הודעהעל ידי שרוליק » ה' אפריל 23, 2015 11:08 am
אחרי מות:
כשאהרן היה צריך להיכנס לקדשי הקדשים ביום כיפור, הוא היה חייב איתו את הזכות של אברהם אבינו, היינו הזכות של גמילות חסדים והכנסת אורחים שאברהם עשה, ולא היה לו די בזה שהוא יביא לאורחים פת לחם כמו שהוא אמר להם, והאורחים גם לא היו צריכים יותר מפת לחם ואמרו לאברהם כן תעשה כמו שאמרת, בכל זאת הוא רצה לקיים את המצווה הכי טוב שאפשר, ולכן הוא רץ לשדה והביא שור אחד [או שלשה שוורים] ונתן להם לאכול, לכן לקח הכהן גדול שור ושחט אותו, ועם הדם הוא נכנס לקודש הקדשים כדי שהקב"ה ייזכר בגמ"ח של אברהם אבינו ויסלח לעוונות של עם ישראל.
עוד זכות היה הכהן גדול צריך ביום כיפור והוא זכות העקדה של יצחק אבינו, לכן הוא לקח איל, כדי להזכיר להקב"ה את האיל שהוא ברא בבריאת העולם, כדי שעם האיל הוא יגאל את יצחק ממיתה. כן ביום כיפור הזה יגאל הקב"ה את כל ישראל ממיתה וימחל להם על העבירות שעשו כל השנה.
זכות שלישית היה צריך הכהן גדול ביום כיפור, הזכות של יעקב אבינו, שהצטער שהביאו לו את הכתונת של יוסף טבול בדם, והצער הזה הביא הקב"ה עליו. ועי"ז שהאחים מכרו את יוסף למצרים ירדו יעקב ובניו למצרים, וע"י גלות מצרים התגדל שמו של הקב"ה והיהודים קבלו את התורה, לכן כשהכהן הגדול נכנס לקודש הקדשים לבוש באליינוענדענע? בגד, הקב"ה ייזכר מה שקרה הכל בגלל הבגד של יוסף ויכפר ליהודים את העבירות שלהם.
המדרש כותב שרב חייא בר אבא אמר שהרי הבנים של אהרן מתו בר"ח ניסן למה מזכירים אותם ביום כיפור? אלא שהפסוק מלמד אותנו שכמו שיום כיפור מכפר על עבירות היהודים, כך מיתת צדיקים מכפר על העבירות, רק כמו שביום כיפור צריך לעשות תשובה כדי שיהיה כפרת עוונות, כך גם מיתת צדיקים לא מכפרת רק אם עושים תשובה.
המדרש אומר 'בזאת יבא אהרן אל הקדש' זאת אומרת עם הזכות של התורה אהרן יבוא לקודש הקדשים, כל זמן שיהודים ילמדו תורה, בית המקדש יעמוד, והכהן גדול יכנס לקודש הקדשים, אבל כשהיהודים יפסיקו ללמוד תורה, אז בית המקדש ייחרב, וכבר לא יהיה כהן גדול. רק הקב"ה משרה שכינתו איפה שיש תורה, ואם אין תורה בעולם, אין גם שכינה בעולם, לכן כשהיהודים הפסיקו ללמוד תורה, נחרב בית המקדש, והשכינה הסתלקה מבית המקדש. רק כל יהודי צריך לעשות שני דברים: הדבר הראשון להישמר מלעשות עבירה, לאחר מכן צריך לעשות מצוות ומעשים טובים, כי המצוות והמעשים טובים מלווים את האדם איפה שהוא רק הולך, ואם הוא כבר עושה מצוות ומע"ט, שיראה ללמוד תורה כל זמן פנוי שיש לו מעיסוקו או ממסחרו, כי המצוות משולים לנר, והתורה לאש, וכמו שנר לא יכול להאיר ללא אש, כך גם המצוות לא מאירים ללא תורה.
המשך יבוא...