מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ינואר 06, 2015 12:35 pm

שלום רב לכולם,

דוגמה שיש בה כדי ללמד שתמיד כדאי לבדוק בכת"י, גם כשיש מהדיר רציני, ואפילו שניים...

בסוף מסכת תענית מובא בין במהדורת הרב קאפח זצ"ל ובין במהדורת הרב קורח יבדלחט"א (=מכון המאור) שהרמב"ם גרס במשנה: "יוצאות וחונות". ומציין הרב קורח שלא מצא כזו גרסה במקומות אחרים.
אולם, ראיתי שד"ר עזרא שבט פיענח: "יוצאות וחוגות".
מבדיקת הצילום הצבעוני שנסרק לאינטרנט מכתב-ידו של הרמב"ם (אם ברמב"ם עסקינן, צ"ל: שלרמב"ם...), עולה שבאמת קשה להכריע, וכיוון שכך ברור שיש לגרוס כדברי ד"ר שבט. מצ"ב הצילומים, ניתן להשוות גם למילים הנוספות בצילומים שיש בהן את האותיות נו"ן וגימ"ל.
קבצים מצורפים
נוהגות.jpg
נוהגות.jpg (47.6 KiB) נצפה 2323 פעמים
חוגות.jpg
חוגות.jpg (117.16 KiB) נצפה 2323 פעמים

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ינואר 07, 2015 12:57 am

לא הבנתי למה אם קשה להכריע ברור כדברי ד"ר שבט?
בכת"י תימני של פיה"מ לסדר מועד - אוקספורד (401 ) Poc. 242 - כתוב להדיא: חונות
כמובן שאין בזה להכריע כנגד עצם כתב ידו של הרמב"ם אבל זה לא טעות קריאה של המהדירים הנ"ל בלבד

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' ינואר 07, 2015 9:30 am

לכאורה אין כל הגיון וסברה בגרסה חונות. וככל הידוע לנו גם אין לה שום מקור אחר (כדוגמה, ברי"ף, דפוסים וכת"י [כולל כת"י אוקספורד נויבאואר 550, שנכתב ככל הנראה בבית מדרשו של הרמב"ם, והושפע מגירסאותיו], כתוב: חלות. או: חולות [וכך בכמה כת"י של פיה"מ לרמב"ם]).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 07, 2015 9:31 am

וגם זה נראה קצת שונה מהנונין האחרים, כלומר יש איזה בקע קטן למטה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' ינואר 07, 2015 9:35 am

אכן, אבל לאידך גיסא רואים שכשהוא כתב גימ"לים הבקע הזה היה בולט יותר. לכן העדפתי להשאיר את זה כקשה להכריע.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' ינואר 07, 2015 10:07 am

הבקע הקטן למטה נראה כמו שבר בדיו שנמשך גם אל גוף הנ' בעצמה. משתי השורות שמובאות כאן נראה שההבדל העיקרי בין נ' לג' הוא שהקו היורד של הג' בולט קצת אחורנית למטה, וכאן הוא יורד בלי בליטה ואם כן זה נראה כמו נ'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' ינואר 07, 2015 10:08 am

הבקע הקטן למטה נראה כמו שבר בדיו שנמשך גם אל גוף הנ' בעצמה. משתי השורות שמובאות כאן נראה שההבדל העיקרי בין נ' לג' הוא שהקו היורד של הג' בולט קצת אחורנית למטה, וכאן הוא יורד ישר וזה נראה כמו נ'.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חוגות בכרמים או חונות בכרמים - כיצד גרס הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' ינואר 07, 2015 11:49 am

ביקשתי מידידי היקר, הלל גרשוני, לחוות דעתו, והוא השיב שהוא נוטה דווקא לקבל את גרסת חונות, ונימוקיו עמו:
א. אם זה ב-ג', היה צריך להיות: חגות.
ב. נ-ל הוא חילוף שקיים לשונית.
ג. יש לחונות משמעות (כפשוטו, דהיינו נמצאות).

עד כאן מעיקרי טענותיו.
עליי להעיר שנדרשת בדיקה עד כמה הכת"י של המשנה שהשתמש בו הרמב"ם היה מדוקדק לשונית גם ברמות הללו.

אגב, בכל כתה"י של הגמרא והמשנה שבדקתי (כ10. וכן בכמה כת"י של הרי"ף) הגרסה היא חלות/חולות. וכך גם בכל הספרים שבפרוייקט השו"ת (גרסה 20). וכן בתשובת גאונים (אוצה"ג תענית, תשובות, סי' קכד). כך שאיננו מכירים שום מקור אחר שגורס כך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים