נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).
נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).
מלכיאל גרינוולד כתב:נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).
ממקום שבאת. ביקורת על ספר טפל בעריכה עלובה, שעיקרה של הביקורת עליו מתמקדת בצורה מוגזמת בציטוטים של הגרנ"ק, אומרת הרבה יותר מדרשני. ישנה תחושה מטרידה שמדובר במגמתיות ברורה.
בר אוריין תנינא כתב:נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).
הדבר הזה בולט מאד ומוריד את הרמה של הספר. הדבר נראה ברור לכל מעיין כי ברוב הדברים המובאים מהחוט שני אין בהם חדש ואין צורך להביאם כלל.
נוטר הכרמים כתב:שומר מסורת כתב:בדיוק השבוע גם אני הקטן קניתי את הספר, והתאכזבתי.
א. כמעט ואין שם דיונים בד' המשנ"ב, אלא כל מה שאחורני זמנינו העלו בדעתם וזה איך שהוא קשור לנושא הסימן זה נדחף שם,לו היו עושים את הגהותים ע"ד השו"ע היה אתו סוג ההערות.
להבדיל מהפסקי תשובות שהוא דן בעיקר בד' המשנ"ב עצמו. - היה מן הראוי שספר הלבוש ע"ד המשנ"ב יבוא לבאר ד' ולדון בתמיהות עליו, ולא סתם ליקוט הלכות
ב. כמו כן לגבי סוג הרבנים המובאים שם, זה הרבה מפי השמועה במיחוד מהרנ"ק, שהם בד"כ לא מבוררים, ואין כל סיבה לסמוך עליהם. [ובנוסף לזה יש לו משום מה קדימה לזקנים ממנו, יעוי' למשל עמ' קיא, הוא מובא שם לפחות 3 פעמים לפני הגרש"ז והאג"מ!]
ג. במקרה ישבתי בבית כנסת בירושלים שם ישב לידי העורך הראשי, ולו היו עשרות אלפי הקונים רואים איך הד' נערכים היו חושבים פעמים..
האומנם??
מלכיאל גרינוולד כתב:לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים. הדקות נוקפות ואין מוחה על ביזוי תלמיד חכם מיוחד שבדורנו מרן הגאב"ד שליט"א, ולבן של ישראל שותת דם. לא כלפי הנוטרים והנובחים אני פונה, אלא למשתתפים שאינם מוחים על השפלת כבוד התורה ולומדיה, כביכול הותרה הרצועה והמרצע יצא והכלבים נושכים ואין איש חל ולא מרגיש. תאלמנה שפתי שקר הדברות על צדיק עתק בגאוה ובוז. גורו לכם מיום הדין, גורו לכם מיום התוכחה!! וכי משום שפסק דין אחד פסק שלא כאוות נפשכם יעומם אורו של רבן של ישראל שכל פיות פונים אליו וכל ישראל נשמעים להוראותיו? אתמהה!
אני פונה בדרישה תקיפה למנהלים לנעול את הפורום או למחקו כליל, כי לעת כזאת הגעתם למלכות! ומי יודע כולי האי ואולי. אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס![/]
מלכיאל גרינוולד כתב:לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים. הדקות נוקפות ואין מוחה על ביזוי תלמיד חכם מיוחד שבדורנו מרן הגאב"ד שליט"א, ולבן של ישראל שותת דם. לא כלפי הנוטרים והנובחים אני פונה, אלא למשתתפים שאינם מוחים על השפלת כבוד התורה ולומדיה, כביכול הותרה הרצועה והמרצע יצא והכלבים נושכים ואין איש חל ולא מרגיש. תאלמנה שפתי שקר הדברות על צדיק עתק בגאוה ובוז. גורו לכם מיום הדין, גורו לכם מיום התוכחה!! וכי משום שפסק דין אחד פסק שלא כאוות נפשכם יעומם אורו של רבן של ישראל שכל פיות פונים אליו וכל ישראל נשמעים להוראותיו? אתמהה!
אני פונה בדרישה תקיפה למנהלים לנעול את הפורום או למחקו כליל, כי לעת כזאת הגעתם למלכות! ומי יודע כולי האי ואולי.
אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס!
מורה צדק כתב:ועוד שאלה קטנה, כאשר יצא משנ"ב עם הערות אבן ישראל, היתה התקפה גדולה מצד חוג מסויים, האם הרצועה הותרה?
מורה צדק כתב:לא ראיתי את המהדורה הזאת.
האם הם הכניסו עוד הוספות מגדולי הדור?חלקם
האם הוכנסו הערות הרב לוית חן?לא
ועוד שאלה קטנה, כאשר יצא משנ"ב עם הערות אבן ישראל, היתה התקפה גדולה מצד חוג מסויים, האם הרצועה הותרה?
.תוך כדי דיבור כתב:מהאי טעמא טענתי בשעתו שהכי חמור הוא מה שעוז והדר הדפיסו פסקי המשנ"ב על גבי הערוך השלחן, הרי הערוה"ש ראה את משנ"ב חלקים א' וג' בשעה שכתב ספרו (וחלק עליו עשרות פעמים בהדיא ועוד שלא בהדיא), ואיזה שייכות יש להכניס דברי המשנ"ב עליו בהערות בעוד שסדר העניין הפוך באמת.
אלא שמדוע באמת עשו כן? כי רוב הלומדים נוהגים למעשה ע"פ המשנ"ב, ועל כן רצו שיהיה להם כלי סיוע שילמד אותם גם מה אומר המשנ"ב בעניין זה ואחר. ומעתה זהו שטר ושוברו לצידו, שמחמת אותה מגמה אי אפשר שתהיה קפידא להדפיס המשנ"ב עם פסקי כף החיים, עבור מי שנוהגים כפסקי כף החיים, או כנוהגים כשו"ע הרב כמובן, וכן באיש מצליח וכן בכל מאן דבעי, ונהרא נהרא ופשטיה. ומנהג ישראל דין הוא שמעולם לא הסכימו שיהא קפידא להדפיס הגהות והערות ונו"כ על שום ספר בעמנו, וחדש אסור מן התורה... (ואגב לייחס קפידא כזו למשנ"ב עצמו ממה שהתנה שידפיסו עם הבה"ט וכו', במחילה גם הוא על דרך דרש).
נ.ב. לגבי כל האשכול בעצמו, לפלא הוא לי כיצד ומדוע טרם הזכירו את הכרכים עבי הכרס של עוז והדר שקדמו ל'דרשו' בהוצאת משנה ברורה מורחב (משהו שנראה לדידי כמו ניסיון להפוך את סדר לימוד התורה מהסוף להתחלה).
תוך כדי דיבור כתב:אתה צודק כמובן שטענת חדש אסור מן התורה אינה ממין העניין. ואמנם אני מוצא דמיון מסויים בין טענה זו לבין כמה מנימוקי טענת האוסרים להדפיס כלום על גליון המשנ"ב. אבל באמת מגמת האיסור הנ"ל פשוטה וגם מוצהרת: לבסס את המשנ"ב כפוסק האחרון לבית ישראל. וממילא מי שנוהגים על כרחך לפסוק כמו כף החיים למשל, וגם הם מכירים בערכו היחידאי במינו של ספר המשנ"ב, איזה מין טענה זו כלפיהם.
להדפיס דעות חולקות במוצהר זו על גבי זו, כשמדובר בפוסקים אחרונים (להבדיל מש"ך וט"ז ונקה"ך וקו"א שלהם וכו') באמת הוא דבר שאין לו מקום בד"כ, והדרך במקרה כזה היא לכתוב ספרים אחרים, למשל שש"כ ואורחות שבת ומנוחת שבת. אבל אין זה כ"כ עניין לאמור לעיל גבי מי שנוהגים כיום כפוסק מסויים, והיה בתראה כהחזו"א או קדמאה דהגר"ז. וכן איזה נזק נגרם למשנ"ב ממה שהדפיסו באותה כריכה גם מדברי הרב נבנצל? הלומד משנ"ב לומד משנ"ב, ואם יש למטה עוד הערות והוספות, גם אם הקשר שלהן למשנ"ב עקיף הרבה פעמים, כל שההערות מגברא רבה הן, הוא יוצא נשכר, ומי שאינו יוצא נשכר לא חייב לקנות מהדורה זו. ואין קפידא אלא ע"ד עשות ספרים הרבה אין קץ.
שכן לשאלה להיכן יגיעו הדברים, יש לומר שיגיעו להיכן שיגיעו, שכאמור לא ברור כ"כ איזה נזק שיצא מזה. אפילו ידפיס הרב דבית כנסת שיכון ג' בנצרת עילית משנ"ב עם דבריו למטה, ויהיו כמה קונים שיבזבזו כספם על זה, מילא (ואם ידפיס את דבריו בעמוד שממול, יהיה איזה הבדל?...) יש היום כל כך הרבה מהדורות משנ"ב בשוק, עם תוספות כהנה וכהנה (וכבר ראינו מהדורה שסידרה מחדש את המשנ"ב בצורה של נו"כ מסביב לשו"ע ולא מתחתיו), ואם תהיה עוד אחת עם תוספות שכמוהן כמגרעות, אני מתקשה לראות החורבא לעולם התורה בזה. ובלבד שתהיה כמובן הסכמה מאיזה גדול על הנעשה, כמקובל בכל ספר הלכה; ועל דרך זו כבר מצאנו בדורות הקודמים כו"כ חיבורים של איזה שו"ב וכיו"ב מעיירה פלוני שהדפיס חידושיו או סיכומיו מסביב לשו"ע או מתחתיו כמו שעשו גדולי הנו"כ. ומה קרה? לכל היותר אבד ונשכח הספר עוד בדורו שלו. ואם היה אפשר למנוע הוצאת עשרות ספרי הלכה מכל מאן דבעי כל שני וחמישי, כדאי היה כמו שכתב איש ספר, אבל מאחר שאינו כך, אין הנידון דידן שונה.
נוטר הכרמים כתב:בינתיים לא דברו על חורבא או חורבן אלא על אין דעת חכמים נוחה, ספרים הרבה אין קץ, שידפיס כל אחד על חשבונו, ולא 'יעניש' את המשנ"ב בהיטפלות אליו. אני מציע שאם מישהו מרגיש הכרח לכרוך את דבריו ופסקיו עם המ"ב, יקרא לספר.... על משנ"ב, ולא משנ"ב עם..., וההבדל ברור.
תוך כדי דיבור כתב:(ואם ידפיס את דבריו בעמוד שממול, יהיה איזה הבדל?...)
איש_ספר כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=2793#p20368
מלכיאל גרינוולד כתב:מחבר שחיבר ספר על החומש כרך את החומש ביחד עם חיבורו והגיע לר' אייזיל חריף לבקש הסכמה על ספרו.
ר' אייזיל עיין בספר וראה שהמחבר כתב דברים רקים, מלה אחת אינה מתאימה עם זולתה. נענה ואמר כך: חכמה כזו, המצאה כזו. המחבר של הספר התפעל מאוד מדברי השבח, ושאל את ר' אייזיל: כל כך מצא חיבורי חן בעיניך?
כן! בחכמה עשית שכרכת את ספרך והדפסת אותו עם החומש, כי עתה אי אפשר לשרפו!
מורה צדק כתב:היכן משיגים את ספרו של הרב הלפרין?
מורה צדק כתב:היכן משיגים את ספרו של הרב הלפרין?
מורה צדק כתב:ידוע הדבר שהפרסומת הכי טובה היא ההתקפה.
אם היו מתעלמים זה היה עוזר יותר.
ירושלמי כתב:מי בכלל היה פותח את הס' הנ"ל אלולא היה יוצא נגדו איסור? אינני זוכר את שם ספרו האחרון שהוציא והפיץ בחינם על פני כל הארץ, אני רק זוכר שבלוקים שלמים של ספרים ארוזים בניילון היו מונחים בקרנות אוצרות הספרים בבתי הכנסיות, ואין איש חוננם במבט במקרה הטוב, ובפחות טוב, הרי הם משמשים כמעמידים לשקיות הכריכים של האברכים.
מורה צדק כתב:ידוע הדבר שהפרסומת הכי טובה היא ההתקפה.
אם היו מתעלמים זה היה עוזר יותר.
זקן ששכח כתב:מורה צדק כתב:ידוע הדבר שהפרסומת הכי טובה היא ההתקפה.
אם היו מתעלמים זה היה עוזר יותר.
אבל אם אמת ונכון הדבר שיש בו דברי כפירה, מנין ידעו המון העם שלא לעיין בו? שמא על ידי ההתעלמות ממנו יהיו כולם כבני נביאים וימשכו ידיהם מן הספר?!
ירושלמי כתב:הבהרה: כלקח מהנושא הפותח את האשכול אבהיר, כי ברור לי שהשמועות על ההוראה מפי הגרנ"ק שליט"א עברו מפה לאוזן, [b]ואין זו הוראה חד משמעית שיצאה תח"י. למען לא ישמעו הדברים שכתבתי כביקורת עליו שליט"א, אלא על התופעה לכשעצמה.[/b]
זקן ששכח כתב:ירושלמי כתב:הבהרה: כלקח מהנושא הפותח את האשכול אבהיר, כי ברור לי שהשמועות על ההוראה מפי הגרנ"ק שליט"א עברו מפה לאוזן, [b]ואין זו הוראה חד משמעית שיצאה תח"י. למען לא ישמעו הדברים שכתבתי כביקורת עליו שליט"א, אלא על התופעה לכשעצמה.[/b]
ברם, מה אעשה ובמו עיני ראיתי מכתב הכתוב בכתב ידו של הגר"נ קרליץ שליט"א, ועליו חתומים עוד שני רבנים מפורסמים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 597 אורחים