מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חומר על מצות פרה אדומה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ד' יוני 10, 2015 11:22 pm

א' שאלני ע"ד חומר לשיעור שצריך למסור בעוד כשבוע (לכאלו שלא נמנים על שומרי תומ"צ - לע"ע..) במצות פרה אדומה ועניני' .
בעיקר רוצה ביאורים או חומר למאמר החכם מכל אדם "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" בקשר לזה.

וכמובן שחומר ערוך מכבר (אפילו באופן חלקי) - ה"ה בבחי' מה טוב.

אודה למסייעים כאן ובאישי.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יוני 11, 2015 10:18 am

ראה ספר פנים יפות ריש פר' חוקת שמבאר למה מצות פרה אדומה היא חוקה בלי טעם כדברי רש"י.

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' יוני 11, 2015 1:16 pm

יש להעיר כי הרמב"ם במורה נבוכים ג,מו-מז כתב שיש לו טעם לכל המצוות מלבד ניסוך היין ולחם הפנים, משמע שהבין את טעם פרה אדומה, וצ"ע כי במקורות משמע שפרה אדומה אין לה טעם ולא דיברו על המצוות הנ"ל.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ו' יוני 12, 2015 5:15 am

תודה למגיבים.

נא ונא להביא עוד חומר בנושא בבקשה.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » א' יוני 14, 2015 10:29 pm

בן_אליעזר כתב:א' שאלני ע"ד חומר לשיעור שצריך למסור בעוד כשבוע (לכאלו שלא נמנים על שומרי תומ"צ - לע"ע..) במצות פרה אדומה ועניני' .
בעיקר רוצה ביאורים או חומר למאמר החכם מכל אדם "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" בקשר לזה.

וכמובן שחומר ערוך מכבר (אפילו באופן חלקי) - ה"ה בבחי' מה טוב.

אודה למסייעים כאן ובאישי.


הקפצה..

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 14, 2015 10:38 pm

עיין מה שהביא המלאכת שלמה אהלות פי"ח מ"ז מספר חן טוב.

בעניין דברי רבי יוחנן שהביא שם, לי זכור שבאיזה מקום כותב שדברי תלמידי ר"י פלא, שאמרו לו לזה דחית בקש ואדרבה ההסבר שכך הוא המציאות הוא הסבר יותר טוב ממה שאמר להם לפי הנראה, רק לפי הסברו שם מיושב, שזה אינו אלא קש שהוא דבר בלי טעם, אבל עניין העגל הוא נתינת טעם בדבר.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » א' יוני 14, 2015 11:32 pm

ייש"כ על ההפני'.

כל חומר (ישירות לעניין שכתבתיו למעלה) -- אצטרך לקבל לפני ש"ק פ' קרח הבעל"ט. ותודה מראש למסייעים עוד במלאכה.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 14, 2015 11:49 pm

משה גרוס כתב:יש להעיר כי הרמב"ם במורה נבוכים ג,מו-מז כתב שיש לו טעם לכל המצוות מלבד ניסוך היין ולחם הפנים, משמע שהבין את טעם פרה אדומה, וצ"ע כי במקורות משמע שפרה אדומה אין לה טעם ולא דיברו על המצוות הנ"ל.

ראיתי פעם באיזה ספר שכתב שעצם מצות פרה אדומה לא הוקשה לשלמה המלך, והרי אפילו רש"י הביא תבוא אם ותקנח את צואת בנה, אלא הוקשה לו מפני הפרה מטהרת טמאים ומטמאה טהורים, וע"ז אמר אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני.

משה פרץ
הודעות: 264
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי משה פרץ » ב' יוני 15, 2015 9:50 pm

בן_אליעזר כתב:תודה למגיבים.

נא ונא להביא עוד חומר בנושא בבקשה.


כתב בס' קדושת לוי (ר"פ חקת) וז"ל: ובזה יבואר מה שצוה לעשות פרה לטהר מטומאת מת, כי הכלל הנשמה והחיות אשר באדם, אשר הנשמה והחיות נחצב מתחת כסא הכבוד רוצה תמיד לעבוד את הבורא ב"ה בלי הפסק רגע אחד, רק הגוף אשר באדם אינו מניח, ויש מלחמה תמיד בין הנשמה והחיות עם הגוף וכו', ואדם הזוכה מגבר הנשמה על הגוף לעשות ולקיים התורה והמצות, ולכך אדם המת שהנשמה עולה למעלה ונשאר הגוף לבדו, מטמא הגוף. ולכך קברי הצדיקים אינם מטמאים, כי הגופים מהצדיקים הם מזוככים עד שהגוף ג"כ רוצה בקיום התורה והמצות, ולכך גם הגופים שלהם אינם מטמאים. ע"כ.
ולכאורה קשה מדברי הש"ס (ב"מ קיד ע"א) על קרא (להלן פסוק יד) אדם כי ימות באוהל, שנכרים שאינם קרוים אדם אינם מטמאים באוהל. ולכאורה לדברי הרב קדושת לוי ז"ל טומאת הנכרים צריכה להיות חמורה משל ישראל, שכן כל ימיהם רק בתר גופייהו אזלי.
וי"ל ע"פ מה שהביאו בטור וב"י (יו"ד סו"ס שעב) דעות האומרים דאין הלכה כדברי הש"ס בשם רשב"י, אלא הלכה היא שנכרים מטמאים באוהל. ואולי גם הרב קדושת לוי ז"ל ס"ל הכי. ועי' להרב חיד"א ז"ל בס' בתי הנפש על הגדה של פסח (דף ד ע"ד) שכתב וז"ל: ארחות הדורשים שמראים פנים לכל צד, רק שיהיה סברה טובה או סברת פוסק אחד. ע"כ. וכ"כ עוד הוא ז"ל בכמה דוכתי. והביא דבריו מהרי"ח סופר נר"ו, מח"ס ברית יעקב ועוד, במאמרו שבקובץ מבקשי תורה (גליון טז סימן קפו ד"ה והנראה, דף שפא ע"ב). ע"ש. וע"ע בקו' מרי"ח ניחוח (גליון קמו דף יא ע"ב). וכ"ש בנ"ד דחשש מר"ן בש"ע (שם ס"ב) לדעה זו לדינא. והרדב"ז בס' טעמי המצוות (מצוה תלו דס"ג ע"ב) ובתשו' (ח"ח הנד' מכ"י סימן קצח) כתב שרק מקצת הפוסקים ס"ל דגוי אינו מטמא באוהל. וע"ע בס' שנות דור ודור שי"ל בירושלם תשס"ד (עמוד תקכ) ובס' כנסת יעקב למהרי"ח סופר נר"ו (עמ' קב). וא"כ י"ל דתפס הרב קדושת לוי ז"ל לדרשתו את שיטת הסוברים שנכרים מטמאים באוהל.
א"נ י"ל ע"פ מה דאיתא בב"ק (לח ע"א) ובע"ז (ב ע"ב) שעמד והתירן להם ז' מצוות. ולמסקנת הש"ס שם היינו שהם כאינם מצווים ועושים. וא"כ גם היצה"ר נפחת להם, שכן אינם מצווים ממש, ולכן אין טומאה שולטת בהם כבישראל.
א"נ י"ל ע"פ מ"ש הרב כתב סופר (בריש פרשתינו) דלנכרים אין בחירה חפשית [ועי' בס' אמונה ומדע למהרמ"מ שניאורסון ז"ל (עמוד כב סוף אות ג [וכן הוא באגרות קודש שלו ח"ג סימן תלט] ועמוד לד ד"ה כן ועמ' קכט ד"ה ולא). אולם עי' באור החיים (מקץ מב כב, מד יז) שדעתו שגם לנכרים יש בחירה. וכן משמע בדרשות רבי יוסף פינטו – לקח טוב (שמות עמ' קסו ד"ה ולפי) בשם מהר"ם אלשיך ז"ל. וכן דעת הרב בני יששכר ז"ל (מאמרי חודש סיון מאמר ב אות יב), וה"ד מהר"י נחמיאש ז"ל בס' יוסף חן (ס"פ בהר ד"ה ובזה אפשר לפרש)], וא"כ אין טומאה שולטת בהם כמו אצל יהודי שבבחירתו החופשית עובר על מצוות התורה.
ותו י"ל דמכיון שיש להם רק קצת מצוות, דלא כעם ישראל שיש לנו תרי"ג מצוות, א"כ גם היצה"ר שבהם קטן הוא, וא"כ טומאתם מעטה מטומאת ישראל.
ועי' להרב אור החיים (בריש פרשתינו) שביאר הטעם שנכרים אינם מטמאים, שאין הטומאה תאבה לידבק אלא בעם ישראל הקדושים, כמו שהזבובים הולכים יותר אחר הדבש מאחרי הזבל. ע"ש. וצ"ל דס"ל כהאומרים דקברי צדיקים מטמאים [עי' דעות הפוסקים להלן].
ועוד אפשר לבאר דברי הרב אור החיים ז"ל ע"פ מ"ש הרב קדושת לוי ז"ל (פר' נח עה"פ וירח ה' וגו') שריח הניחוח העולה לפני ה' הוא דוקא מבני האדם שיש להם יצה"ר וכובשים אותו ולא מהמלאכים. ע"ש. וי"ל דריח ניחוח זה הוא המקרב את זבובי הטומאה במות האדם, וצדיקים אלו שזיככו את גופם עד בלי היות להם נטיה להרע (וכמ"ש הרב קדושת לוי ז"ל, וה"ד לעיל), הינם כמלאכים, ואין ריח ניחוח יוצא מהם, ולכן אינם מטמאים במותם. ויש לבאר יותר, דהטומאה מקנא ומתגרה באדם המתגרה בה, שלוחם נגד יצה"ר, משא"כ עם הצדיקים שכבשו יצרם לגמרי ואינם נלחמים בו יותר, אין הטומאה הולכת אחריהם כלל, שכן אינם מתעסקים איתה כלל, ותו שכבר התיאשה מהם והתרחקה מהם לעולמים.
ועפ"ז יש לבאר מש"כ הרב קדושת לוי ז"ל (בסוף דרושים לחנוכה ד"ה המעשה) וז"ל: הכלל הוא, הצדיקים כשרוצים להעלות ניצוצות, צריכין לפעמים לעבור על ד"ת וכו', צריך לעשות איזה עובדא כעובדא שלהם, כדי שעל ידי זה יוכל לשבור את הקליפה. ע"ש. וכ"כ עוד (בר"פ בהעלותך). ע"ש. ולפי הנ"ל מבואר באר היטב, שהצדיקים התרחקו כ"כ מהקליפה, עד כדי שהקליפה התיאשה והתרחקה מהם לחלוטין, ואינם בהישג ידם יותר כדי לשברה. ולכן כדי להלחם בה ולהוציא יקר מזולל, צריכים לעבור על ד"ת, ועי"ז חוזר היצה"ר ונכנס בהם, ואז יכולים להלחם בו ולשברו ולהעלות הניצוצות.
ובעיקר הדין אם מותר לכהנים להשתטח על קברי צדיקים, נחלקו בזה רבותינו. והמתירים הם: מדרש שוחר טוב (משלי פרשה ט), ילקוט שמעוני (משלי פרק ט רמז תתקמד), הרמב"ן בפירושיו (ריש פרשתינו) ובחידושיו (יבמות סא ע"א), ספר החינוך (ריש פר' אמור), פני דוד להרב חיד"א (פר' בשלח), שו"ת בית שערים (חיו"ד סימן תמח). והסוברים לאסור הם: התוס' (ב"מ קיד ע"ב), ספר האשכול (ח"ב סוף עמ' קעד), שו"ת מהרי"ל (סימן קנ סעיף ו), שו"ת בתי כהונה (ח"א סימן כג, הביאו הרב חיד"א בפתח עיניים ב"ב נח ע"ב והרב עיקרי הד"ט י"ד כלל לה אות לח והרב פתחי תשובה י"ד סימן שעב אות ג), שו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן קעז, הביאו הרב עיקרי הד"ט י"ד כלל לה אות יא. ועי' במפתחות לשו"ת הלק"ט), שו"ת משפטי צדק (סימן עו), בית עובד (בדיני אסור טומאה לכהן אות לט הביא דברי הפוסקים לאסור), שערי צדק להרב חיי אדם (בהקדמתו), פאת השלחן (סימן ב סעיף טז), דברי יחזקאל למהר"י משינאווא (בסופו), קצור שלחן ערוך (סימן רב סעיף יד), שו"ת טוב טעם ודעת (מהדורא תליתאי ח"ב חיו"ד סימן רלא), שו"ת זית רענן (ח"ב חיו"ד סימן כו), שו"ת נטע שורק (סימן קס), שו"ת ביכורי יעקב למהר"י זריהן (סימן כ), הרמ"ז ז"ל בס' תהלתו בפי (עמ' נט ובהנד"מ עמ' קיב. וע"ע בהנד"מ עמ' רטז והלאה), מהר"מ מיימון רבה של קרית אתא (הובא בתהלתו בפי שם), שו"ת יחוה דעת (ח"ד סימן נח. וכן שמעתי מפיו ז"ל), מהר"ר יששכר פראנד נר"ו (מח"ס אהלי יששכר. כן שמעתי מפיו, והוכיח כן מסוכה כה ע"א שהיו טמאי מת שנתעסקו בארונו של יוסף, וכן מהא דב"ב נח ע"א דרבי בנאה, ואע"ג דבהגהות יעב"ץ לב"מ פה ע"ב כתב דטעמא הוי כדי שיוכלו להתפלל על קבריהם, הנה הרי"ף ורבינו גרשום והרשב"ם ביארו שהטעם הוא משום טומאה). וכן משמע מדברי הריטב"א (מגילה ג ע"ב). ובחי' הרשב"א (יבמות סא ע"א) הביא המחלוקת בזה. וע"ע בס' שדי חמד (מע' הט' כלל מג ומע' הכ' כלל צג) ובס' תל תלפיות – מונקאטש (עמ' מב ד"ה עוד) ובס' משנת אברהם על ספר חסידים (ח"א דף קפז ע"ב ד"ה ומי) ובס' מנחת אשר (פר' חוקת סימן מט) ובס' נטעי גבריאל על אבילות ח"ב (פרק צא סעיף ב) ובקובץ אורייתא (כרך יט עמ' שכג) ובשו"ת דברי יציב ח"ד (יו"ד סימן רלא-רלב). ובענין קבר רחל דעת מהר"י אלפייה בס' אהבת השם (עמוד קכח הגה פז) להקל. וכ"כ מהר"מ אליהו ז"ל בספר הלכה (ח"ב עמ' קיב אות כד) ובתשובתו שהובאה בשו"ת ציץ אליעזר (חלק טז סימן יח אות ב). ודעת הרב ציץ אליעזר (חלק טו סימן סח וחלק טז סימן יח אות ד) לאסור. ובענין קבר הרשב"י, עי' בקו' תל תלפיות (תמוז תשע"ג עמ' רפו) ובקו' מרי"ח ניחוח (גליון קפח עמ' יט) ובס' הזכרון אעלה בתמר (עמ' תיב).

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: חומר על מצות פרה אדומה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ד' יוני 17, 2015 11:49 pm

בן_אליעזר כתב:א' שאלני ע"ד חומר לשיעור שצריך למסור בעוד כשבוע (לכאלו שלא נמנים על שומרי תומ"צ - לע"ע..) במצות פרה אדומה ועניני' .
בעיקר רוצה ביאורים או חומר למאמר החכם מכל אדם "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (ששלמה לא זכה לדעת טעמו, ואילו משה רבינו כן - ובכל המסתעף בזה) בהקשר.

וכמובן שחומר ערוך מכבר (אפילו באופן חלקי) - ה"ה בבחי' מה טוב.

אודה למסייעים כאן ובאישי.


עוד לא קיבלתי מספיק חומר בעניין (ובפרט לפי המבוקש), ואכפול בקשתי עוה"פ (שוב, אצטרך הדברים לפני השבת). בימים אלו אין לי גישה קלה להאוצר, וגם אין עתותי בידי לחפש גם במקוון ומאגרים אחרים, וע"כ הסיוע של חברים יעזור בהרבה.

תודה רבה מראש!!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 628 אורחים