מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טביעת פנים במטבע

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 27, 2010 11:04 pm

האם יש ענין בזמננו להמנע/לא להשתמש במטבעות שטבועות בהן פני אדם..?

אשמח אם משהו ימצא מקור.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוקטובר 27, 2010 11:39 pm

ומה עם שטרות, במיוחד אלו הירוקים?
הרי עליהם, לדאבוני, העולם עומד!....

ועכשיו ברצינות,
לענין שאלתך, עי' http://www.datshe.co.il/blog/2009/11/13 ... %9C%D7%94/
ושמא יהיה הדבר לעזר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 28, 2010 12:49 am

תודה רבה.

אך אין שם תשובה לשאלתי ועדיין צריך מענה לשאלה.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אוקטובר 28, 2010 1:01 am

ומה תאמר על הליש"ט שיש עליהם לא פחות ולא יותר מ"תמונות אשה" רח"ל ?!?!\

(באמת, האם זה מתאים ל"חסידישע יונגרמאן" לשאת תנונות של נשים זרות בארנק ?!)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוקטובר 28, 2010 1:25 am

שבטישראל,
בהקשר לזה שמעתי בשם אדמו"ר מסטאמר,
שהדולר הינו מטבע מרכזי בעולם בגלל שלוש סיבות: 1, נותנים עמו הרבה צדקה; 2, כתוב עליו: "באלוהים אנו מאמינים" (כתבתי ב"ה", כי האלוהים שלהם אינו האלוקים שלנו. ודוק); 3, שאין עליו תמונת אשה.
אם קבלה - נקבל,
ואם לדין, הרי הטעם השלישי תמוה: וכי תמונת אדם רשע מותרת כן?
(גם הטעם הראשון תמוה, אך אין זה עניינו כאן)

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי תולדות אדם » ה' אוקטובר 28, 2010 1:28 am

חכם באשי כתב:כתוב עליו: "באלוהים אנו (מאמינים) [בוטחים]" (כתבתי ב"ה", כי האלוהים שלהם אינו האלוקים שלנו. ודוק)

אמרי אינשי דהאלוהים הכתוב על הדולר שבו בוטחים האמריקאים, הכונה לדולר עצמו...

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אוקטובר 28, 2010 1:32 am

חכם באשי כתב:שבטישראל,
בהקשר לזה שמעתי בשם אדמו"ר מסטאמר,
שהדולר הינו מטבע מרכזי בעולם בגלל שלוש סיבות: 1, נותנים עמו הרבה צדקה; 2, כתוב עליו: "באלוהים אנו מאמינים" (כתבתי ב"ה", כי האלוהים שלהם אינו האלוקים שלנו. ודוק); 3, שאין עליו תמונת אשה.
אם קבלה - נקבל,
ואם לדין, הרי הטעם השלישי תמוה: וכי תמונת אדם רשע מותרת כן?
(גם הטעם הראשון תמוה, אך אין זה עניינו כאן)


אין בכוחי עכשיו להתווכח אתך אם הם מאמינים "באלוקים" שלנו או לא, אך מ"מ הענין אינו כ"כ פשוט

ולענין הטעם השלישי - אם אינני טועה הרי בשטר הליש"ט של 5 לירות (אם עדיין לא החליפו את זה מאז) יש תמונה של האפיקורס צ'רלס דרווין ימ"ש הוגה רעין הכפירה של האבולוציה, ובצד שני היה תמונה של המלכה כך שהיה להם ב' הבעיות ..... !!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 28, 2010 1:37 am

חכם באשי כתב:שבטישראל,
בהקשר לזה שמעתי בשם אדמו"ר מסטאמר,
שהדולר הינו מטבע מרכזי בעולם בגלל שלוש סיבות: 1, נותנים עמו הרבה צדקה; 2, כתוב עליו: "באלוהים אנו מאמינים" (כתבתי ב"ה", כי האלוהים שלהם אינו האלוקים שלנו. ודוק); 3, שאין עליו תמונת אשה.
אם קבלה - נקבל,
ואם לדין, הרי הטעם השלישי תמוה: וכי תמונת אדם רשע מותרת כן?
(גם הטעם הראשון תמוה, אך אין זה עניינו כאן)


"בנאות דשא ירביציני"... דש"א-דולר של אמריקה.

