מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלכות לרשעים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הלכות לרשעים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 23, 2015 12:10 am

ז"ל הרמב"ם הלכות ברכות פרק ד הלכה ח:
היו שותין ואמרו בואו ונברך ברכת המזון או בואו ונקדש קידוש היום נאסר עליהם לשתות עד שיברכו או יקדשו, ואם רצו לחזור ולשתות קודם שיברכו או יקדשו אף ע"פ שאינם רשאים צריכים לחזור ולברך תחלה בורא פרי הגפן ואח"כ ישתו.
והובא בשו"ע רעא-ה
דבר מענין שצריך לפסוק הלכה לכאלו שעושים שלא כדין, ואסור להם לשתות, דמ"מ אם "רצו" לשתות צריכים לחזור ולברך מכח ההפסק.
(ואם אינם מצייתים להלכה הראשונה, למה יצייתו לשניה?)

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הלכות לרשעים

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 23, 2015 12:34 am

עושה חדשות כתב:(ואם אינם מצייתים להלכה הראשונה, למה יצייתו לשניה?)


יש לשאול זאת גם לגבי קנסות נוספים מדרבנן על העובר עבירה (כגון העולה על העץ בשבת במזיד).

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הלכות לרשעים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' אוקטובר 23, 2015 12:38 am

יש לומר שבי"ד כופים אותם לעשות כהלכה.

גבול ים
הודעות: 816
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: הלכות לרשעים

הודעהעל ידי גבול ים » ו' אוקטובר 23, 2015 1:47 am

עדיאל ברויאר כתב:
עושה חדשות כתב:(ואם אינם מצייתים להלכה הראשונה, למה יצייתו לשניה?)


יש לשאול זאת גם לגבי קנסות נוספים מדרבנן על העובר עבירה (כגון העולה על העץ בשבת במזיד).

יש משמעות תיאוריטית להלכות אלו, שהרי האדם יכול לשוב ולהנחם על מעשיו לאחר עשייתם ואז יציית לקנס שהושת עליו, אבל כאן כ"ז שעדיין לא בירך נורה לו שלא ישתה, וא"כ אין מציאות שאדם זה יבוא לעשות כדין אא"כ עדיין זל בעיניו איסור שתיה קודם קידוש וחמורה עליו השתיה בלא ברכה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים