מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעניין קערת שמן עם פתילות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

בעניין קערת שמן עם פתילות

הודעהעל ידי אליחי » ה' דצמבר 09, 2010 8:02 pm

אציג בזה מה שיצא בעיוני בעניינא דיומא. ואשמח לשמוע דעת חכמינו שליט"א.

שבת כג: אמר רבא מילא קערה שמן והקיפה פתילות כפה עליה כלי עולה לכמה בני אדם לא כפה עליה כלי עשאה כמין מדורה ואפילו לאחד נמי אינה עולה. עי' בהערות הגרא"מ הורביץ דמיירי דווקא אי הדליק בבת אחת דאז הוה כאבוקה, אבל אם הדליק בזאח"ז יצא בראשון דהרי כבתה אין זקוק לה והדלקה עושה מצוה, ואף שאח"כ נהיה כאבוקה, ה"ז ככבתה ויצא. אמנם פשיטא דמרהיטת הש"ס והפו' שכ' בסתמא ולא פירשו דמיירי דווקא בכה"ג דהדליק בב"א, נר' דלאו הכי הוא, ועדיין אנו צריכים תי' לקושיתו.
ונראה לבאר בזה דכיון דבהסתכלות הכללית נראה כמדליק אבוקה, הלכך אף נר ראשון נראה כן, ואף שיש כאן נר א' בשעת ההדלקה, מ"מ אין מעשה ההדלקה מוגדר כמעשה הדלקת נר אלא כולו מצורף להמשך ההדלקה, ומוגדר כמעשה הדלקת אבוקה. ואף אם מי שידליק את שאר הנרות הם אנשים אחרים, מ"מ כיון דודאי שידליקו, וכן נראה מצורת הקערה והפתילות, הלכך מוגדר מעשה זה על שם סופו שלבסוף יהא לאבוקה. ופשוט לי.

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: בעניין קערת שמן עם פתילות

הודעהעל ידי רבטוב » ה' דצמבר 09, 2010 8:24 pm

לי נראה הדבר פשוט ..כי הלא יש דין של שיעור זמן הדלקה עד שתיכלה רגל מן השוק..ובשעה שהתחיל להדליק נא ראשון ושני ושלישי הראשון לא השלים עוד את מצוותו . ממילא זה חלק מכל ההדלקה . וכך דרכו להדליק זה אחר זה . א''כ יש עליו שם של מדורה .

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: בעניין קערת שמן עם פתילות

הודעהעל ידי בראנסוויל » ו' דצמבר 10, 2010 12:29 am

בפשטות לא יצא מפני שכוונתו הי' מתחילה לכבותו וה"ה כמדליק אבוקה מתחילה, הרי כשמדליק אבוקה מדליק רק הקצה האחת.

אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

Re: בעניין קערת שמן עם פתילות

הודעהעל ידי אליחי » ו' דצמבר 10, 2010 12:34 am

רבטוב כתב:לי נראה הדבר פשוט ..כי הלא יש דין של שיעור זמן הדלקה עד שתיכלה רגל מן השוק..ובשעה שהתחיל להדליק נא ראשון ושני ושלישי הראשון לא השלים עוד את מצוותו . ממילא זה חלק מכל ההדלקה . וכך דרכו להדליק זה אחר זה . א''כ יש עליו שם של מדורה .

סוף דבריך נכונים שכבר מהתחלה יש על זה שם של אבוקה ומדורה.
אמנם מה שכתבת בתחילה שיש שיעור של הדלקה, ולא נתקיים כאן. אי"ז נכון שהרי בשעת ההדלקה זה היה יכול לדלוק חצי שעה בפנ"ע, רק שאח"כ היה התחדשות של הדלקת נרות אחרים ורק אז נהיה הנר הראשון אבוקה.
ובעניין דברי בראנסויל, יש לחלק שבאבוקה עפ"י הטבע הקצה הדלוק אמור להדליק את הכל משא"כ כאן שזה התחדשות אחרי זה שהוא הדליק, וכוונתו להדליק עוד הוה ככוונתו לכבות, שיצא מפני שהדלקה עושה מצוה, ואף שודאי אי"ז לכתחילה, מ"מ יצא. אמנם העיקר כמ"ש וכמ"ש רבטוב בסו"ד שאף על הנר הראשון יש שם של מדליק אבוקה. כנלע"ד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 705 אורחים