אליחי כתב:עי' ב"ב קטז. אמר רבי יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה.
מסתמא גם את זה אתה יודע מהיש"ק. אבל זה מה שידוע לי בנידון.
חכם באשי כתב:אליחי,
המקור שהבאת מדבר על השארת יורשים, ולא על השארת ירושה. וממילא אינו ענין לכאן.
ולגוף השאלה,
הענין נזכר בגיטין מז ע"א: "כי נח נפשיה שבק קבא דמוריקא, קרא אנפשיה: +תהלים מ"ט+ ועזבו לאחרים חילם".
משמע, שהצטער על שעמל לשווא להשאיר ליורשיו 'קבא דמוריקא'. ההפך משאלת השואל!
תוך כדי דיבור כתב:מצו"ב חלק ממאמר שהתפרסם לאחרונה בנושא, בקובץ 'מלילות' כרך ג' (מובא כאן באישור המו"ל), שראשיתו עוסקת בעניין זה.
תוך כדי דיבור כתב:למה, הלא בהמשך מובאת המשנה שמי שנותן נכסיו לאחרים ולא מוריש לבניו, אין רוח חכמים נוחה הימנו, ואח"כ דנים בשיטות הראשונים בזה - ונכון שיש גם הסתעפות לעניינים אחרים, אבל עצם הדיון נוגע בעניין שנשאל כאן, האם אדם צריך/ראוי שיוריש לבניו. וראה המבורר שם בשיטת הרמב"ם.
אליחי כתב:אגב בגמ' שם כתוב ששכב אפרקדן ואמר ועזבו לאחרים חילם.
ובזבחים ה. איתא ר"ל רמי אמעוהי, ופי' רש"י ששכב על הבטן.
האם לא אחז ר"ל מהא דלייט ריו"ח אמאן דגני אפרקיד.
ויש שיתרצו דהיינו דווקא כשיושן ולא כששוכב. אמנם מנדה יד. וברכות יג: מוכח דאף כשאינו יושן אסור.
וצל"ע.
י. רבינוביץ כתב:חכם באשי כתב:ולגוף השאלה,
הענין נזכר בגיטין מז ע"א: "כי נח נפשיה שבק קבא דמוריקא, קרא אנפשיה: +תהלים מ"ט+ ועזבו לאחרים חילם".
משמע, שהצטער על שעמל לשווא להשאיר ליורשיו 'קבא דמוריקא'. ההפך משאלת השואל!
לא זכיתי להבין כיצד משמע שם להיפך משאלת השואל...
הלא לפי האסמכתא משמע כפי שאלת השואל, "ועזבו לאחרים חילם". עיין היטב.
חכם באשי כתב:י. רבינוביץ כתב:חכם באשי כתב:ולגוף השאלה,
הענין נזכר בגיטין מז ע"א: "כי נח נפשיה שבק קבא דמוריקא, קרא אנפשיה: +תהלים מ"ט+ ועזבו לאחרים חילם".
משמע, שהצטער על שעמל לשווא להשאיר ליורשיו 'קבא דמוריקא'. ההפך משאלת השואל!
לא זכיתי להבין כיצד משמע שם להיפך משאלת השואל...
הלא לפי האסמכתא משמע כפי שאלת השואל, "ועזבו לאחרים חילם". עיין היטב.
השואל שאל: "האם יש מצוה להשאיר ירושה", ומכך שריש לקיש הצטער על שעמלו ניתן לאחרים, ליורשיו, משמע שאין מצווה, כי אם היה מצווה לא היה לו להצטער על כך.
כן הבנתי מאז ומתמיד את דברי הגמרא שם, ואם הבנתי לא נכונה אשמח לקבל ביאור אחר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 717 אורחים