מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 04, 2010 8:33 pm

על השאלה הנ"ל כבר נשפך בזה הרבה דיו, (אולי מנהלנו הנכבד יואיל להעתיק לנו מ'דברי הרב'), ועל של עתה באתי.

ראיתי רעיון נחמד בשם הגאון מוהר"ר העניך פאדווא זצ"ל בעל 'חשב האפוד' מלונדון, ע"פ מה שאחז"ל ששגגת תלמוד עולה זדון (אבות ד,טז) דהיינו שע"י שאינו עמל בתורה כראוי, מה ששוגה אח"כ במצוות נחשב כאילו הזיד. נמצא איפוא שע"י עסק התורה כדבעי אינו מגיע לידי זדון, ועל כן זדים הם ההיפוך של עוסקי תורתך.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' דצמבר 04, 2010 8:56 pm

בשאלה זו עסק גם הגרי"ח סופר, בקונטרסו 'חוקי רצונך', ח"א (מצוי באוצר).

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי ירושלמי » ש' דצמבר 04, 2010 9:17 pm

נוטר הכרמים כתב:על השאלה הנ"ל כבר נשפך בזה הרבה דיו, (אולי מנהלנו הנכבד יואיל להעתיק לנו מ'דברי הרב'), ועל של עתה באתי.

ראיתי רעיון נחמד בשם הגאון מוהר"ר העניך פאדווא זצ"ל בעל 'חשב האפוד' מלונדון, ע"פ מה שאחז"ל ששגגת תלמוד עולה זדון (אבות ד,טז) דהיינו שע"י שאינו עמל בתורה כראוי, מה ששוגה אח"כ במצוות נחשב כאילו הזיד. נמצא איפוא שע"י עסק התורה כדבעי אינו מגיע לידי זדון, ועל כן זדים הם ההיפוך של עוסקי תורתך.


הרעיון חריף ונאה, רק שהוא ודאי לא ייתכן כפירוש הפיסקה בעל הניסים, שכן כך נהפוך את הגדרת היוונים ל"אינם עמלים בתורה", וזה אינו.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי שמח תשמח » ש' דצמבר 04, 2010 10:59 pm

הדבר והיפוכו פשוט: זדים, הם העוברים עבירות במזיד, ומזיד - היינו מכיר את קונו ומתכוין למרוד בו. ואילו 'לומדי תורתך' שלומדים על מנת לקיים את מצות המלך, זהו ההיפך.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי ירושלמי » ש' דצמבר 04, 2010 11:10 pm

שמח תשמח כתב:הדבר והיפוכו פשוט: זדים, הם העוברים עבירות במזיד, ומזיד - היינו מכיר את קונו ומתכוין למרוד בו. ואילו 'לומדי תורתך' שלומדים על מנת לקיים את מצות המלך, זהו ההיפך.


גם זה לענ"ד לא שייך להתפרש כפשט בעל הניסים גופא. כי מסתבר שמכיר את קונו ומתכוין למרוד זה מהלך ששייך דוקא בבני א-ל חי, וע"ז קיימת התביעה של מתכוין למרוד בו, אך היונים הערלים לא שייכים לפרשה של מכיר את קונו כלל ועיקר.
ועל כרחך שהמכוון בזדים הוא כפשוטו - מלשון רוע ורשע, וממילא הדק"ל מה היפוך יש בלומדי תורתך.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: וזדים ביד עוסקי תורתך-מהו ה'דבר והיפוכו'

הודעהעל ידי שמח תשמח » ש' דצמבר 04, 2010 11:35 pm

ירושלמי כתב:
שמח תשמח כתב:הדבר והיפוכו פשוט: זדים, הם העוברים עבירות במזיד, ומזיד - היינו מכיר את קונו ומתכוין למרוד בו. ואילו 'לומדי תורתך' שלומדים על מנת לקיים את מצות המלך, זהו ההיפך.


גם זה לענ"ד לא שייך להתפרש כפשט בעל הניסים גופא. כי מסתבר שמכיר את קונו ומתכוין למרוד זה מהלך ששייך דוקא בבני א-ל חי, וע"ז קיימת התביעה של מתכוין למרוד בו, אך היונים הערלים לא שייכים לפרשה של מכיר את קונו כלל ועיקר.
ועל כרחך שהמכוון בזדים הוא כפשוטו - מלשון רוע ורשע, וממילא הדק"ל מה היפוך יש בלומדי תורתך.

ירושלמי, לאט לך. אל תמהר לדחות. האם אתה מתכוון לומר שרק בישראל שייך מתכוון למרוד? ומה עם אנשי סדום דכתיב ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד. ופירש"י יודעים ריבונם ומתכוונים למרוד בו. ועי' סנהדרין קט ע"א גבי אנשי דור הפלגה שאף הם הכירו בה' ונתכוונו למרוד בו.
ובר מן דין, הרי היו שם הרבה בני ברית שהרשיעו המה המתיוונים, ואפילו לשיטתך עליהם שפיר שייך לומר 'זדים' ביד עוסקי תורתך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 341 אורחים