מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 16, 2010 12:47 am

ושוב לכתב יד תלמיד הרמ"ע מפאנו

אמנם להבין הענין צריך להקדים ולדעת כי כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בצורת אדם בראו, עד שאמרו חכמי האמת (*) שכלליות העולמות גם הם בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, והיודע סודם ומכירם יוכל לרפאות כל מיני תחלואים בצמח, או חיה, או שרץ, שמכוון נגד האבר אשר בו החולי. וכן העולם בכללו הוא בצורת אדם, כי כן מפורשים בכתובים כל איבריו


איפה אמרו זאת חכמי האמת



תודה לכל העונים והמסייעים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 16, 2010 1:47 am

לגבי העולם ידוע הוא מה שאמרו "אדם-עולם קטן" עשה חיפוש ותמצא.

ראיתי ב"אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות" שמביא דוגמאות להשואות בין האדם לעולם.

הנה קישור לכך: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... 9&page=145

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 16, 2010 1:53 am

מסופר שהביאו שאלה רפואית לחזו"א באדם שצריך לעבור ניתוח והורה שיאמרו לרופאים לנתח דרך הלחי ולא דרך הראש..אכן עשו הרופאים כך (שטענו שזו דרך "ישנה" ברפואה) והניתוח עבר בהצלחה..הסביר החזו"א לא למדתי רפואה אך מס' חולין למדתי ומכיון שגוף הבהמה דומה לגוף האדם ידעתי כיצד צריכים לטפל במקרה זה.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי אתנחתא » ג' נובמבר 16, 2010 2:14 am

לכאורה הכוונה לדברי האריז"ל שכל ההאצלה והבריאה היא לפי צורת אדם קדמון כידוע וכמפורסם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 16, 2010 9:05 am

עי' במאמרו של מ' אידל, "עולם המלאכים בדמות האדם".

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 2:44 pm

הרבה אריכות בזה יש סביב נושא זה בפרשיות המשכן וכליו. [על שלשת הדגמים המקבילים: עולם, משכן, אדם]כמדומה שהאבן עזרא בתרומה מביא זאת בשם הגאון, וקדום יותר בתנחומא פקודי, ובשל"ה על תרומה ג"כ אריכות גדולה. ובמלבי"ם תרומה צועד בזה בב' מסלולים, ע"פ הפשט וע"פ הסוד. עיי"ש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 16, 2010 3:47 pm

אציין מהרשום אצלי:

מקבילות מפורטות יותר בין המשכן לעולם [=מעשה בראשית], מצויות בתנחומא, פקודי, ב, ומשם לבמדב"ר, יב יג, ולמדרש אגדה, שמות לח כ. וראה גם מדרש ילמדנו, בתוך: אוצר מדרשים, עמ' 226 טו"ב, סי' נג. להקבלה שונה, ראה: מדרש תדשא, פרק ב (אוצר מדרשים, עמ' 475 טו"ב). בתנחומא ומקבילותיו השתמשו כמה מהראשונים, בשינויים והרחבות, ראה: מדרש ר' שמעיה השושני, בתוך: חי"א גד (עורך), שלשה מאורות הגדולים, יוהנסבורג תשי, עמ' קכה טו"א ('מדרש' זה נדפס לראשונה על-ידי: A. Berliner, ‘Midrasch des R.Schemaja Schoschanni zum Abschnitte`, MGWJ, 13 (1864), pp. 224-231, 259-264., וחי"א גד הדפיסו מחדש בלא לציין את ההדפסה הראשונה!); תורת המנחה, דרשה לד, עמ' 353-352. וראה עוד: דרשות ר' יהושע אבן-שועיב, פרשת ויקהל-פקודי.

הקבלת המשכן לעולם חביבה על רבנו בחיי, הוא רגיל לכתוב ש"המשכן דוגמא לבריאת העולם", או "שמשכן שקול כנגד בריאת העולם" וכדומה, אך לא תמיד פירט מקבילותיהם.
בנוסף לכך, הוא גם מפרט את ההקבלה המשולשת משכן-עולם-אדם, ראה: פירוש רבנו בחיי, שמות כה ט. פירוט אחר להקבלה המשולשת מצויה בספרו כד הקמח, ערך 'לולב', אלא ששם ההקבלה היא לשונית ולא עניינית, ומקורה בשמו"ר, לג ד.

קדם לרבינו בחיי מדרש ר' שמעיה השושני, עמ' קכה-קכו, קכח ואילך, הוא מקביל שוב, ובמעט, את המשכן לעולם ולאדם, אך עיקר הקבלותיו הם למאורעות הזמנים. היינו, הקבלתו מרובעת: משכן-עולם-אדם-זמן. ולא מצאתי לו חבר, והשווה להקבלה הרגילה בספר יצירה: עולם-שנה-נפש.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי אתנחתא » ג' נובמבר 16, 2010 4:53 pm

מה הקשר לבין מקבילות משכן עולם לנידו"ד? סתם בקיאות בעלמא?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 16, 2010 5:05 pm

ומה מפריעה לך הבקיאות?...

לגופו של ענין, חוץ מהפיסקא הראשונה (המדברת בהשוואת: עולם=משכן, שהזכירה גוראריה, לעיל), שאר דבריי שייך לענין השוואת עולם=אדם.

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 16, 2010 5:28 pm

הבקיאות טובה כשהיא בא להוסיף להענין הספציפי

ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 16, 2010 7:03 pm

הוד_והדר כתב:הבקיאות טובה כשהיא בא להוסיף להענין הספציפי

ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,

לצערי אין בקיאותי מגעת, אלא לסייע בפרט קטן אחד אודות הדודאים, שכך כתב הרמב"ן.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 8:15 pm

אתנחתא כתב:מה הקשר לבין מקבילות משכן עולם לנידו"ד? סתם בקיאות בעלמא?

פשוט, כמו שציינתי חלק גדול מהמקבילות בין עולם לאדם עוסקים גם במודל הבינוני: המשכן.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 8:17 pm

ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,[/quote]
המעיין היטב בדבריו יראה שכוונתו שכלל עולם החי, וכלל עולם הצומח מקבילים כ"א מהם לצורת אדם.

[וממילא גם אין ענין דודאים לכאן כי לא דובר על צמח פרטי.]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 21, 2010 2:22 am

גוראריה כתב:הרבה אריכות בזה יש סביב נושא זה בפרשיות המשכן וכליו. [על שלשת הדגמים המקבילים: עולם, משכן, אדם]כמדומה שהאבן עזרא בתרומה מביא זאת בשם הגאון, וקדום יותר בתנחומא פקודי, ובשל"ה על תרומה ג"כ אריכות גדולה. ובמלבי"ם תרומה צועד בזה בב' מסלולים, ע"פ הפשט וע"פ הסוד. עיי"ש.

ויש לחדש שכיון שהמשכן מקביל לעולם, עתה מובן מדוע אותן מלאכות שנעשו במשכן אסורות עלינו בשבת, דכל מלאכות אלו נעשו ע"י הקב"ה בבריאת העולם ובשביעי שבת ונמצא שבשביתתנו ממלאכות אלו בשבת הוי עדות גמורה לשביתת ה' בשבת ממלאכות אלו שנעשו ב6 הימים הקודמים..ולצורך דוגמא מלאכת "בורר" יכולה להקביל להבדל האור והחושך, ההבדלה בין מים למים ובמיוחד בין הים ליבשה.
מלאכת "הבערה" כנגד המאורות וכן הלאה..
וכן במשכן, המנורה כנגד השמש וכו'..ומסתמא נכתבו הדברים באחד המקורות שהביא גור אריה או חכם באשי או במקום אחר..(אשמח לשמוע).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 19, 2012 12:52 am

קבצים מצורפים
ScreenShot001.gif
ScreenShot001.gif (12.17 KiB) נצפה 4935 פעמים

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי צביב » ב' מרץ 19, 2012 1:52 pm

אולי כתוב בענין זה בקונטרס שבעים כוחות באדם
על פי דברי הגר"א בישעי'

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 23, 2023 6:00 pm

חכם באשי כתב:אציין מהרשום אצלי...
על משכן-עולם-אדם ראה עוד במצורף;


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 805 אורחים