אציג בזה מה שיצא בעיוני בעניינא דיומא. ואשמח לשמוע דעת חכמינו שליט"א.
שבת כג: אמר רבא מילא קערה שמן והקיפה פתילות כפה עליה כלי עולה לכמה בני אדם לא כפה עליה כלי עשאה כמין מדורה ואפילו לאחד נמי אינה עולה. עי' בהערות הגרא"מ הורביץ דמיירי דווקא אי הדליק בבת אחת דאז הוה כאבוקה, אבל אם הדליק בזאח"ז יצא בראשון דהרי כבתה אין זקוק לה והדלקה עושה מצוה, ואף שאח"כ נהיה כאבוקה, ה"ז ככבתה ויצא. אמנם פשיטא דמרהיטת הש"ס והפו' שכ' בסתמא ולא פירשו דמיירי דווקא בכה"ג דהדליק בב"א, נר' דלאו הכי הוא, ועדיין אנו צריכים תי' לקושיתו.
ונראה לבאר בזה דכיון דבהסתכלות הכללית נראה כמדליק אבוקה, הלכך אף נר ראשון נראה כן, ואף שיש כאן נר א' בשעת ההדלקה, מ"מ אין מעשה ההדלקה מוגדר כמעשה הדלקת נר אלא כולו מצורף להמשך ההדלקה, ומוגדר כמעשה הדלקת אבוקה. ואף אם מי שידליק את שאר הנרות הם אנשים אחרים, מ"מ כיון דודאי שידליקו, וכן נראה מצורת הקערה והפתילות, הלכך מוגדר מעשה זה על שם סופו שלבסוף יהא לאבוקה. ופשוט לי.