ירושלמי כתב:כמדומה שהדברים מפורשים בגמ' סנהדרין (עא,א) דבן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב - דרוש וקבל שכר. ומן הסתם אין הכוונה דהווי כמצוה קיומית - שאם למד יקבל שכר, אלא הוי כמצוה חיובית, דעלינו ללמוד כל תג ותג מתוה"ק, גם אין בכך משום הלכה למעשה.
והדברים ידועים כי ב' חלקים הם בתוה"ק, ללמוד וללמד מחד, ולשמור ולעשות מאידך. וכבר ביארו בזה רבותינו את הויכוח בין משה למלאכים, שמשה רבינו קיבל את התורה מחמת שטען דאין למלאכים אב ואם לקיים כבד את אביך ואת אמך, ומבואר דהמלאכים סברו דלא בעינן כלל קיום התורה בפועל, ומשה טען דאף דישנו קיום דין גם בלימוד שלא ע"מ לעשות, מ"מ בעינן שיהא שייך בזה אופן של קיום לכה"פ, ומלאכים מופקעים מזה, והדברים ארוכים ואיכ"מ.
אליחי כתב:ירושלמי כתב:כמדומה שהדברים מפורשים בגמ' סנהדרין (עא,א) דבן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב - דרוש וקבל שכר. ומן הסתם אין הכוונה דהווי כמצוה קיומית - שאם למד יקבל שכר, אלא הוי כמצוה חיובית, דעלינו ללמוד כל תג ותג מתוה"ק, גם אין בכך משום הלכה למעשה.
והדברים ידועים כי ב' חלקים הם בתוה"ק, ללמוד וללמד מחד, ולשמור ולעשות מאידך. וכבר ביארו בזה רבותינו את הויכוח בין משה למלאכים, שמשה רבינו קיבל את התורה מחמת שטען דאין למלאכים אב ואם לקיים כבד את אביך ואת אמך, ומבואר דהמלאכים סברו דלא בעינן כלל קיום התורה בפועל, ומשה טען דאף דישנו קיום דין גם בלימוד שלא ע"מ לעשות, מ"מ בעינן שיהא שייך בזה אופן של קיום לכה"פ, ומלאכים מופקעים מזה, והדברים ארוכים ואיכ"מ.
לא הבנתי הקשר לדברי, ודאי שאם זה מוסיף בהבנת ידיעת התורה והחוקים אף אף אם אי"ז למעשה יש בזה מצוה, ואף שאי"ז שכיח למעשה, ולא יתכן שיהיה למעשה מ"מ רואים את העיקרון איך אמור להיות. אבל מה זה קשור לדברי רפואה שאינם קשורים לא להלכה ולא למעשה, ולא להבנת התורה.
וזה גופא שאלתי מנלן שהם בכלל תורה, שיש ע"ז דרוש וקבל שכר.
ואשמח אם אי מי יאיר את עיני בזה.
שיבר כתב:באבי עזרי בהקדמת אחת המהדורות (כמדומה) כתב שלימוד קבלה לא נכלל במצוות לימוד התורה. והשיגו עליו וניסו ליישב את דבריו (הדחויים לכאו') בגליונות 'אליבא דהלכתא' בחדשי הקיץ תשס"ט.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 708 אורחים