיים הנבואה לטועניה, אם היה הדבר כך הרי המנחשים והחוזים בכוכבים ובעלי הכוחות הנפשיים כולם היו יכולים לטעון שהם נביאים שהרי אנו רואים אותם בתמידות מגידים עתידות. הנה זה חי ה' ענין גדול וראוי שנבארנו כדי שיתברר ההבדל בין דבר הנביא על פי ה' ודברי בעלי הכחות.
מתעמק כתב:(וממופתים שבזמנינו אין צורך לכל זה, שרובם פטפוטי נשים וילדים)
בן פקועה כתב:דרדקי כתב:לא היו בו מידות רעות אלא כישלון שלאחריו למד ולימד להיזהר יותר.
כוונתך לכישלון זמני ולא למידות מושחתות מיסודם?
מתעמק כתב:דרדקי כתב:הקדמת הרמב"ם למשנה
ושמא יחשוב אדם ויאמר, והאם בהתקיים הגדת העתידות תתקיים הנבואה לטועניה, אם היה הדבר כך הרי המנחשים והחוזים בכוכבים ובעלי הכוחות הנפשיים כולם היו יכולים לטעון שהם נביאים שהרי אנו רואים אותם בתמידות מגידים עתידות. הנה זה חי ה' ענין גדול וראוי שנבארנו כדי שיתברר ההבדל בין דבר הנביא על פי ה' ודברי בעלי הכחות.
שלש תשובות בדבר.
ראשונה, לא כתב על "מופתים" במובן של חידוש דברים, אלא גילוי עתידות לבד
שנית, מסגנונו משמע שב"בלעי הכוחות הנפשיים" כוונתו לאלו שמשתמשים בכחות הנפש על ידי חיבור רוחם לרוחות אחרים, מושג של מכשפים. ובאשר שציטטת לפי תרגום קאפח, הרי לפי תרגום הנ"ל זה מוכרח בהמשך (ממקום שפסק מר) "ואומר שהמנחשים והחוזים בכוכבים והמכשפים וכל אנשי אותו הסוג מגידים עתידות", הרי שחלוקה הקודמת (מנחשים חוזים בכוכבים ובעלי הכוחות הנפשיים) חוזרת על עצמה, והפעם במקום "בעלי הכוחות הנפשיים" כתב "והמכשפים", הרי שהכל אחד.
שלישית, בהמשך כותב (במקום שפסקתי אני) אבל מקצתם מתקיימים ומקצתם מכזבים בהחלט וזה דבר שאנו רואים אותו תמיד ומודים בו גם אנשי אותו הסוג ולא יכחישוהו, ואולם יתרונם זה על זה ששקרי האחד פחותים משקרי זולתו, אבל שיצדק בכל הפרטים הרי זה מוכחש, ואף בעלי הכוחות האלה אינם טוענים את זאת, אלא אם יאמר שהשנה תהיה בצורת ולא תוגשם כלל, [לא יתבדה לגמרי אלא רק במה] ויהיו גשמיה מועטין, או שיאמר שמחר ירד גשם [ואף אם לא ירד גשם] וירד למחרתו [כלומר אחר שני ימים], כל זה אם היה מומחה מאד מאד ומן המפורסמים שעליהם מסופר בספרים". כמדומה שכל הלשון הזה מורה שמדובר בהוזי הזיות, הגדת עתידות שלהם אין בו אות או מופת רק אמונה לנשים וקטנים. ולא שייך לנידון דידן שדברנו בבעלי מופת אמיתיים
ובמקרה נשמרתי מזה וכתבתי:מתעמק כתב:(וממופתים שבזמנינו אין צורך לכל זה, שרובם פטפוטי נשים וילדים)
אוצר החכמה כתב:תמיד היה פשוט לי להיפך שאותו אדם היה מכוער במידותיו (וזה ממש לא מסתבר שהתנא האלקי ר"א בר"ש ישית לבו למראה החיצוני) ור"א בר"ש מחמת שגבה ליבו בדרכי ה' העיר לאדם הזה על מידותיו והנהגותיו המכוערות... וע"ז הוכיחו אליהו הנביא בדמות אותו אדם כי כי לא זו הדרך להוכיחו לגנות על מידותיו כי זה גם נטייתו מתחילת בריאתו וצריך ללמדו הדרך הנכונה לתקן מידותיו וכו', ולפיכך כתבתי מה שכתבתי, ומ"מ ברור לכל יהודי שאיך שיהיה הפירוש חס מלומר על התנא האלוקי ר"א בר"ש שהיה בעל מידות רעות ולהביא מזה ראיה שבעל מדות רעות יכול לזכות לגילוי אליהו וודאי וודאי שכל העניין הוא לפום מעלתו.
אתנחתא כתב:לאו דוקא שהמקבילות הם מבהירות ומחייבות לפרש את הגמרא באורם. (ולענ"ד הם משקפים מסורות שונות וכו')
בין כך ובין כך, ילמדו נא כותבי הפורום, שאין לדון בדבר אלא אם כן יבדקו במקבילות הענין ובמבואותיו (שבראשונים, לפחות).
היום זה קל ביותר. יש בר אילן, די.בי.אס. וכו'.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 389 אורחים