גאולה בקרוב כתב:הקטע הידוע בב"י בשאלה על שמונת ימי חנוכה, נראה שלקוח מהתוס'-רא"ש, ויל"ע.
[ויותר מסתבר ששני חכמים כיוונו לדבר אחד]
גאולה בקרוב כתב:הקטע הידוע בב"י בשאלה על שמונת ימי חנוכה, נראה שלקוח מהתוס'-רא"ש, ויל"ע.
[ויותר מסתבר ששני חכמים כיוונו לדבר אחד]
אמסטרדם כתב:האם הרא"ש [רבינו אשר בן יחיאל ז"ל] עצמו כתבו?
שטייגעניסט כתב:אילו לא הועלה אשכול זה אלא כדי לקרוא את המאמר שהעלה הרב מה שנכון דיינו.
מעיון בקופיא המאמר אינו עוסק בגוף השאלה אם הרא"ש חיבר את תוס' הרא"ש, אולם הדבר נראה אצלו כפשוט שהרא"ש הביא לספרד גירסא מדויקת ומעובדת של התוס' הקדמוניים של תלמידי ר"י שהיו מצויים באשכנז ונדירים ולא שימושיים בספרד, והם תוס' הרא"ש שלפנינו.
שטייגעניסט כתב:אמסטרדם כתב:האם הרא"ש [רבינו אשר בן יחיאל ז"ל] עצמו כתבו?
לא
למה אני לא מביא ראיה? גם שיף לא הביא. לגוף העניין, הרא"ש לא מזכיר בשום מקום בחיבוריו שחיבר תוספות משלו. עבודה רחבה ומאמצת כזו לא הייתה צריכה להיזכר לטובה בדבריו או בדברי בניו ותלמידיו? בכלל, מה זאת אומרת כתב תוספות? אם היו לו חידושים על הש"ס היה יכול לכותבם במסגרת חידושי הרא"ש, וכפי שעשו הרשב"א ורבינו יונה? ונקודה נוספת, בזמן הרא"ש כבר היו התוספות ספר מסודר ובר סמכא הלכתי [הרא"ש בפסקיו מרבה לצטט מהם, ולאו דוקא תוס' הרא"ש!], ואם כן לא היה לו לרא"ש לחבר אלטרנטיבה לתוס' בדמות תוס' משלו. ובכלל, איזה עבודה עשה הרא"ש בתוספתיו, הרי רובו העתקה של התוס' הרגיל? ואם רצה להוסיף כמה הוספות, יכל לכתוב את ההוספות בנפרד ולא להעתיק שוב את כל התוס' מחדש.
הכי פשוט, וזכור לי שכך גם נוקטים החוקרים, שתו' הרא"ש הם נוסחת תוס' מבית מדרשו של תלמידי הרא"ש אשר בספרד.
שטייגעניסט כתב:אמסטרדם כתב:האם הרא"ש [רבינו אשר בן יחיאל ז"ל] עצמו כתבו?
לא
למה אני לא מביא ראיה? גם שיף לא הביא. לגוף העניין, הרא"ש לא מזכיר בשום מקום בחיבוריו שחיבר תוספות משלו. עבודה רחבה ומאמצת כזו לא הייתה צריכה להיזכר לטובה בדבריו או בדברי בניו ותלמידיו? בכלל, מה זאת אומרת כתב תוספות? אם היו לו חידושים על הש"ס היה יכול לכותבם במסגרת חידושי הרא"ש, וכפי שעשו הרשב"א ורבינו יונה? ונקודה נוספת, בזמן הרא"ש כבר היו התוספות ספר מסודר ובר סמכא הלכתי [הרא"ש בפסקיו מרבה לצטט מהם, ולאו דוקא תוס' הרא"ש!], ואם כן לא היה לו לרא"ש לחבר אלטרנטיבה לתוס' בדמות תוס' משלו. ובכלל, איזה עבודה עשה הרא"ש בתוספתיו, הרי רובו העתקה של התוס' הרגיל? ואם רצה להוסיף כמה הוספות, יכל לכתוב את ההוספות בנפרד ולא להעתיק שוב את כל התוס' מחדש.
הכי פשוט, וזכור לי שכך גם נוקטים החוקרים, שתו' הרא"ש הם נוסחת תוס' מבית מדרשו של תלמידי הרא"ש אשר בספרד.
שטייגעניסט כתב: הרא"ש לא מזכיר בשום מקום בחיבוריו שחיבר תוספות משלו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 134 אורחים