זקן ששכח כתב:ההדס דומה לעין, הקרטין שבתוך העלין דומין לעין.
א. האם זו תיבה לועזית?
ב. מה זה? איזה חלק בתוך עלה דומה לעין?
אבא יודן כתב:זקן ששכח כתב:ההדס דומה לעין, הקרטין שבתוך העלין דומין לעין.
א. האם זו תיבה לועזית?
ב. מה זה? איזה חלק בתוך עלה דומה לעין?
בושות!
השכחתם רמ"א בהל' נדה סוף סימן קצ"א? ואם תמאנו ברמ"א, הובא גם בביתה יוסף שם בשם המרדכי.
זקן ששכח כתב:אבא יודן כתב:זקן ששכח כתב:ההדס דומה לעין, הקרטין שבתוך העלין דומין לעין.
א. האם זו תיבה לועזית?
ב. מה זה? איזה חלק בתוך עלה דומה לעין?
בושות!
השכחתם רמ"א בהל' נדה סוף סימן קצ"א? ואם תמאנו ברמ"א, הובא גם בביתה יוסף שם בשם המרדכי.
אחרי הרכנת ראש, אחלה נא פני מר ליישב הדברים על מתכונתן.
אבא יודן כתב:זקן ששכח כתב:ההדס דומה לעין, הקרטין שבתוך העלין דומין לעין.
א. האם זו תיבה לועזית?
ב. מה זה? איזה חלק בתוך עלה דומה לעין?
הכוונה פשוטה לענבי ההדס!
ואפשר שיותר היה ראוי לציין לסימן נ"א "קרטין של חלתית ועלין של חלתית" הסוגיה של חולין בדף נ"ח, אשר יותר מבואר שהכוונה לפרי של חלתית (ואיידי שלמדתיו לאחרונה היה חביב עלי)
ועד שאני פה אציין שמשום מה נתקשו הקדמונים בהשוואת ההדס לעין והרחיקו למצוא דמיונות רחוקות עד שלאחרונה מצאו מה שכולנו יודעים שצורת העלה דומה ממש לעין.
1)זוהר פנחס (רנו א):כתלת גווני עינא.
2)תיקוני זוהר תכ"ג (כט עג): לקבל עינא ותרי כנפי (=עפעפי) עינא.
3)מתנות כהונה ושאר מפרשי המדרש: מפני שהבד מכוסה בעליו כמו העין בשעה שהוא מכוסה[?].
4)נפש יהודה על מנורת המאור (ג ד ו): העלין נראים למעלה מהעץ כמו העין הרואה כל דבר!.
ואם כן מה כל הרעש שמחברינו מצא דמיון לעין אצל ענביו !!!
[אגב מי הוא המחבר ההוא?]
אבא יודן כתב:הכוונה פשוטה לענבי ההדס!
ואפשר שיותר היה ראוי לציין לסימן נ"א "קרטין של חלתית ועלין של חלתית" הסוגיה של חולין בדף נ"ח, אשר יותר מבואר שהכוונה לפרי של חלתית (ואיידי שלמדתיו לאחרונה היה חביב עלי)
זקן ששכח כתב:אבא יודן, תודה רבה.
מה אומר ומה אדבר? בושתי וגם נכלמתי לישא קרטיני אליך.
אבא יודן כתב:[אגב מי הוא המחבר ההוא?]
זקן! השכחת להגיב?
זקן ששכח כתב:אבא יודן, תודה רבה.
מה אומר ומה אדבר? בושתי וגם נכלמתי לישא קרטיני אליך.
צונאמי כתב:אבא יודן כתב:הכוונה פשוטה לענבי ההדס!
ואפשר שיותר היה ראוי לציין לסימן נ"א "קרטין של חלתית ועלין של חלתית" הסוגיה של חולין בדף נ"ח, אשר יותר מבואר שהכוונה לפרי של חלתית (ואיידי שלמדתיו לאחרונה היה חביב עלי)
תמיהני עליך, מפני מה משתמש בביטוי העלום "קרטין"
ולא בביטוי המשנאי ענבים?
ובמה ענבי ההדס העגולים עם העטרה דומים לעין? לאישון?
ודוק.ההדס דומה לעין, הקרטין שבתוך העלין דומין לעין.
אתא אשכחיה דקעביד מעקה, אמר ליה לא סבר לה מר להא דאמר רב הונא בר אידי אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור אסור בעשיית מלאכה בפני שלשה, א"ל פורתא דגונדריתא הוא דקא עבידנא, א"ל מי סניא מעקה דכתיב באורייתא או מחיצה דאמור רבנן, א"ל יתיב מר אקרפיטא, א"ל ומי סני ספסל דאמרו רבנן, או איצטבא דאמרי אינשי, א"ל ליכול מר אתרונגא, אמר ליה הכי אמר שמואל כל האומר אתרונגא תילתא ברמות רוחא, (מתוך ששליש רוחו גסה הוא משנה בדיבורו), או אתרוג כדקריוה רבנן או אתרוגא דאמרי אינשי, אמר ליה לישתי מר אנבגא, אמר ליה מי סני איספרגוס דקריוה רבנן או אנפק דאמרי אינשי.
אבא יודן כתב:בושות!
ואפשר שיותר היה ראוי לציין לסימן נ"א "קרטין של חלתית ועלין של חלתית" הסוגיה של חולין בדף נ"ח, אשר יותר מבואר שהכוונה לפרי של חלתית (ואיידי שלמדתיו לאחרונה היה חביב עלי)
וְקרֶט שֶׁל חִלְתִּית,
חלתית. כך שמה בערבי וחותכין קרטין בסכין ואסורה משום שמנונית דסכין דאגב חריפותא (דחלתית) ממתקת היא טעם דשמנונית הנבלע בה. (משנה ע"ז ב ו, וברע"ב)
צונאמי כתב:אבא יודן כתב:בושות!
ואפשר שיותר היה ראוי לציין לסימן נ"א "קרטין של חלתית ועלין של חלתית" הסוגיה של חולין בדף נ"ח, אשר יותר מבואר שהכוונה לפרי של חלתית (ואיידי שלמדתיו לאחרונה היה חביב עלי)
עשיתי חיפוש בתוכנת "תורת אמת",
בכל המקומות שמוזכר "קרטין",
ואכן מצאתי,
שאין הכוונה ל"פרי" כגון ענבי ההדס,
אלא לחתיכות או גרגירים, (וביחיד קורט=גרגיר)
וכן בסוגיא החביבה בחולין נח,
הכוונה לחתיכות שיוצאות מהפרי.וְקרֶט שֶׁל חִלְתִּית,
חלתית. כך שמה בערבי וחותכין קרטין בסכין ואסורה משום שמנונית דסכין דאגב חריפותא (דחלתית) ממתקת היא טעם דשמנונית הנבלע בה. (משנה ע"ז ב ו, וברע"ב)
וא"כ אין לקרטין דבר עם ענבים,
ומלבד זאת הינם סרח עודף שאינו נוגע לשום דת ודין, בארבעת המינין, ע"מ שיתנו בהן סימנין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים