מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הקשר?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מה הקשר?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' נובמבר 06, 2010 10:39 pm

אור החיים (במדבר כד יז):
אמר וקרקר כל בני שת, ויחסם לשת, לפי שהם חשופי שת (ישעיה כ ה)".
אולי יש ביד מי להסביר מה הקשר ואיזו נתינת טעם היא.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' נובמבר 06, 2010 11:02 pm

הלא כל העולם הם בני שת. אין עם שניתן לייחסו לשת יותר מעם אחר. לכן בהכרח הכוונה כאן לעם ההולך בחוסר צניעות, חשופי שת ערוות מצרים.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' נובמבר 06, 2010 11:12 pm

אפרקסתא דעניא כתב:הלא כל העולם הם בני שת. אין עם שניתן לייחסו לשת יותר מעם אחר. לכן בהכרח הכוונה כאן לעם ההולך בחוסר צניעות, חשופי שת ערוות מצרים.

משהו כמו לשון נופל על לשון?!
ובכלל הרי האוה"ח מדבר על בני עמון שכותב עליהם שיש להם בושת, אם כן כיצד נהלום את פירושך בדבריו?

כך כותב הוא: "וכנגד עמון, אמר וקרקר כל בני שת, ויחסם לשת, לפי שהם חשופי שת (ישעיה כ ה), ולפי ששמם יש בו מדת בושת, אמר וקרקר, ולא אמר ומחץ".

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' נובמבר 06, 2010 11:16 pm

לענ"ד כוונתו שרק בשמם - עמון - יש בושת, שהרי הבכירה קראה מואב והצעירה בן עמי, מפני הבושת. אבל הליכותיהם נטולות בושת, ועל כך ייחסם לשת, מלשון חשופי שת.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי גוראריה » ש' נובמבר 06, 2010 11:19 pm

אולי ע"ש מעשיהם לשלוחי דהמע"ה?
שמואל ב', י, ד.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' נובמבר 06, 2010 11:20 pm

יפה, הלא גם שם כתוב, אם אני זוכר נכון, ויכרות את מלבושם... עד שתותם...

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' נובמבר 06, 2010 11:23 pm

הרי זה ברור שלעניין הבושת כוונתו לשם ולא לעם (אף שצ"ב בכוונתו מדוע מפני כך היה לכתוב לנקוט 'וקרקר' ולא 'ומחץ' כמו על מואב). ואגב הראב"ע הביא בשם היצחקי הידוע את הפירוש ש"בני שת" היינו מגזרת חשופי שת (ופירש דהיינו רמיזה לבנות לוט), ודחאו (במתינות) ופירש כרש"י שהיינו כל העמים וכמו שהביא האוה"ח בעצמו בהמשך.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי גוראריה » ש' נובמבר 06, 2010 11:25 pm

אפרקסתא דעניא כתב:יפה, הלא גם שם כתוב, אם אני זוכר נכון, ויכרות את מלבושם... עד שתותם...

ועד בכלל???

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' נובמבר 06, 2010 11:27 pm

גוראריה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:יפה, הלא גם שם כתוב, אם אני זוכר נכון, ויכרות את מלבושם... עד שתותם...

ועד בכלל???

אם לא - בשביל מה עשה זאת?

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי גוראריה » ש' נובמבר 06, 2010 11:34 pm

זקן ששכח כתב:
גוראריה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:יפה, הלא גם שם כתוב, אם אני זוכר נכון, ויכרות את מלבושם... עד שתותם...

ועד בכלל???

אם לא - בשביל מה עשה זאת?

הוא אשר דברתי.
וא"כ מה הקשה אפרקסתא?!

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: מה הקשר?

הודעהעל ידי סענדער » ש' נובמבר 06, 2010 11:38 pm

דפדף לעמ' 256, הערה רסד.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... 1%E4%E9%F8


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חפץ דעת ו־ 300 אורחים