מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נח בלל העולם, פירושו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוד_והדר
הודעות: 2520
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

נח בלל העולם, פירושו?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 10, 2015 12:03 am

כותב רבינו המחבר: 'בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה' מה פירוש תיבות אלו שבלל העולם?
נערך לאחרונה על ידי הוד_והדר ב ג' פברואר 10, 2015 9:07 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: נח בלל העולם, פירושו?

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ג' פברואר 10, 2015 8:13 am

מי זה רבינו המחבר

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: נח בלל העולם, פירושו?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 10, 2015 8:28 am

נשמע ש"שבלל את העולם" הולך על המבול. אולי תביא הקשר קצת יותר רחב.

הוד_והדר
הודעות: 2520
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: נח בלל העולם, פירושו?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 10, 2015 9:10 am

הנה כל הקטע

וכשם שבדורות הראשונים בכל דור היה צדיק אחד תומך העולם שלא יפול, כך במצרים בא משה שקול ככלם. וכל שאירע להם אירע לו, להורות ש'כל אמרת אלוק' - כי גר יהיה זרעך, 'היתה צרופה' - לצרף הדורות כאמור. כי תחלה נולד שת כשהיתה חוה בת ק"ל שנה, וממנו הושתת העולם. ובמצרים נולד משה בשנת ק"ל ליוכבד. בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה. במצרים, משה נולד מהול, וניצול בתיבה. בדור הפלגה, עמד אברהם וקלל בוני מגדל ויצא מתוכם. במצרים, בא משה והרג את המצרי ויצא ממצרים. באנשי סדום, אף על פי שהיו 'רעים וחטאים לה' מאד', עמד אברהם והתפלל עליהם. במצרים, בא משה והעתיר על פרעה ועבדיו, אף על פי שהיו כופרים ביכלתו יתברך.


מושכל ראשון אכן הכוונה שבלל הכוונה על המבול, אבל המבול עשאו הקב"ה ולא נח.

אולי צ"ל: שִכְלַל, והכוונה למה שכתב רש"י בזה ינחמנו, אבל גם זה שלא מהענין הוא, כי לא כתב מקבילו במשה במצרים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: נח בלל העולם, פירושו?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' פברואר 10, 2015 9:34 am

הוד_והדר כתב:הנה כל הקטע

וכשם שבדורות הראשונים בכל דור היה צדיק אחד תומך העולם שלא יפול, כך במצרים בא משה שקול ככלם. וכל שאירע להם אירע לו, להורות ש'כל אמרת אלוק' - כי גר יהיה זרעך, 'היתה צרופה' - לצרף הדורות כאמור. כי תחלה נולד שת כשהיתה חוה בת ק"ל שנה, וממנו הושתת העולם. ובמצרים נולד משה בשנת ק"ל ליוכבד. בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה. במצרים, משה נולד מהול, וניצול בתיבה. בדור הפלגה, עמד אברהם וקלל בוני מגדל ויצא מתוכם. במצרים, בא משה והרג את המצרי ויצא ממצרים. באנשי סדום, אף על פי שהיו 'רעים וחטאים לה' מאד', עמד אברהם והתפלל עליהם. במצרים, בא משה והעתיר על פרעה ועבדיו, אף על פי שהיו כופרים ביכלתו יתברך.


מושכל ראשון אכן הכוונה שבלל הכוונה על המבול, אבל המבול עשאו הקב"ה ולא נח.

אולי צ"ל: שִכְלַל, והכוונה למה שכתב רש"י בזה ינחמנו, אבל גם זה שלא מהענין הוא, כי לא כתב מקבילו במשה במצרים.


לענ"ד שבלל מתייחס לקב"ה, ויש לפסק "ובדור המבול נח, ש(אז) בלל (ה') העולם, ונולד (נח) מהול". ענין "שבלל העולם" נכנס כאן כי נח בא כאן בהקבלה לשת שממנו הושתת העולם, וכנגדו נח היה בשעה שבלל ה' את העולם, ולכן הוא נכנס בצורה אגבית שגורמת קצת סרבול למשפט.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 295 אורחים