חכם באשי כתב:לא הבנתי.
שמונה הלטרינות שנתגלו בארץ ישראל הן מהתקופות הרומית והביזנטית
חכם באשי כתב:לא הבנתי.
ומהגמרא שלא היו נכנסים ביחד, משמע להפך, שעד שחז"ל לא תיקנו כן, היו כן נכנסים יחד.
אוצר החכמה כתב:
הגמרא שהם מביאים שם מר' עקיבא שנכנס אחרי ר"י היא ראייה להיפך ולא צריך לבאר.
אוצר החכמה כתב:בגמרא שם מבואר שבעצם זה אסור משום צניעות ועזות פנים, ורק מתוך שתורה היא וללמוד הוא צריך הותר. וכן עשו גם לגבי תשמיש המיטה שחיוב הלימוד גובר על דיני הצניעות.
בן עזאי לא גער בר" עקיבא אלא התפלא, ואחר כן למד מדרכיו וגם הוא עשה כן.
לא הבנתי מה כוונת חכם באשי מאז שתיקנו ומתי תיקנו, תמיד היה בזה דין צניעות ונמנעו מזה. אח"כ ראיתי שכבר כתב כן פלתי.
אמר רמי בר אבא: התקין רבי יוסי בציפורי שיהיו נשים מספרות בבית הכסא, משום ייחוד.
חכם באשי כתב:פלתי ואוצה"ח,
אני התכוונתי לסנהדרין יט ע"א, אבל כתבתי מהזכרון וטעיתי. עמכם הסליחה.
כעת עיינתי שם וראיתי:אמר רמי בר אבא: התקין רבי יוסי בציפורי שיהיו נשים מספרות בבית הכסא, משום ייחוד.
משמע לכאורה, שכמה נשים ביחד ישבו בבית הכסא, ור' יוסי רק תיקן שהם "יספרו", ידברו, בבית הכסא, כדי שאיש לא ייכנס לשם בטעות ויתייחד עמם. ומשמע עוד, שאילולא שהן היו מדברות היה האדם נכנס ועושה צרכיו, למרות שהיו שם נשים (או גברים אחרים), הנה לנו הוכחה מפורשת לשימושם של היהודים בלטרינות.
אוצר החכמה כתב:כל העמוד בברכות סב א מתאר מצב שבו אין שני אנשים עושים צרכיהם באופן שרואים זה פירועו של זה, ולא רק הת"ח כמו שנכתב כאן, ושאין אחד נכנס עם חבירו לביה"כ (אתה נכנסת עמו לביה"כ? אולי כן). ומה שמוזכר שם שנכנסו רק שנים יחד, כי היו שם מזיקים, בפשטות הוא כמו כל מקום ציבורי היום שיש כמה ביה"כ באותו מקום ורק יש מחיצות ביניהם.
אוצר החכמה כתב:תפתח את הגמרא בברכות ותענה אתה תשובה.
אוצר החכמה כתב:צריך לזכור שבכל מקרה יתכן שהיו משתמשים בזה אלה שלא הקפידו כ"כ על הדין.
אוצר החכמה כתב:עיינת שם בברכות? הלשון הוא אחרי הגדר נפנה מייד וובקעה של זמן שמתעטש ואין חבירו שומע והגמרא מקשה מברייתא ומתרצת. כל זה לא משמע שהוא דין מיוחד בת"ח. ועל מה שהביאו הרמב"ם גבי ת"ח ראיתי בספר המפתח בשם פתח הדביר שאע"פ שנוהג בכל אדם אבל ת"ח צריכים להזהר בזה ביותר וכן הביאו מהלח"מ בהלכה הקודמת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 679 אורחים