מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חרפת אדם ובזוי עם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ו' דצמבר 04, 2015 1:26 pm

בריש נוסחת ר' יהודה בר נתן, על מסכת נזיר, כתוב: בכתב יד כתוב בתחילה בזה הלשון: פירוש המסכת נזיר לרבינו יהודה בר נתן זצ"ל (אי"ש ג"ר אנכי בארץ חמו"ע).
במהדורת עוז והדר על תיבת חמו"ע, כתבו במדור הגהות וציונים בזה"ל: חאו"ע (כלומר שצריך להגיה חאו"ה במקום חמו"ע. פלתי) וברוב ענוותנותו רומז לתהלים כ"ב סוף פסוק ז'. עכ"ל עוז והדר.
לא רק שהגיהו דבריו ללא שום מקור, אלא גם החליטו שח"ו בא לקלל את עצמו. מהיכן היה להם העוז. ואם ראו זאת באיזה ספר קדמון, מדוע לא הביאו מקור הדברים.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי שער כותש » ו' דצמבר 04, 2015 2:17 pm

אכן הגהה תמוהה ומשונה, (אך לא הבנתי הנוסח 'שבא לקלל את עצמו', איזה קללה יש כאן? רק לשון נפרז של ענוה ושפלות).
לעצם פתרון הר"ת דחמו"ע, שמעתי ואיני זכור מקורו דהוא ר"ת חניה מישאל ועזריה, ובא לרמוז גרותו (של המעתיק?) בארץ בבל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 04, 2015 2:33 pm

[החכם איש ג"ר היה איטליוני]
אי אפשר כמובן להגיה משום שהוא חתם כך פעמים רבות.
בקטלוג יודאיקה ירושלים שבאוצר יש תמונה מחתימה זו.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ו' דצמבר 04, 2015 2:54 pm

איש_ספר כתב:[החכם איש ג"ר היה איטליוני]
אי אפשר כמובן להגיה משום שהוא חתם כך פעמים רבות.
בקטלוג יודאיקה ירושלים שבאוצר יש תמונה מחתימה זו.

ראיתי את החתימה, אבל לא הצלחתי לזהות בדיוק את הכתוב שם. האם ראית באופן ברור שכתוב חמו"ע ולא חאו"ע?
הרב הכותש, תולעת ולא איש, זו ענוה יתירה, חרפת אדם ובזוי עם, לטעמי זו קללה. ואל נא תשאל עלי מדהע"ה.
ומה שכתבת שמפרשים חנניה מישאל ועזריה, כן רוצה לומר בספר דברי בן עמרם לר"נ גשטטנער. אבל כמ"ש רבינו א"ס החכם אי"ש ג"ר היה איטליאני ולא מארץ חמו"ע.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי יעקובי » ו' דצמבר 04, 2015 3:00 pm

ברשות הת"ח נעשה סדר.

כפי שהביא הרב פלתי, נוסח החתימה השלימה המופיע בסוגריים: "אי"ש ג"ר אנכי בארץ חמו"ע".

ובמהדו' עז והדר שם, על תיבות אי"ש ג"ר ציינו: אברהם יוסף שלמה גראצינו. ולאחר מכן על תיבת חמו"ע הציעו פתרונם הנ"ל.

רבי אברהם גראצינו הנזכר, היה מרבני איטליה בשנות התי"ו המוקדמות. אחד מעיסוקיו העיקריים היה רכישת כתבי יד רבים, והתמסר לכך במיוחד. (פרטים בהרחבה בקובץ 'מקבציאל' שע"י אהבת שלום גליון כ"ו עמ' מ"ה). חתימתו וכינויו אי"ש ג"ר מן המפורסמות, וכ"י הנ"ל של פי' הריב"ן למסכת נזיר היה בבעלותו.

והנה לענין הביטוי שבסיום חתימתו, מצאנו במקומות נוספים שדרכו לחתום כך - חאו"ע (ב-א!). יעויין בספר מעבר יבק (עמודים ד-ה מהדו' אהב"ש), שתי קינות מהרב הנזכר (על פטירת בעל המעבר יבק), כשעל שתיהן חתם בלשונות ענוה שונים, וביניהם הביטוי - חאו"ע.

יצויין שבמהדו' אהב"ש הנ"ל הציעו בסוגריים פתרון הביטוי "חסר אור עינים". לאמיתו של דבר ניתן להאמר שהפתרון המוצע במהדו' עז והדר הנ"ל מתקבל יותר על הדעת.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ו' דצמבר 04, 2015 3:08 pm

יעקובי כתב:ברשות הת"ח נעשה סדר.

כפי שהביא הרב פלתי, נוסח החתימה השלימה המופיע בסוגריים: "אי"ש ג"ר אנכי בארץ חמו"ע".

ובמהדו' עז והדר שם, על תיבות אי"ש ג"ר ציינו: אברהם יוסף שלמה גראצינו. ולאחר מכן על תיבת חמו"ע הציעו פתרונם הנ"ל.

רבי אברהם גראצינו הנזכר, היה מרבני איטליה בשנות התי"ו המוקדמות. אחד מעיסוקיו העיקריים היה רכישת כתבי יד רבים, והתמסר לכך במיוחד. (פרטים בהרחבה בקובץ 'מקבציאל' שע"י אהבת שלום גליון כ"ו עמ' מ"ה). חתימתו וכינויו אי"ש ג"ר מן המפורסמות, וכ"י הנ"ל של פי' הריב"ן למסכת נזיר היה בבעלותו.

והנה לענין הביטוי שבסיום חתימתו, מצאנו במקומות נוספים שדרכו לחתום כך - חאו"ע (ב-א!). יעויין בספר מעבר יבק (עמודים ד-ה מהדו' אהב"ש), שתי קינות מהרב הנזכר (על פטירת בעל המעבר יבק), כשעל שתיהן חתם בלשונות ענוה שונים, וביניהם הביטוי - חאו"ע.

יצויין שבמהדו' אהב"ש הנ"ל הציעו בסוגריים פתרון הביטוי "חסר אור עינים". לאמיתו של דבר ניתן להאמר שהפתרון המוצע במהדו' עז והדר הנ"ל מתקבל יותר על הדעת.

יפה כתבת. מכאן נראה שצדקה הגהת עוז והדר. ומאחר שכן, גם פתרון הר"ת נראה כמו שפירשו הם, והדרנא בי ממש"כ לעיל.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי שער כותש » ו' דצמבר 04, 2015 3:09 pm

פלתי כתב: חרפת אדם ובזוי עם, לטעמי זו קללה. ואל נא תשאל עלי מדהע"ה.


אני מתעקש כן לשאול.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ו' דצמבר 04, 2015 3:12 pm

שער כותש כתב:
פלתי כתב: חרפת אדם ובזוי עם, לטעמי זו קללה. ואל נא תשאל עלי מדהע"ה.

אני מתעקש כן לשאול.

התכוונתי שדוד ברוה"ק אמרה. אכן כבר חזרתי בי בהודעה הקודמת.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי שער כותש » ו' דצמבר 04, 2015 3:16 pm

התכוונתי שמצוי הוא להשתמש בל' פסוק כמליצה ולא שאמר מילים אלו על עצמו.

מרחביה
הודעות: 886
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי מרחביה » ו' דצמבר 04, 2015 4:22 pm

אינני מבין, למה להניח שהכוונה לעצמו, ולא לפרש שהכוונה 'גר בארץ אדום' כדרשת חז"ל על האי קרא?

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי שער כותש » ש' דצמבר 05, 2015 8:56 pm

רבי מרחביה,
לא התחלף לכם עם הפסוק בעובדיה "בזוי אתה מאד", ודרשת חז"ל על הפסוק ההוא?
(או שכוונתך על עיקרון הענין, שמצינו באדום שנקרא בזוי?).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' דצמבר 05, 2015 9:46 pm

יעקובי כתב:והנה לענין הביטוי שבסיום חתימתו, מצאנו במקומות נוספים שדרכו לחתום כך - חאו"ע (ב-א!). יעויין בספר מעבר יבק (עמודים ד-ה מהדו' אהב"ש), שתי קינות מהרב הנזכר (על פטירת בעל המעבר יבק), כשעל שתיהן חתם בלשונות ענוה שונים, וביניהם הביטוי - חאו"ע.


מדבריך נראה שלא בדקת בכת"י של החיבורים המדוברים. כמדומה שאי אפשר לקבוע בוודאות שמצאנו כך בחתימותיו, עד שיימצא כן בחתימת ידו הברורה.

מרחביה
הודעות: 886
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי מרחביה » ש' דצמבר 05, 2015 9:49 pm

אכן התחלף, תודה על התיקון.
(וראה במהרש"א מגילה טז ב שצרפם, אבל עדיין עיקר הקרא קאי בישראל).

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי יעקובי » ש' דצמבר 05, 2015 10:03 pm

ר' עדיאל, אכן, נתכוונתי על הידוע זה מכבר ע"פ הנדפס.

אם אכן המצא ימצא בעצם חתימת ידו באופן אחר (חמו"ע למשל), אזי יהיה צורך בבחינה מחודשת של כל הענין, וכל יתר כנטול דמי.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ש' דצמבר 05, 2015 11:14 pm

נמצא לכאורה המקור לפתיחת ראשי התיבות והגהת עוז והדר. (ולא פלא שהשמיטוהו).
עלי ספר (הוצאת אונ' בר אילן) חוברת ד'.
קבצים מצורפים
11.jpg
11.jpg (95.9 KiB) נצפה 5406 פעמים


פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » ש' דצמבר 05, 2015 11:42 pm

מה שנכון, יש"כ. ולאלו שאין להם גישה:
קבצים מצורפים
11.jpg
11
11.jpg (54.25 KiB) נצפה 5377 פעמים

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי יעקובי » ש' דצמבר 05, 2015 11:49 pm

ייש"כ לכולם.

מה שעדיין מטריד קצת, א"כ מדוע מלכתחלה הציגו במהדו' עז והדר הנ"ל - חמו"ע, ובהערה הוצרכו "להגיה" חאו"ע?

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי פלתי » א' דצמבר 06, 2015 12:03 am

יעקובי כתב:ייש"כ לכולם.

מה שעדיין מטריד קצת, א"כ מדוע מלכתחלה הציגו במהדו' עז והדר הנ"ל - חמו"ע, ובהערה הוצרכו "להגיה" חאו"ע?

כי לא היה להם את הכתב יד על נזיר.

סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי סיפרון » א' דצמבר 06, 2015 2:27 am

אברהם יוסף גרציאנו יצ"ו (עם ארבע אותיות) גימטריא חרפת אדם ובזוי עם. ושמא נתכוין גם לזה, בדרך השערה.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: חרפת אדם ובזוי עם

הודעהעל ידי יעקובי » א' דצמבר 06, 2015 2:55 am

פלתי כתב:
יעקובי כתב:ייש"כ לכולם.

מה שעדיין מטריד קצת, א"כ מדוע מלכתחלה הציגו במהדו' עז והדר הנ"ל - חמו"ע, ובהערה הוצרכו "להגיה" חאו"ע?

כי לא היה להם את הכתב יד על נזיר.

צודק. בטעות הבנתי שעצם כתה"י עמד לנגד עיניהם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 478 אורחים