שלמה המלך ושפת החיות
על ידי הלוואי ב ד' דצמבר 01, 2010 8:10 am
שמועה שמעתי, כי שלמה המלך ידע את שפת החיות.
בנ"ך, לא מוזכר כלל. במדרשים לא מצאתי.
אני מכיר את הפסוק במלכים פ"ה, אבל פשוטו אינו כך, ופירושיו אינם כך, ולא מצאתי מדרשים אחרים).
אודה למי שיאיר עיני ויגלה אם אכן היה כן, או שמא רח"ל מעשה זה לקוח מהסט"א.
על ידי חכם באשי ב ד' דצמבר 01, 2010 9:54 am
לא בדקתי בלינקים דלעיל,
אבל באוצר מדרשים ישנו מדור של 'מעשיות' ו'משלים' (הספר מסודר ע"פ א"ב, וקל למצוא את הדבר),
ושם יש כמה וכמה סיפורים בענין.
אמנם למרות שנדפסו הדברים ב'אוצר מדרשים' הם לא בדיוק מדרשים, ובוודאי לא מוסמכים במיוחד. והרבה מהסיפורים שם מקורם בישמעאלים וכו'. ואכמ"ל.
אם השואל מחפש לשון זו דווקא שהיה בקי בשיחות חיות ועופות, נדמה לי שמצוי בראשונים ואחרונים ולא בחז"ל.
אם מפקפק הוא בעובדת ידיעתו של שלמה המלך, הנה הראיות הקבילות בבית משפט.
במלכים א פרק ה, יא [הפסוק שלדבריך פשוטו אינו כך, ופירושם אינו כך].
וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב:
תחילה נתבונן בפשט הפסוק, ללא המפרשים והמדרשים:
מכל אדם, כולל גם את הילל, והרי במסכת סופרים פרק טז : אמרו עליו על הילל שלא עזב דברי חכמה שלא למדה, אפילו כל הלשונות, אפילו שיחת הרים וגבעות ובקעות, שיחת עצים ועשבים, שיחת חיות ובהמות, שיחת שדים ומשלות, הכל למד, כל כך למה, משום, י"י חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. – יש גם על ריב"ז בסוכה מעין זה.
א"כ הפשט מובן [מלבד למי שמפקפק בעצם מציאות חכמה כזו, על אף שהוזכרה בתוספתא – עליו נאמר ויחכם אפילו מהשוטים].
וכעת בחז"ל:
פתרון תורה [זה אמנם לא מדרש עתיק בדפוס, אבל כמדומני שהוא מוסמך, ולא לקח מהישמעאלים] פרשת זאת חוקת התורה [עמוד 170] אר' יצחק כל זה נסיתי בחכמה, בודאי שלמה חכם חכמים היה ... ויחכם מכל האדם וג', ואומ' ותרב חכמת שלמה מחכמת בני קדם וג', בני קדם, אילו הערביים שהן יודעים מה העופות מדברים ומוריחין בעפר ויודעין לכל מקום כשהן הולכין,
ובפסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא ד - פרה אדומה : כת' ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם וג' (מלכים א' ה: י). ומה היתה חכמתן של בני קדם, שהיו יודעים במזל וערומים בטייר. – שטייר זה שיחת עופות ראה בדבריי בהמשך.
והמפרשים:
רש"י דברי הימים ב פרק ט: (בראשית י"א) ומכל חכמת מצרים שהיו מכשפים חרטומים ואשפים וחכם היה בטיי"ר כך כתיב בפסיקתא, טייר הוא ל' ערבי ובויקרא רבה בפ' בן המצרי כי עוף השמים יוליך את הקול (קהלת) זה עורב וחכמת טויארי:
רד"ק שם: בני קדם - בני מזרח היו ידועים בחכמה וכן כתיב כי מלאו מקדם ובדברי רז"ל מה היתה חכמת בני קדם שהיו יודעים במזלות וערומים בטייר פי' בטייר בלשון העופות וכן בערבי יקרא עוף אלטי"יר וכן בני מצרים היו יודעים בחכמה שבה היו נקראים החרטומים:
רמב"ן הקדמה לבראשית: וכן אמר בו הכתוב ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם כלומר שהי' בקי מהם בקסמים ובנחשים שזו היא חכמתם שנאמר כי מלאו מקדם ועוננים כפלשתים וכך אמרו מה היתה חכמתן של בני קדם שהיו יודעים וערומים בטייר. ומכל חכמת מצרים שהיה בקי בכשפים שהיא חכמת מצרים.
וכן ברמב"ן דברים יח: וכך אמרו (במדב"ר יט ג) ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם (מ"א ה י), מה היתה חכמתן של בני קדם שהיו יודעין וערומים בטייר, וכן יאמר הכתוב (ישעיה ב ו) כי מלאו מקדם ועוננים כפלשתים. והנה שלמה למד זה בכלל חכמותיו. והידיעה היא הבנת הצפצוף, והערמה לסבור ענין בפרישות הכנפים:
ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק דברים פרשת דברים: והוא כענין הנזכר במדרש (איכה רבה א', נ"א) על ההוא טייעא שאמר ליהודי שרי תורך בעת החורבן ומיד אמר לו אסור תורך מפני שהרגיש שכבר נולד משיח והכיר את זאת על ידי געית השור כמו שאמרו שם מפני שהם יש להם יותר הרגשה מהאדם כמו שמצינו באתון של בלעם וזה ענין ערומים בטייר (במדבר רבה י"ט, ג') היינו בצפצוף עופות.
אקוה שזה מספיק להזים את הביטוי: אני מכיר את הפסוק במלכים פ"ה, אבל פשוטו אינו כך, ופירושיו אינם כך, ולא מצאתי מדרשים אחרים.