לייבעדיג יענקל כתב:יזכה לגדלו לתורה ולחופה ולמעש"ט בנקל, ולראות ממנו אסאך יידיש נחת וכט"ס.
נוטר הכרמים כתב:ג) ואולי ניתן לפרש עוד בהקדם המובא בב"י (סי' רסה, ו בבדק הבית), וז"ל, כתוב בארחות חיים (הל' מילה עמוד 9) במדרש תלים בני ארץ ישראל אומרים יהא כאח לשבעה וכאב לשמונה... ויש אומרים אח לשבעה אח לאפרים שהוא שביעי לדגלים ומנשה שמיני.
כ) ויברכם ביום ההוא לאמר בך יברך ישראל לאמר לדורות: ישימך אלהים כאפרים וכמנשה. [להיכן מצינו שישראל מתברכין בענין הזה ישימך אלהים כאפרים וכמנשה], במילה, שישראל אומרים [יחי הילד לאביו ולאמו], יהי אח לשבעה וגם לשמונה, אלו אפרים ומנשה שהקריבו קרבן נשיאים בשביעי ובשמיני, שנאמר [ביום השביעי נשיא לבני אפרים (במדבר ז מח)] וביום השמיני נשיא לבני מנשה (שם שם נד): וישם את אפרים לפני מנשה. וכן בנשיאים הוא אומר אפרים לפני מנשה:
אם הקריב אפרים ביום השביעי מנשה ביום השמיני. מכאן נהגו לומר בשעת המילה יהי אח לשבעה וגם לשמונה לקיים מה שנאמר (בראשית מח) בך יברך ישראל לאמור ישימך אלהים כאפרים וכמנשה:
יברך ישראל שיקחו ממך ברכה לברך את זרעם: לאמר. לומר לדורות: ישימך אלהים כאפרים וכמנשה. והיכן מצינו שישראל מברכין בניהן כענין זה ישימך אלהים כאפרים וכמנשה, אלא ביום המילה כשמברכין את הילד ואומרים פלוני הקטן גדול יהיה יהא אח לשבעה וגם לשמונה, כלומר יהא שוה ושקול לאפרים שהקריב ביום השביעי לנשיאים בחנוכת המזבח [שנא' ביום השביעי נשיא לבני אפרים (במדבר ז מח)], ולמנשה שהקריב ביום שמיני [שנא' וביום השמיני נשיא לבני מנשה (שם שם נד)]:
יהא אח לשבעה ואב לשמונה. יש מפרשין יהא אח לשבעה זה אפרים דכתיב ביום השביעי נשיא לבני אפרים וגם לשמונה זה מנשה דכתיב ביום השמיני נשיא לבני מנשה וכן הוא אומר ישימך אלהים כאפרים וכמנשה וישם את אפרים לפני מנשה. ואימתי יברך ישראל את הברכה זו בברכת המילה:
עכ"ל, והו"ד במג"א סי' רכח ס"ק ד.וסעודת בר מצוה שעושים האשכנזים לכאורה אין לך סעודת מצוה גדולה מזו, ושמה יוכיח עליה, ועושים שמחה ונותנים למקום שבח והודיה שזכה הנער להיות בר מצוה וגדול המצוה ועושה וכו'.
וראיה להדיא סופ"ק דקידושין שא"ר יוסף לבסוף השתא דאר"ח גדול המצווה ועושה וכו', מאן דא"ל שאין הלכה כר"י דאמר סומא פטור מן המצוות עבידנא יומא טבא לרבנן אע"פ שהיה כבר חייב, אלא אבשורה שלא היה נודע לו עד עתה רצה לעשות יו"ט, כ"ש על הגעת העת והזמן שראוי לעשות יו"ט,
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים