מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ג' פברואר 02, 2016 9:38 pm

נתקלתי במאמר, דומני שיהיה בו עניין מה לאוהבי הז'אנר, אבל בעיקר חשובה לי דעתם של מכירי תורת רבינו יהודה החסיד זי"ע, כי מכל העניין שקראתיו רק מקופיא נראה שמדובר בעוד מקרה שבו מי שאינם "בתורת" ניסו לשלוח יד בתחום לא להם. אקווה שיהיה לתועלת:

האם במאה ה-13 ניבא הרב יהודה החסיד על שנת 2017?
פברואר 1, 2016 מאת אלי אשד

מאת אלי אשד

אלפים ברשת חושבים שהרב יהודה החסיד ניבא במאה ה-13 נבואה המתייחסת לשנת 2017. בעת הזאת, שנת 2016, מדובר באחת הנבואות המוזכרות והמצוטטות ביותר שתמצאו באתרי הנבואות האמריקאיים, שמהם יש ככל הנראה מאות ואולי אלפים. מובן שזה ישתנה לאחר ששנת 2017 תחלוף מהעולם, כפי שקרה לנבואת 2012 שיוחסה לבני שבטי המאיה ( אבל כלל לא הייתה שלהם) ולאחרות. בינתיים היא זוכה לפופולאריות אדירה, וכתוצאה מכך הרב יהודה החסיד הוא מפורסם יותר מאשר אי פעם היה בחייו או לאחר מותו.

הרשת מלאה בדפים באנגלית העוסקים בנבואה זאת המיוחסת לו. לכאורה היא עוסקת בשנת 2017 לספירה. חיפוש גוגל פשוט יכול למצוא שישים אלף דפים שונים באנגלית העוסקים בנבואה האחת הזאת.

עכשיו יש על יהודה החסיד אפילו דף פייסבוק באנגלית!

אכן אם המדובר בנבואה "אותנטית", מדובר בנבואה מדהימה. רוב החוזים לאורך הדורות השמיעו ופרסמו נבואות שתיארו את העתיד לבוא -שנים בודדות או עשרות או מאות ספורות של שנים. לא שמונה מאות שנה ויותר בעתיד, כמו במקרה של הנבואה המיוחסת לרב יהודה החסיד.

אבל יש בעיה קטנה עם נבואה זאת. חקירה מעלה ספקות קשים לגבי האותנטיות שלה. כל הפרסומים עליה עד כה הם באנגלית..בעברית אין עליה דבר, מה שמעלה את החשד שהמומחים על יהודה החסיד שהם בעיקר בישראל לא שמעו עליה מעולם.

נבואות יהודה החסיד

על יהודה החסיד נוצרו מסורות שאם היה חי בימי הנביאים היה נביא גם הוא. כלומר, ידוע שעסק בנבואות. עליו ועל אביו קיימים גם סיפורים מאוחרים, שלפיהם הם עצמם היו עושי נפלאות.

ובצוואתו אפילו נמצאת אחת הגרסאות של "כתב יד רוטשילד", מחזור מאויר מפורסם שנכתב בפלורנס, איטליה, בשנת רנ"ב (1492) בידי הסופר ר' אברהם יהודה בן יחיאל מקמרינו.

בצוואה מופיעה נבואה המיוחסת ליהודה החסיד: "וכל הגבוה יצליח במלחמה, וכשעתידין לבא קודם משיח התתרים מחריבו אשכנז, ספק כולו ספק מקצתו".

נבואה זאת לא התקיימה. הייתה פלישה מונגולית לאירופה שנבלמה בשנת 1242 על אדמת הונגריה ולא התקדמה מעבר לפולין, ולא חודשה מעולם, אבל ייתכן שהכוונה לעתיד הרחוק (דהיינו למאה ה-21). ואולי כשהכותב מנבא על הטרטרים, הוא מתכוון למוסלמים שיתקפו את גרמניה ואת צרפת שהיו בזמנו של יהודה החסיד "אשכנז"?

אך ככל הנראה זאת אינה נבואה "אותנטית " של יהודה החסיד.

סעיף זה אינו מופיע בכתבי היד האחרים של הצוואה במהדורות הקדומות, ו"פלש" ככל הנראה ממקור חיצוני לחלק השני של כת"י מחזור רוטשילד. עד כמה שידוע לנו ייתכן שהוא פרי יצירתו של מעתיק הצוואה ב-1492, ר' אברהם יהודה בן יחיאל מקמרינו

(על כך ראו במאמרו של הרב יצחק שבט " צוואת רבי יהודה החסיד,השוואת מהדורות קדומות וכתבי היד. הופיע בטללי אורות י, תשסב 1982 עמ' 82-152.

ברשת http://asif.co.il/?wpfb_dl=4859 ראו שם עמ' 10 ועמ' 4.

בכל מקרה לא זוהי הנבואה שבגללה התפרסם כל כך שמו של יהודה החסיד ברשת בשנת 2016.

נבואת 2017 של יהודה החסיד

עטיפת הגיליון ממארס 2008 שבו הופיעה הגרסה הראשונה הידועה של "נבואת יהודה החסיד"

במארס 2008 פורסם על יהודה החסיד מאמר בשם “Israel: Between Mysticism and Reality”, במגזין Israel Today, מגזין באנגלית של יהודים משיחיים (אין לבלבלו עם העיתון היומי בעברית "ישראל היום"!). את הטקסט המקורי שלו בעמוד 18 של הגיליון אפשר למצוא גם כאן :

http://issuu.com/ryaninzion/docs/israel ... march_2008

המחבר, מייסד המגזין ועורכו Ludwig Schneider כותב את הדברים הבאים: יהודה בן שמואל החסיד ניבא לפני שנפטר בסביבות 1217, שהטורקים העותומאניים יכבשו את ירושלים וישלטו בה שמונה יובלים. דהיינו כ-400 שנים.

זו נבואה שאכן התגשמה, שכן העותומאנים אכן כבשו את ירושלים ב-1517, 300 שנה בדיוק לאחר פטירתו של יהודה החסיד! הם סולקו משם בידי גנראל אלנבי הבריטי ב-1917, 500 שנה בדיוק לאחר פטירתו.

לאחר סילוקם מירושלים ניבא יהודה בן שמואל העיר תישאר "ארץ ללא שלטון " no -man’s land, בניסוחו באנגלית של שניידר במשך יובל. בשנת היובל העשירית יחזרו היהודים לשלוט בה ולאחר מכן יתחיל העידן המשיחי.

אפשר לפרש זאת שהנבואה מתייחסת לשלטון של הבריטים בעיר במשך שלושים שנה ולשלטון הירדני במזרחה עוד כ-19 שנה של "חוסר שלטון". וכידוע, אזור הגבול בירושלים בין הישראלים והירדנים התכנה אז NO MAN LAND.

לפי זה יהודה החסיד חזה את כיבוש העיר בידי היהודים בשנת 1967, חמש מאות וחמישים שנה לאחר פטירתו.

מחבר המאמר שיער על סמך דעתו שלו (ולא על סמך הטקסט שהיה בידיו) שעל פי זה ייתכן ששנת 2017 או 2018 תהיה שנת הכרעה למדינת ישראל, מאחר שיהיה זה 70 שנה אחרי הכרעת האו"ם להקים מדינה יהודית והקמת מדינת ישראל, ו-50 שנה אחרי איחוד ירושלים, 800 שנה בדיוק לאחר פטירת יהודה החסיד.

ארבע שנים לאחר הפרסום המקורי של רשימה זאת, עוד ועוד אתרים החלו לפרסם את המאמר ואת "הנבואה" והמונים כיום מאמינים בה. כיום בכל הרשימות שעוסקות בה האזכור של שנת "'2017" כבר מופיע כחלק אינטגרלי מהנבואה המקורית ולא כספקולציה של האיש שעסק בה בשנת 2008.
הנבואה כפי שהיא מנוסחת היא מוזרה ביותר. התורכים העותומאנים שנקראו על שם המנהיג עותמאן לא היו קיימים בזמנו של יהודה החסיד, או יותר נכון הם היו אז שבט חסר חשיבות. עותמאן עצמו, המנהיג הגדול שהחל במסע הכיבושים שהפך אותם לכוח עולמי ושעל שמו הם נקראו, נולד ב-1258, עשרות שנים לאחר שנפטר יהודה החסיד, והאימפריה שלו הוקמה ב-1299. כיצד בכלל ידע יהודה החסיד על קיומם וכיצד לקרוא להם אם לא היה שום שבט כזה שנקרא בשם כזה במהלך חייו?

על כך ניתן לטעון שהרי הוא נביא הרואה את העתיד לבוא…

אך נשאלת השאלה הגדולה: איפה בדיוק פורסם טקסט המקור של יהודה החסיד עם אותה הנבואה המדהימה? זה משום מה לא צוין בשום מקום ברשימה. כתוצאה מכך, אין אפשרות לברר מה בדיוק נאמר בטקסט המקורי שעליו הסתמך שניידר.

כאשר בוב אודל, אחד האנשים שקראו את הנבואה, ביקר לאחרונה במשרדי " Israel Today כדי לברר את מקור הנבואה, התברר לו לתדהמתו שכותב המאמר, שהוא אביו של העורך הנוכחי Aviel Schneider, סירב לענות על השאלות בעצמו וביקש מבנו לענות במקומו (הוא אמנם זקן, אך לא סנילי. האיש עדיין כותב באופן קבוע עבור המגזין שאותו ייסד וערך בעבר).

לדברי הבן לאב יש ספרייה גדולה בנושאים יהודיים בשפה הגרמנית ומן הסתם המקור לקוח משם, אבל הוא עצמו אינו יודע מהו המקור. האב שסירב משום מה להתראיין ישירות היה מוכן למסור דרך בנו רק שהוא כבר אינו זוכר את מקורותיו.

אז מה היו מקורות אלו?

חקירת המקורות

קראתי על הנבואה המדהימה מלפני שמונה מאות שנה עד שנת 2017, קראתי גם על הספקות שהושמעו לגביה, והחלטתי לבדוק את המקורות הקיימים על יהודה החסיד בנושא.

כאן יש להבין כדי שנבואה תיחשב ל"אותנטית" יש לדעת את מקורה המדויק בכתב או לכל הפחות להביא שומעים אמינים ורציניים שיכולים להעיד ששמעו את הנבואה מידי אדם בזמן אמיתי. רצוי מאוד שהנבואה תבוטא בעל פה או בכתב מספר נכבד של שנים לפני תאריך התקיימותה.

לשם השוואה: קיימת הנבואה של הגאון מווילנה שבה עסקתי ברשימה אחרת, שבה קבע הגאון שכאשר יופיעו ספינות רוסיות בבוספורוס ליד איסטנבול יש לצפות לפעמי משיח. לכאורה אפשר לטעון שהיא מתייחסת לזמננו, כאשר תורכיה ורוסיה נמצאות בקונפליקט חמור שהולך ומתעצם.

אבל האם היא אותנטית? האם אכן הושמעה בידי הגאון מווילנה?

נבואה זאת קיימת בדפוס רק משנות השישים של המאה הקודמת, אך בפרסומה המקורי צוינו במדויק שמות אנשים ששמעו אותה האחד מהשני, עד לתלמידו של הגר"א, חיים מוולוז'ין, ששמע אותה מפיו. דהיינו הייתה כאן שלשלת מסירה אמינה וסמכותית שמאשרת שהנבואה או משהו הדומה לה אכן הושמעה בידי מי שהיא מיוחסת לו.

אז מה היה בדיוק המקור של "Israel today " לנבואה?

בדקתי בכתביו הידועים של יהודה החסיד בשפה העברית. באף אחד מהם, כולל ספר החסידים וספר הגימטריות (שיש חילוקי דעות אם הוא פרי מוחו של יהודה החסיד או יצירתם של תלמידיו) לא מצאתי שום דבר מקביל לנבואה הזאת.

המקור הסביר ביותר שממנו הנבואה יכולה להילקח הוא ספר הגימטריות המיוחס ליהודה החסיד ומביא מאות גימטריות על נושאים שונים. בין החוקרים יש חילוקי דעות אם הספר הוא אכן הוא פרי יצירתו של יהודה החסיד או של תלמידיו, אבל נראה שבכל מקרה אכן יצא "מבית מדרשו".

מהדורה מחקרית של "ספר גימטריאות" מאת ר' יהודה החסיד, יצאה לאור בשנת 1998 מאת דניאל אברמס וישראל תא-שמע. לדעתם הספר הוא פרי יצירתם של תלמידי יהודה החסיד ולא שלו עצמו. הספר במהדורה זאת מובא כטקסט חסר פירושים שמי שאינו חוקר לא יוכל להבין אותו.

הספר יצא גם ב-2004 במהדורה של שני כרכים עם פירוש ספר הגימטריאות: תוכו… ביאורים ורמזים על התורה לפי סדר הפרשיות, מוסר וחסידות, דרוש ואגדה, גימטריאות וראשי תיבות, רמז וסוד, הלכה ומנהג, חכמת המזלות… /יוצא לאור לראשונה מכתב יד… בצירוף מבוא, הערות והארות, ביאורים, מילואים ומפתחות… מאת יעקב ישראל בן הרב שמואל דב סטל ירושלים (יעקב ישראל סטל). לדעת סטל אין ספק שיהודה החסיד הוא המקור של הספר, אם כי נערך בידי תלמידיו.

האם זה היה המקור של שניידר?

עברתי בשני הכרכים עמוד אחרי עמוד בחיפושים אחרי הנבואה.

ואכן מצאתי שם נבואה אחת מתוארכת, אחת ויחידה, בכרך ב' ע' תרס"ז – "שהיה דריסה, חלדה, הגרסה והעיקור, בגימטריה אלף ורצ"א, כקץ משיח."

יעקב ישראל סטל מבאר שזמן הגלות האחרון הוא שנת 1290 שלאחריהם, בשנת אלף ורצ"א, דהיינו בשנת 1291, יהיה קץ משיח, שבו יפסיק להתקיים בישראל הפסוק "כי עליך הורגנו כל היום, נחשבנו כצאן טבוחה".

על פי זה, אם הנבואה היא אכן של יהודה החסיד ולא של תלמיד שלו (דבר שהוא אפשרי בהחלט) הוא חשב שהמשיח יבוא בשנת 1291.

למותר לציין שדבר מכל המנובא לא התגשם בשנת 1291 או שנים רבות מאוד לאחריה.

פרופסור יוסף דן החוקר החשוב ביותר בעולם על יהודה החסיד – על חייו ותורתו – שכתב עליו מונוגרפיה ( ר' יהודה החסיד / ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשס"ו 2006) אינו יודע דבר על הנבואה הזאת המיוחסת ליהודה החסיד. בכל אופן, הוא אינו מזכיר אותה בשום מקום בכתביו.

הוא מציין בסיכום שלו על חיי החסיד, "תולדות תורת הסוד העברית כרך ה'" (2011), שיהודה החסיד לאמיתו של דבר נמנע מלהפיץ סודות על אחרית הימים וראה בכך עבירה חמורה (אם כי הוא וחבריו ככל הנראה אכן חשבו שיש בידיהם סודות על קץ הימים – מה הם היו, את זאת איננו יודעים).

הוא כתב בספר החסידים שלו: "אם תראה שמתנבא אדם על משיח דע כי היו עסקיו במעשה כשפים או במעשה שדים או במעשה שם המפורש. ובשביל שהם מטריחים את המלאכים אומרים לו על משיח כדי שיתגלה לעולם, ולבסוף יהיה לבושת ולחרפה כל העולם ,על שהטריחו המלאכים.או השדים באים ולומדים לו חשבונות וסודות לבושתו ולבושת המאמינים בדבריו."( ספר החסידים, מהדורת מרגליות, עמ' קצה).

כלומר, יהודה החסיד קובע כאן שאין אדם יכול להתנבא נבואת אמת על ביאת המשיח ותאריך הקץ – ואם עשה זאת זה משום שהטריח מלאכים או שדים בהשבעות.

עם זאת, במקום אחר ב"ספר הכבוד", רמז הרב שזה לא לחלוטין בלתי אפשרי אבל זה מסוכן מאין כמוהו: "ואינו מגיד לבריות שמה אם היו יודעים היו מעלים אותם באוב ומגידים להם. ואותם יחידים שבעולם שיודעים קיצו של משיח … שהרי הקב"ה העלים הקץ מיעקב כשרצה להודיעו לבניו (יוסף דן תולדות תורת הסוד העברית כרך ה' עמ' 426).

דהיינו, גם אם ידע חכם את הסודות האלו עליו לשמור עליהם בסוד כמוס כי אם ידעו הבריות שחכם פלוני ידע את הסוד יוכלו להעלותו באוב לאחר מותו ולחייבו בדרך מאגית לגלות את הסוד.

כלומר, רבי יהודה החסיד אסר לא רק לגלות את תאריך הקץ, אלא גם את עצם העובדה שהוא או כל חכם אחר יודע אותו.

מסקנות

לאור זאת, ועד שיתגלו ממצאים חדשים, אין ברירה אלא להגיע למסקנה שהנבואה שאותה הביא שניידר ב-2008 בשמו של יהודה החסיד אינה אותנטית וייתכן שנוצרה או בידי מקור לא אמין (בגרמנית?) שבו השתמש שניידר, וייתכן שהייתה זאת מתיחה של שניידר עצמו.

דברים כאלו היו מקובלים בעבר. היה זה נפוץ מאוד שמחבר מאוחר יפרסם נבואות ותחזיות בשמו של נביא וחוזה ידוע מהעבר הקרוב או הרחוק. נבואות שונות כאלו שנכתבו בידי כל מיני אנונימיים בעבר הרחוק לנביאי התנ"ך ובעבר הקרוב לחוזים כמו נוסטרדמוס, וייתכן שזה מה שקרה גם הפעם.

כך שלצערי, אלא אם כן יובא המקור שבו השתמש שניידר, אין לראות בנבואה המיוחסת ליהודה החסיד כנבואה "אמיתית" מהמאה ה-13. לכל היותר יש עדויות שזוהי "נבואה" משנת 2008 לגבי שנת 2017.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 02, 2016 9:44 pm

איזה שוטה מופלג הכותב!
אתייחס רק למה שהוא מצא בספר גימטריאות לחסיד.
הוא חשב שר' יהודה החסיד מתכוון לשנת 1290 לפי הספירה הנוצרית!!
צחוק עשה לנו האיש.
הרי דברי החסיד פשוטים ביותר.
הוא פשוט בא לרמז בגימטריא את הנאמר בדניאל (יב י-יא) על זמנה של הגאולה העתידה:
יִתְבָּרְרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וְיִצָּרְפוּ רַבִּים וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים וְלֹא יָבִינוּ כָּל רְשָׁעִים וְהַמַּשְׂכִּלִים יָבִינוּ:
וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים.

ר' יהודה החסיד לא נתכוון לנקוב בשנת הגאולה עצמה, שהוא התנגד לכך, כפי שהכותב ידע, אלא רק לרמז את ה"אלף מאתים ותשעים" שבדניאל, שרק אחרי פתירת השאלה מאימתי יש למנות את אותם שנים (שבכך נחלקו מחשבי הקיצים לדורותיהם) ניתן לדעת את זמן הגאולה. ואת זה סתם החסיד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 02, 2016 9:49 pm

עכשיו אני רואה שמהדיר ספר גימטריאות ציין על אתר את הפסוק בדניאל. מדוע אותו חכם מחוכם לא ראה אותו? יש לי הרגשה שהוא לא בדיוק דפדף עמוד עמוד בספרי החסיד, כתיאורו הציורי, אלא הוא סמך על חיפוש בתוכנות השונות, ששם מופיע גוף הספר בלא ההערות...

הנה לכם:
גימ.jpg
גימ.jpg (12.18 KiB) נצפה 4953 פעמים


גימ2.jpg
גימ2.jpg (84.48 KiB) נצפה 4953 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 02, 2016 10:14 pm

אני מתפלא שאתה אומר שלא ראה את ההערה הרי הוא כותב שהרב י"י סטל מעיר על זה ואפילו מביא את דבריו אודות נחשבנו כצאן טבחה. כנראה שהמצב יותר גרוע שאע"פ שראה את הבאת הפסוק בדניאל לא עלה בדעתו שלא מדובר על ספירת הנוצרים.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' פברואר 03, 2016 12:15 am

חכם באשי כתב:איזה שוטה מופלג הכותב!
אתייחס רק למה שהוא מצא בספר גימטריאות לחסיד.

תמהני עליך, חכם מופלג שכמוך, הכיצד הינך יכול להתייחס רק לדבר אחד מכל דברי ההבל המטופשים....
כ"כ נבוב ומדומין.

עקביה
הודעות: 5504
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 03, 2016 12:30 am

אגב נבואת ריה"ח, האם יש בפורום אשכול העוסק בצוואת רבי יהודה החסיד ויחסם של גדולי הדורות אליה?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי גימפעל » ד' פברואר 03, 2016 8:06 am

הנאמן בפקדונו כתב:
חכם באשי כתב:איזה שוטה מופלג הכותב!
אתייחס רק למה שהוא מצא בספר גימטריאות לחסיד.

תמהני עליך, חכם מופלג שכמוך, הכיצד הינך יכול להתייחס רק לדבר אחד מכל דברי ההבל המטופשים....
כ"כ נבוב ומדומין.

מהקרובים אנו למדים על הרחוקים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דיון ב"נבואה" של רבי יהודה החסיד לשנת תשע"ז

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 03, 2016 9:29 am

מעולם לא קראתי את דברי אשד פרט למה שהובא כאן, ולפי שהנושא קרוב ללבי הגבתי, ובחריפות. ואם יש בכך כדי להסיק על שאר כתיבותיו של אותו אשד - מה טוב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 541 אורחים