הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' נובמבר 01, 2010 10:47 pm
אגב אורחא ארשה לעצמי להעתיק כאן מרשימותי בענין החלפה זו של בצר ובצרה, דברי אגדה נחמדים, אשר חנני השי"ת, אף כי מקומם יפה להם ב'בית המדרש', נקנו כאן ב'אגב' כאמור.
אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר
בזמירות ליום ש"ק בפיוט ברוך ה' יום יום: בבואו מאדום חמוץ בגדים...ראותו כי כן אדומי העוצר. יחשוב לו בבצרה תקלוט כבצר. ומלאך כאדם בתוכה ינצר. ומזיד כשוגג במקלט יעצר. אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר.
ביאור הדברים לפי דברי הגמ' במכות יב,א: אמר ר"ל, שלש טעויות עתיד שרו של רומי לטעות דכתיב מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה. טועה שאינה קולטת אלא בצר, והוא גולה לבצרה. טועה שאינה קולטת אלא שוגג והוא מזיד. טועה שאינה קולטת אלא אדם והוא מלאך. ובזה מבוארים הג' טעויות דמונה הפייטן דהאדומי חושב.
אולם צ"ב מה שמסיים אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר, מה ענינו לכאן.
אמנם נראה דזה קאי על ענין ערי מקלט גופייהו שבהם נוצר השי"ת רוצחים בשוגג משלומי אמוני ישראל. ונראה להטעים עוד בזה, דהנה להלן בפר' ואתחנן (ד,מג) כתיב: ואת בצר במדבר בארץ המישור לראובני ואת ראמות בגלעד לגדי ואת גולן בבשן למנשי. וצ"ב מה שהוסיף לפרט דבצר היא במדבר שהוא בארץ המישור, ולא פירט כ"כ בשאר הערים.
וביאר הגאון רבי זלמן סורוצקין ב'אזנים לתורה' כמין חומר, דכיון דאפשר לטעות בין בצר לבצרה, וכמו שטעה שרו של רומי, לכן באהבת ה' את עמו הדגיש במיוחד סימניה של בצר שהיא במדבר וכן בארץ המישור, עכ"ד הנחמדים. ולפי"ז מובן היטב מהו 'אמונים נוצר', אבל צ"ב מה קורא 'אהבו את ה' כל חסידיו', ומה ענין אהבת ה' לכאן.
וכן יש להתבונן, דהנה בספר 'אוהב ישראל' מאפטא כתב דשש ערי מקלט מרומזים בפס' שמע ישראל ה' א' ה' אחד, שהוא ו' תיבות, ומ"ב ערי הלוים מרומזים בפרשה ראשונה של שמע-ואהבת את ה' אלוקיך וגו'. הרי הכא נמי חזינן שייכות ערי מקלט למצות אהבת ה'.
ונראה בס"ד בהקדם מה דמטו משמיה דרבינו הגרע"א, במה שידוע להקשות בעיקר המצוה של אהבת ה', מה שייך לצוות על אהבה שזה מדברים המסורים להרגשת הלב. ופירש דכיון שהשי"ת אוהב את עמו ישראל א"כ כמים הפנים לפנים וגו', וזה ענין טבעי של אהבה, רק צריך לעורר בעצמו ענין זה שהקב"ה אוהבו וממילא יוולד בו אהבת ה'.
ובזה ביאר עוד מה שמסיימים קודם ק"ש, הבוחר בעמו ישראל באהבה, וכן אוהב עמו ישראל, שהרי ההתבוננות בזה שההקב"ה אוהב אותנו זה השער לבא בו לאהבת ה', ע"ד אני לדודי ודודי לי, ראה חוט המשולש עמ' קפב.
ומעתה נראה דאמנם עזוז אהבת ה' בגבורתה נראה בענין ערי מקלט, דהנה מפרשת ערי מקלט אנו למדים על מתנת התשובה, ראה דעת זקנים מבעלי התוס' כאן שמפרש האמור בדברים יט,ג: תכין לך הדרך, וז"ל: כלומר שיכתוב מקלט על פרשת דרכים כדי שיכיר הרוצח ויפנה לשם, וזהו שאמר הכתוב טוב וישר ה' על כן יורה חטאים בדרך, והלא דברים ק"ו ומה לרוצחים עשה שביל שיברחו וינצלו לצדיקים על אחת כמה וכמה.
וראה עוד בפתיחת ספר שערי תשובה לרבינו יונה: באהבת ה' את עמו...הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם.
הנה כאשר מתבוננים בדבר זה שאמונים נוצר בערי מקלט, הרי מזה מגיעים לאלתר ל'אהבו את ה' כל חסידיו', כמים הפנים לפנים זה מעורר אהבת ה', ולכן ערי מקלט רמוזים בפר' קריאת שמע ומצות אהבת ה', שמתוך ההתבוננות בענין זה יגלה בעצמו אהבתו לה'.