א.מי הוא אותו רשע?

ב.השאלה המקורית היתה לענין מטבעות הטבועים פני אדם ועל כך עדיין לא ניתנה תשובה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוקטובר 28, 2010 3:38 am

יאיר כתב:"בנאות דשא ירביציני"... דש"א-דולר של אמריקה.

השאלה המקורית היתה לענין מטבעות הטבועים פני אדם ועל כך עדיין לא ניתנה תשובה.


ומדוע לא: דש"א = דולר של אוסטרליה?

ולגבי שאלתך המקורית, מעולם לא שמענו איסור להשתמש במטבעות שנטבעו בהם צורת אדם.
הרי בכל החפירות הארכיאולוגית שבריכוזיים יהודיים מצאו מטבעות של השלטון הרומי, שבהם הוטבע צורת השליט. משמע, שלא חששו מלהשתמש בהן.

ולסיום שני 'רמזים' לדולר:
ישעיהו פרק נז טז: וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים:
מלכים ב פרק יז יא: וַיַּעֲשׂוּ דְּבָרִים רָעִים לְהַכְעִיס אֶת יְקֹוָק:

וזהו שאומרים: שני צדדים למטבע.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי מתעמק » ה' אוקטובר 28, 2010 4:27 am

עיין בדרשות החת"ם סופר לח' טבת, שכתב שאף שמבואר בכתבי האריז"ל שנצוצי הקדושה נאחזים במטבעות, זה דווקא במטבעות של ימי קדם שלא היה עליהם צורת אדם, ולא חקקו עליהם אלא תיבות, וכמו שפירשו רש"י ותוספות בב"ק צ"ז: ד"ה מטבע, וכן הוא בתוס' ע"ז נ"ב: (ומציין שכן ראה בספרים - כנראה ספרי היסטורי' - שמושג חקיקת צורות אדם על מטבעות נתחדש במאה האחרונה לאלף השלישי. ולפי"ז מה שדרשו חז"ל וצרת הכסף - כסף שיש עליה צורה, הכוונה לצורת אותיות, לאפוקי מכסף גולמי הנקרא בחז"ל אסימון), אבל כסף שיש עליה צורת אדם, שורה רוח טומאה על המטבע בשביל הצורה. http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?98 ... S&page=242
(לגוף הדבר שכתב החת"ם סופר שעל צורת אדם שורה רוח הטומאה, ראה דברי היערות דבש הידועים בחלק א' דרוש ב' http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?62 ... KS&page=79 )
אך כמובן כל זה אינו נוגע לענין דינא, אלא מדת חסידות כדברי הגמרא על בנן של קדושים דלא אסתכל בצורתא דזוזא (עבודה זרה נ. ועיין שם בתוס' שהסיקו שאינו אלא מדינא כיון שמטבע עשויה להסתכל בה תדיר אין בה משום אל תפנו אל האלילים), אבל מדינא אין בזה איסור, עיין עבודה זרה מ"ג: תד"ה שעל, וביו"ד סימן קמ"א סעיף ג'. (אגב שים לב, דברי התוס' שם הם דברי רבינו תם, ובזה יובן מנהגו של רבינו תם בשעת לימודו הנזכר בלינק שצויין לעיל). ומדברי התוס' בעבודה זרה נב: יוצא חילוק ברור, שמטבעות שנטבעו בידי בני ישראל בתקופת שלטונם לא היה בהם צורות, ומטבעות רומאיות היה בהן צורות. אך בני ישראל בוודאי השתמשו גם עם הרומאיות, שהרי זה גופא מוכח בסוגיא דע"ז שם שדנו רק אם יש לאוסרם משום שהיו שייכות להקדש לפני שלקחום הרומיים וחקקו עליהם צורה חדשה, אבל משום הצורה עצמה אין בה איסור.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי מתעמק » ה' אוקטובר 28, 2010 10:03 am

חכם באשי כתב:שבטישראל,
בהקשר לזה שמעתי בשם אדמו"ר מסטאמר,
שהדולר הינו מטבע מרכזי בעולם בגלל שלוש סיבות: 1, נותנים עמו הרבה צדקה; 2, כתוב עליו: "באלוהים אנו מאמינים" (כתבתי ב"ה", כי האלוהים שלהם אינו האלוקים שלנו. ודוק); 3, שאין עליו תמונת אשה.
אם קבלה - נקבל,
ואם לדין, הרי הטעם השלישי תמוה: וכי תמונת אדם רשע מותרת כן?
(גם הטעם הראשון תמוה, אך אין זה עניינו כאן)

מאין הוודאות שאינם מאמינים בשם ה'? אמת שקצתם מאמינים בשיתוף, וגם בזה הפרוטסטנטים מנסים להגיע ליחוד והם מהווים עיקרו ורובו של ארה"ב.
לא הבנתי הבעיה בתמונת אדם רשע, יש בזה הרהור? גם מי הם הרשעים החרוטים על הדולר? (על מטבעות כסף האמריקנים יש על מי לדון, אך לא על השטרות).

אך שלא לבוא ריקם, אציין דבר חידוש. בסידור תפלה תפלה למשה מרבי מעשיל געלבשטיין מספר שבשבת חנוכה תר"ט בקוצק היה לו עובדא עם החידושי הרי"ם, ששאל לו על עושרו של איזה גביר בן עירו, וכשהשיב שיש לו "איזה מילאן" רובל, אמר לו החידושי הרי"ם "אינך יודע בחשיבות של כסף וזהב, שאתה אומר איזה מילאן רו"כ, כאלו מילאן רו"כ סך קטן, אתה צריך לדעת ג"כ בחשיבות של כסף וזהב". (עיין שם שמסביר הדבר על פי דרכו). http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?14 ... KS&page=91

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 28, 2010 9:51 pm

חכם באשי כתב:ולגבי שאלתך המקורית, מעולם לא שמענו איסור להשתמש במטבעות שנטבעו בהם צורת אדם.
הרי בכל החפירות הארכיאולוגית שבריכוזיים יהודיים מצאו מטבעות של השלטון הרומי, שבהם הוטבע צורת השליט. משמע, שלא חששו מלהשתמש בהן.
[/b].

באשי, אני חפרתי מעט בארון הספרים שלי ומצאתי פרק 'אלו מציאות' שם דנה הגמרא אודות יהודי שמצא מטבעות 'נירוניות', שבודאי ידוע לכולנו מימות כתה ד' ואילך שהכוונה למטבע עליה הוטבעה דמותו של נירון קיסר.
ואע"פ שאין ראיה לדבר - זכר לדבר...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוקטובר 28, 2010 10:44 pm

אבל ניגשת לחפור בארונך רק אחרי שהעלתי את מה שניתן ללמוד מהארכיאולוגיה,
נמצא, איפוא, שאף אני נעשתי שותף ב'חפירת ארון ספריך'

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 28, 2010 10:53 pm

חכם באשי כתב:אבל ניגשת לחפור בארונך רק אחרי שהעלתי את מה שניתן ללמוד מהארכיאולוגיה,
נמצא, איפוא, שאף אני נעשתי שותף ב'חפירת ארון ספריך'

באשי, אנא אל באפך. אם ראית את משולש הנקודות בסוף הודעתי היה עליך להבין כי לא התכוונתי כל כך ברצינות.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי גוראריה » ו' אוקטובר 29, 2010 12:21 am

זקן ששכח כתב:
חכם באשי כתב:אבל ניגשת לחפור בארונך רק אחרי שהעלתי את מה שניתן ללמוד מהארכיאולוגיה,
נמצא, איפוא, שאף אני נעשתי שותף ב'חפירת ארון ספריך'

באשי, אנא אל באפך. אם ראית את משולש הנקודות בסוף הודעתי היה עליך להבין כי לא התכוונתי כל כך ברצינות.

אגב הגלישה מנושא המטבעות לנושא החפירות, נזכרתי ממקרא מפורש: בַּיּוֹם הַהוּא יַשְׁלִיךְ הָאָדָם אֵת אֱלִילֵי כַסְפּוֹ וְאֵת אֱלִילֵי זְהָבוֹ אֲשֶׁר עָשׂוּ לוֹ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לַחְפֹּר פֵּרוֹת וְלָעֲטַלֵּפִים. וכדברי המפרשים שהכוונה לחפרפרות...

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: טביעת פנים במטבע

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' אוקטובר 29, 2010 1:13 am

ועדיין לא ענו באמת להשואל.

אז עיין כאן: שו"ת רדב"ז מכתב יד - אורח חיים, יורה דעה (חלק ח) סימן קיז

שאלת ממני אודיעך דעתי, במה שראית לאחד מן החכמים בצפת נזהר שאינו לוקח בידו ולא מניח ברשותו שום פרח ויניצאיאנו /שם של מטבע/ שיש בו אותם הצורות הבולטות, וכן כל פרל לאקח שיש בו צורה בולטת כגון הקוראזאדו /שם של מטבע/ שיש בו צורות שתי וערב בולט, או אותם שיש בהם אשה מינקת, וכן כל כיוצא בזה ובכל הכלים שמביאים הגוים שיש עליהם צורות כאלו, אם מותר להשתמש בהם או לא, ואיזה כלי נקרא מכובד ואיזה כלי נקרא מבוזה הכל יבא מבואר היטב, ואם יש חשש איסור יודיעני (כתב) [בכתב] ולו תהיה צדקה, ואם יש איסור להניח אלו המטבעות בתוך הפה דמחזי כמנשק לעבודה זרה, א"נ משום דיד הכל ממשמשת בהם.

ועיין שם שמתיר.

וכמו"כ מן הראוי לדיונו הידוע של היעב"ץ אודות המטבע שנטבע לר' אלעזר רוקח מאמשטרדם.

שו"ת שאילת יעבץ חלק א סימן קע

מעשה אירע בימינו כשנתקבל הרב ה"ה מהור"ר אלעזר ז"ל מבראד לאב"ד דק"ק אמשטרדם, עמד איש אחד שם שהוציא מוניטון שלו בעולם דהיינו שהדפיס מטבע כסף בדמות צורתו, והביאוהו למרא' עיני. וכשהצלתי בו נרתעתי ותמהתי מאד אם נעשה מדעת הרב הנ"ל וברצונו שהי' נודע בשם חסיד בדורו. כי נסתכלתי בו והי' תבנית ראש עד החזה עם פרצוף פנים שלם בולט, וזה לדעתי איסור גמור מוחלט, בין העושה לעצמו בין שאחרים עשו לו, כ"ש הכא דישראל הוה העושה כאשר הוגד לי. ויש בזה איסור כפול האחד ל"ת של תורה לא תעשון אתי, וגם משום חשדא דאסור אפי' באחרים עשו לו כמסקנא דגמרא (פ"ב דר"ה ופ"ג דעבוד' זרה). וטעמא דרבים לא שייך הכא, דמטבע מיבדר בעלמא ומצנעי ליה.

איברא דהרא"ש כתב שראש בלא גוף אין איסור לא בעוש' ולא במוצא, אבל כבר עמדתי על זה מימים רבים ונתעוררתי בו, כי מלבד שחלוקין עליו גדולי ישראל ה"ה הסמ"ג והרמב"ן והרשב"א והר"ן ומהר"ם רבו, וא"כ פשיטא דמיבעי לן למיזל לחומרא בדאורייתא. אף כי בשמץ ע"ז. על כרחי הוצרכתי לפרש כוונתו על ראש שלם אטום בלי צורת פנים ניכרת, כה"ג ודאי לא סגי בלא גוף, אבל ראש וגוף בהדדי בחיתוך איברים בדמות אדם שלם, אע"פ שאין הצורה ניכרת בתבנית הפרצוף אלא כגולם. אעפ"כ נראה כגוף אדם בקומה שקופה ונבדל משאר בריות בצלם וזה לענ"ד פירוש המכילתא שהביאו ז"ל יכול לא יעשה אטומה. דומיא דגוף אטום ופניו טוחות דהמפלת. וגלופה היינו מפותח שניכר היטב צורת הפנים חקוקה כראוי יתארהו בשרד כבתנית איש מושלם כדרך כל המטבעות או רובן. ודוק שזה ודאי פירוש משובח ביותר.

עיין שם, והדברים עתיקים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 712 אורחים