אוצר החכמה כתב:אליהוא כתב:שמעתי בשם הגר"ר כץ שתמך ברב הרצוג לרבנות ולא במועמד השני, ולשאלת מאן דהוא הרי הוא רב ד"ר והשני רב 'משלנו', השיב שבהלוית הרב קוק אמר לו אותו רב שהוא ראוה עמודא דנהורא לפני המיטה, ומי שרואה עמודא דנהורא לא יכול להיות רב ראשי.
כלומר העמודא דנהורא יכול לבוא להלויית הרב ראשי אבל לא להיראות ע"י מי שיהיה רב ראשי?
איש_ספר כתב:בלי לראות את הסיפור בפנים. הרב שולזינגר לא היה מספר דמיונות כאלה. שראה וכו' גם לא ר"ז צציק.
וכידוע המובא בבס"ח על מסכת חגיגה וכו'. ועיין אלפא ביתא וכו' וכו' וכו'
איש_ספר כתב:ראיתי מכתב שכתב הגרש"ד מונק לגר"ש דבליצקי בשם (חותנו?) ר' מתתיהו דייויס, שהעמודא דנורא שראו כולם בהלווית הלשם היה פצצת תאורה שהטילו הבריטים כדי להאיר את הר הזיתים מפני צאן האדם שנאספו עליו בעת ליל.
שומר-הגחלת כתב:ההמשך בודאי לא נכון, הלשם נפטר בשנת תרפ"ו כשהרב אלישיב שנולד בשנת תר"ע היה בן 16, אז עוד לא כינה את ר' אריה לוין בתואר "השווער"
איש_ספר כתב:ראיתי מכתב שכתב הגרש"ד מונק לגר"ש דבליצקי בשם (חותנו?) ר' מתתיהו דייויס, שהעמודא דנורא שראו כולם בהלווית הלשם היה פצצת תאורה שהטילו הבריטים כדי להאיר את הר הזיתים מפני צאן האדם שנאספו עליו בעת ליל.
שומר-הגחלת כתב:ההמשך בודאי לא נכון, הלשם נפטר בשנת תרפ"ו כשהרב אלישיב שנולד בשנת תר"ע היה בן 16, אז עוד לא כינה את ר' אריה לוין בתואר "השווער"
ארזי ביתר כתב:שומר-הגחלת כתב:ההמשך בודאי לא נכון, הלשם נפטר בשנת תרפ"ו כשהרב אלישיב שנולד בשנת תר"ע היה בן 16, אז עוד לא כינה את ר' אריה לוין בתואר "השווער"
יכול להיות שהגרשא"י אמר כן להגרי"ש, והתכוון ל'שווער' שלו...
בברכה המשולשת כתב:כל הסיפור שזה מה שהגה"צ רשא"י יאמר (ועוד בלוויה של הלשם זיע"א) דבר גנאי על הגה"צ ר' אריה הוא מופרך לחלוטין
אברהם כתב:איש_ספר כתב:ראיתי מכתב שכתב הגרש"ד מונק לגר"ש דבליצקי בשם (חותנו?) ר' מתתיהו דייויס, שהעמודא דנורא שראו כולם בהלווית הלשם היה פצצת תאורה שהטילו הבריטים כדי להאיר את הר הזיתים מפני צאן האדם שנאספו עליו בעת ליל.
ולמה הגר"ש דבילצקי לא קבל גירסא זו, והמשיך לפרסם את סיפור העמודא דנהורא?
אברהם כתב:אברהם כתב:איש_ספר כתב:ראיתי מכתב שכתב הגרש"ד מונק לגר"ש דבליצקי בשם (חותנו?) ר' מתתיהו דייויס, שהעמודא דנורא שראו כולם בהלווית הלשם היה פצצת תאורה שהטילו הבריטים כדי להאיר את הר הזיתים מפני צאן האדם שנאספו עליו בעת ליל.
ולמה הגר"ש דבילצקי לא קבל גירסא זו, והמשיך לפרסם את סיפור העמודא דנהורא?
הוא מותיב והוא מפרק -
ברור שלקנאי ירושלים שלחמו בראי"ה היטב חרה להם כאשר לאחר דבריו שאילו זכינו היינו רואים עמודא דנהורא, נתברר מה גודל השגתו ומבטו הזך, עד שבאמת נתקיימו דבריו ונראה מראה פלא שלא נראה מאות שנים בירושלים.
וכדרכו של עולם, מיד התחילו לטעון ולדחוק דחוקים כו' כאילו כל הקהל תמים וזאת הפעם הראשונה שראו פצצת תאורה וכו' וכו', כי היה להם דחוק הרבה יותר שהראי"ה בעיניו הקדושות ראה והשיג כל כך.
וסימן לדבר, כמה היה העניין רגיש אצל הנלחמים בראי"ה -
שבספר הנפלא 'ארי במסתרים' השמיט הגרש"ד את שמו של הגראי"ה מן הסיפור וכתב זאת על 'אחד מגדולי וצדיקי הדור' שקרא בהספדו 'אילו זכינו היינו רואים עמודא דנהורא וכו'.
[זקני רש"ש זצ"ל תינה כמה פעמים את צערו על השמטה זו שעשה הגרש"ד יבלחט"א מפני הלוחצים.. בעיקר כאב לו, שהעתיק קטעים מתוך מאמרו של אביו רבי אריה אך נאלץ להשמיט את שם הראי"ה..]
איש_ספר כתב: ואם הוא מעתיק דברי רא"ל, שמספר על העמודא, יש בזה איזו הכרעה? זה נפק"מ למשהו? ר' אריה לוין סיפר, אז הוא מעתיק את דבריו. והם משתלבים יפה בתוך כל תיאורו הנלבב של רא"ל על קדושתו של הלשם.
איש_ספר כתב:לגבי אזכור הרב קוק והשמטתו, ר"ש לא צריך את ההטפות של אף אחד בענין זה. מעשה שהיה בספרו ובכן צדיקים, שנתקבלה הזמנה לשלוח כמאה טפסים לחו"ל, כעבור איזה זמן חזר כל המשלוח בצירוף מכתב, שבהיות והוא מזכיר בו את הרב קוק (התואר הרב לא במקור) מוחזרים כל הספרים. לימים חזר ר"ש והדפיס מהדורות נוספות שניה ושלישית, ואצ"ל שלא השמיט את שמו של הראי"ה. ואם השמיט בארי במסתרים, טעמו ונימוקו עמו.
איש_ספר כתב:ראיתי היום באוצר בהספדו של ר' אברהם אלישיב על אביו הגריש"א שמספר בתוך הדברים שבא לידו מכתב של זקנו ר"א הרב מהומלא לידידו וש"ב רצ"ה פרבר, במענה לשאלת האחרון האם נכונה השמועה שנראה עמודא דנורא בלווית הלשם, ור"א מאשר לו את הדברים ממה שראו עיניו.
צביב כתב:בכתובות יז. לחד בדרא או לתרי בדרא עיין שם...
על רבי יעקב יוסף הרמן גם מספרים שהיה ענן כך מספר אחד מצאצאיו, שהיה זה מפורסם
אומנם כמנהג ירושלים כנראה לא הלכו אחרי המיטה...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים