גם בזה הרוחנו מה שאנו רואים כי כשיזקין האדם תתמעט הבנתו ואפילו איש חכם לא יוכל לצאת ולבא במלחמתה של תורה ויתמעטו הרגשותיו הגם שאמרו ז''ל (סוף קנים) זקני תורה דעתם מתיישבת עליהם, דקדקו לומר מתישבת לשלול דעתם של זקני עם הארץ שמתטרפת ולעולם כח השכליי והתבוניי יאפס. ולפי ההקדמה האיר ה' עין בדבר זה כי לצד שנסתלקו כל חלקי הנפש אין כח במועט הנשאר לעשות כשיעור הכל גם לא תעמיד הגוף ויכבד קצתו על קצתו לצד מיעוט המניק והזן שהיא הנפש וישוב כדעת קטן:
מעיין כתב:הדברי חיים (צאנז) מנע עצמו בזקנתו מהוראה, שו"ת אהע"ז ח"ב סי' קמ"ו, וכ' ששמע שגם הנוב"י עשה כן.
האחד כתב:מעיין כתב:הדברי חיים (צאנז) מנע עצמו בזקנתו מהוראה, שו"ת אהע"ז ח"ב סי' קמ"ו, וכ' ששמע שגם הנוב"י עשה כן.
גם על הגר"מ פיינשטיין מספרים כך.
ומעניין שבזמנינו כבר לא מוצאים הנהגה זו.
האחד כתב:מעיין כתב:הדברי חיים (צאנז) מנע עצמו בזקנתו מהוראה, שו"ת אהע"ז ח"ב סי' קמ"ו, וכ' ששמע שגם הנוב"י עשה כן.
גם על הגר"מ פיינשטיין מספרים כך.
ומעניין שבזמנינו כבר לא מוצאים הנהגה זו.
ירושלמי כתב:אם אינני טועה מרן רי"ש גלותא שליט"א, מזה כמה שנים - מאז שכבדה ראייתו עליו - איננו מקבל שאלות נשים. וכן כמדומני ששמעתי על עוד כמה מזקני הפוסקים זצ"ל ויבדלחט"א, אם כי עדיין יש לחלק בין המסופר על הד"ח שמנע עצמו מהוראה בכלל, לבין הפוסקים הנ"ל שנמנעו מלענות בשאלות של מראית העין דייקא..
זקן ששכח כתב:תולדות, תודה רבה. אכן לזאת כיוונתי.
ברם, מה שמפליא הוא שעד כמה שמצאתי שיטת האוה"ח יחידאה היא, כנגד כל המפרשים, ראשונים ואחרונים (לא שראיתי את כל המפרשים, אבל מאלה שראיתי לא מצאתי מי שיפרש כמוהו).
אמרתי אחכמה כתב:לפני שנים סיפר לי מישהו,
שת"ח אחד סיפר לו, שדיבר פעם בלימוד עם הגר"מ פיינשטיין זצ"ל,
וכיון שהוא היה אוחז באותו סוגיא, אמר להגר"מ שהמג"א בס"ק מ' כותב וכו',
ואמר לו הגר"מ, שהמג"א הוא בס"ק מ"א,
ואותו הת"ח התעקש עצמו, כיון שאחז בהסוגיא.
ואמר לו הגר"מ להת"ח,
שכשילך הביתה יעיין בהמג"א,
ואם הצודק עמו (עם הת"ח) - יואיל נא בטובו להודיעו,
כי היות והוא פוסק שאלות בכל יום, ואם אכן שהוא שכח באיזה 'סעיף קטן' המג"א נמצא, אם כן זה מראה שהזקנה קופצת לו וזכרונו כוזב לו, ועליו להפסיק לפסוק שאלות.
כמובן, שהת"ח עיין במג"א, וראה שהצדק עם הגר"מ זצ"ל.
איש_ספר כתב:פלא שמביאים כאן את דברי האוה"ח בסתמא בשעה שלפו"ר הם בסתירא למאמר שבסוף קינין שבא בכותרת האשכול.
אמנם האריכו המחברים לישב דבריו בטוב, אכן עדין אי אפשר להביאם בלא הסבר, באופן שלא יהיו מנגדים לדברי חז"ל הנ"ל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים