הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 7:57 pm
לא מצאתי, אבל לעצם הענין יש לציין לחת"ס (תורת משה) פ' שופטים
כי יפלא ממך דבר למשפט וגו' וקמת ועלית, יש לפרש דהנה כמו שיש מחלה ורפואה באיברי הגוף יש ג"כ חולה ורפואה בנשמה, דהיינו שלפעמים יבא בלב האדם דבר תימה ופלא וספק הן בלימוד הן בענין התבוננות הלב בשאר ידיעות וכדומה לו, והתמיהה והספק ובלבול בדעתו היינו חולי לב, ובודאי לא בא לידו דבר קושיא זו אלא לחשוב עוד ולהתבונן ולחקור בשכלו עוד עד שיגיע לדעת ענין הדבר על נכון, ולהשיג ענין יותר גדול ועמוק בזה שלא השיג מעולם עד עכשיו, דוודאי אם לא שיהיה חפץ הבורא להשיג ענין הדבר על בוריו, לא היה עולה בדעתו הספק והצ"ע והתמיהה של קושיא זו בליבו, ולא כמו שמצינו אצל פרעה שנפל לו קושי' מי ה' אשר אשמע בקולו, ולא נודע לו תירוץ הדבר, דמשגיא לגוים ויאבדם, דאדרבא הי' זה מן הקב"ה להם כדי לטרדם, כדכתיב משגיא לגוים ויאבדם, אבל לא כך היא בישראל, דמדנפל לו תמיה בליבו על איזה דבר ע"כ חפץ הבורא שישיג עי"ז דבר חדש, ולעלות למדריגה גבוה ממה שהיה מקדם, ומצינו שנענש אדם על זה אם הוא מסלק דעתו ואינו חושב לידע תירוץ על הפליאה שנפלאה ממנו, דוודאי אם היה חושב ועוסק היה משיג תירוץ הדבר, והיה עולה במדריגה למעלה, והיינו דכתיב כי יפלא ממך דבר למשפט, דמשפט היינו דבר מתורץ ונכון, ונקרא יוסטי"ץ בלע"ז, ולך יוקשה הדבר ולא תהיה משפט בעיניך, אז תראה שתתבונן עוד בדבר ותחשוב אמיתת הדבר, ועי"ז וקמת ועלית, דהיינו שע"י הפליאה הזאת תעלה אח"כ למעלה במדריגה הנ"ל ודו"ק