מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 01, 2015 6:47 pm

בספר ראבי"ה (ח"ב, הלכות לולב, סי' תרסו), מתאר את אופן קשר הציצית וארבעת המינים למנהגם:
ואנן נהיגינן בלולב וגם בקשר של ציצית לקושרן פעם אחת, ושוב מעגל וכורכו סביב סביב, ומתוך כך מהדקו יפה, כאילו בשני ראשי האגוד קשרו שתי פעמים.

מישהו יכול להסביר לי, במילים פשוטות, את תיאורו? דבריו "ושוב מעגל וכורכו סביב סביב" מתאימים רק לאגידת הלולב ומיניו ולא לקשר הציצית.
ומה משמעות דבריו "כאילו בשני ראשי האגוד קשרו שתי פעמים"?
אודה לכל סיוע.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 01, 2015 7:09 pm

א. עי' בנוסח של מהד' דבלי', יש כמה הבדלים.

ב. לגבי המשפט השני, לכאורה הכוונה שע"י שעשה כן הוא מהודק היטב כאילו היה קשור פעמיים הן למטה והן למעלה (סה"כ 4)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ספטמבר 01, 2015 8:14 pm

חכם באשי כתב:בספר ראבי"ה (ח"ב, הלכות לולב, סי' תרסו), מתאר את אופן קשר הציצית וארבעת המינים למנהגם:
ואנן נהיגינן בלולב וגם בקשר של ציצית לקושרן פעם אחת, ושוב מעגל וכורכו סביב סביב, ומתוך כך מהדקו יפה, כאילו בשני ראשי האגוד קשרו שתי פעמים.

מישהו יכול להסביר לי, במילים פשוטות, את תיאורו? דבריו "ושוב מעגל וכורכו סביב סביב" מתאימים רק לאגידת הלולב ומיניו ולא לקשר הציצית.
ומה משמעות דבריו "כאילו בשני ראשי האגוד קשרו שתי פעמים"?
אודה לכל סיוע.


ההבנה הפשוטה היא שבא לחדש שאין צריך לקשור קשר כפול אלא במקום זה היו קושרים קשר אחד וכורכין כמה כריכות סביב סביב ונחשב קשר חזק כקשר כפול וזה באמת דבר חידוש. (לכאורה זה המשמעות מלשונו שהעתקת איני רגיל בדבריו ולא ראיתי בפנים) ולפי זה הכוונה בשני ראשי האיגוד, אין הכוונה מעלה ומטה, אלא פירושו שאע"פ שלקח קצה אחד וכרכו זה שקול כמי שלקח את שני הראשים וקשרם פעמיים היינו קשר כפול

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 02, 2015 11:19 am

אוצר החכמה,
תודה מרובה על הסברך הנאה
אמנם במקורות אחרים דווקא הדגישו שצריך לעשות קשר ע"ג קשר (=קשר כפול), ומעניין מדוע הסכים ראבי"ה שלא להצריך זאת מלכתחילה.

ועדיין יש לעיין במהדורת הרב דבליצקי, כהמלצת הרב עדיאל, ולא הספקתי לעשות זאת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 02, 2015 12:00 pm

אין דין מיוחד של שני קשרים, וכל הטעם שקושרים את השני הוא מפני שבלא"ה יפתח הקשר הראשון ונמצא שאין כאן קשר כלל. וכיון דס"ל לראבי"ה שיכול ע"י כריכה וכו' לתת קיום והעמדה לקשר הראשון שפיר דמי.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 02, 2015 12:12 pm

מדוע אתה אומר שאין דין מיוחד של שני קשרים? יש ויש. הרבה ראשונים הדגישו שיש לעשות שני קשרים, היינו קשר כפול, כי קשר אחד סופו להפתח וממילא לא נחשב לקשר. אז יש להבין מדוע ראבי"ה מסכים מלכתחילה שלא לעשות קשר כפול אלא קשר בודד ואחריו סיבובים שונים? מדוע לסבך דבר פשוט?

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 02, 2015 12:17 pm

הוא אשר אמרתי שאין דין מיוחד בשני קשרים, אלא רק כהיכ"ת לקיום קשר אחד, ומחמת ההכרח, כי אם אין שנים אין גם אחד. ואם אפשר לקיים את האחד בדרך אחרת מהכ"ת יצטרכו שניים? [אינני יודע מדוע העדיפו אצלם צורה זו ע"פ שני קשרים, אך זו שאלה של נוחות בעלמא, ולא ענין של לכתחילה ודיעבד].

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' ספטמבר 02, 2015 12:27 pm

צא וראה איך התימנים קושרים את ציציותיהם. גם הכריכות נעשות כך: ליפוף כפול [או משולש, תלוי אם יש תכלת] והכנסה של החוט פנימה והחוצה. ראיתי גם אשכנזים שנהגו כך בסוף קשירת הציצית, כדי שלא ייפתח ה'קשר כפול' שלהם. לכן מסתבר שקשירה כזו מהודקת יותר מקשר כפול, והוא כנראה 'קשר אומן' שהזכיר הרמב"ם במלאכות שבת

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 02, 2015 1:35 pm

מה שנכון נכון כתב:הוא אשר אמרתי שאין דין מיוחד בשני קשרים, אלא רק כהיכ"ת לקיום קשר אחד, ומחמת ההכרח, כי אם אין שנים אין גם אחד. ואם אפשר לקיים את האחד בדרך אחרת מהכ"ת יצטרכו שניים? [אינני יודע מדוע העדיפו אצלם צורה זו ע"פ שני קשרים, אך זו שאלה של נוחות בעלמא, ולא ענין של לכתחילה ודיעבד].

אז דיברנו אותו דבר בשפות שונות...
ועדיין לא הסברת את גישת הראבי"ה להקשות, לכאורה, על הבנאדם. הרי הרבה יותר נוח לעשות קשר כפול. לא?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 02, 2015 1:37 pm

משה גרוס כתב:צא וראה איך התימנים קושרים את ציציותיהם. גם הכריכות נעשות כך: ליפוף כפול [או משולש, תלוי אם יש תכלת] והכנסה של החוט פנימה והחוצה. ראיתי גם אשכנזים שנהגו כך בסוף קשירת הציצית, כדי שלא ייפתח ה'קשר כפול' שלהם. לכן מסתבר שקשירה כזו מהודקת יותר מקשר כפול, והוא כנראה 'קשר אומן' שהזכיר הרמב"ם במלאכות שבת


דברים מעניינים בהחלט. יישר כוחך!
אך לא הבנתי בדיוק את תיאורך לקשר הציצית התימני. אולי יש לך תמונה/איור, ותקיים מקרא האומר: "טוב מראה עינים".

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 02, 2015 1:57 pm

חכם באשי כתב:אך לא הבנתי בדיוק את תיאורך לקשר הציצית התימני. אולי יש לך תמונה/איור, ותקיים מקרא האומר: "טוב מראה עינים".

ראה בסו"ס אור ההלכה או"ח. ישנו באוצר. וע"ע כאן.

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' ספטמבר 02, 2015 4:22 pm

חכם באשי כתב:אולי יש לך תמונה/איור, ותקיים מקרא האומר: "טוב מראה עינים".

השני משמאל
קבצים מצורפים
תכלת.jpg
תכלת.jpg (12.57 KiB) נצפה 1891 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 02, 2015 4:31 pm

תודה לכם, לרבנים מש"נ ומשה גרויס. תזכו למצוות!

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קשר הלולב והציצית שבספר ראבי"ה

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' ספטמבר 02, 2015 6:51 pm

רק אעיר שהלכה למעשה מעודי לא הצלחתי להדק את כריכות הלולאות בלולב... בוודאי שלא בדרך של קשירת הציצית לפי הרמב"ם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 595 אורחים