מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' ינואר 19, 2011 9:36 pm

בשביל להיכנס לאווירת היום אצל ליטאי יבש שכמותי הצצתי בכמה ספרים בענין.

והנה בספר טעמי המנהגים מצאתי דבר מדהים, לא פחות ולא יותר, ר' אליעזר הגדול בעצמו הזהיר בצוואתו את בנו שיזהר מאוד באכילת פירות ט"ו בשבט ובברכתם, כי הוא מנהג ותיקין!!!!

כמובן שהדבר מיד צרם לאזני- הלא ר''א הגדול היה כמה דורות אחרי שמאי והלל, בקושי הספיקו להכריע אם הזמן המכריע לעניני המעשרות הוא א' או ט''ו בשבט, וכבר יש 'מנהג ותיקין' שצריך ליזהר בו מאוד...

ואחרי שלפי הידוע לי המקור הראשון לענין זה הוא ה'תיקון יששכר' שהיה חי לפני בערך 400 שנה, היה זה חידוש מופלג.
אבל אחרי הכל היה שם מ"מ מדויק וזה נותן רושם חזק.
פתחתי את השבט מוסר בפרק ט"ז ונפתרה הבעיה, השבט מוסר אמנם פותח בהעתקת כל צוואת ר"א הגדול, ואיפשהו אחרי חמש או שש דפים הוא כותב כך-
שבט מוסר.PNG
שבט מוסר.PNG (49.14 KiB) נצפה 5544 פעמים

מה אומר הוא באיזה שלב עבר מהעתקת דברי ר''א הגדול לדברי עצמו במה שהזהיר את בניו, ומכאן באה הטעות שכאילו ר"א הגדול כתב להיזהר בט''ו בשבט, כאשר באמת אלו דברי בעל השבט מוסר.

כנראה עבר בעל טעמי המנהגים על תחילת הפרק וראה המון דפים של צוואת ר"א הגדול וכמעט בלי אנטר עבר לעניני עצמו כך שלא היה ניכר מיהו כותב הדברים.

הבעיה היא מה שמצאתי את הדברים בספרי ליקוט חסידיים בשם טעמי המנהגים שהביא את השבט מוסר שהביא את ר''א הגדול!!!

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' ינואר 19, 2011 10:05 pm

המקור הראשון הוא מחזור מעגלי צדק סידור סביונטי. והוא כנראה מנהג אשכנז וותיק.

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי מעיין » ד' ינואר 19, 2011 10:10 pm

והא לך שהקדימו איש בקרוב לאלף שנה מנחם בן סרוק המדקדק [המובא ברש"י]
למנחם בן סרוק סופר בירושלים במלחמת בית שני
מנחם בן סרוק.jpg
מנחם בן סרוק.jpg (154.83 KiB) נצפה 5515 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 19, 2011 10:12 pm

צוואת ר' אליעזר הגדול לא נכתבה ע"י התנא ר' אליעזר הגדול, אלא ע"י אחד מהראשונים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 19, 2011 10:33 pm

ישראל הר כסף כתב:כמובן שהדבר מיד צרם לאזני- הלא ר''א הגדול היה כמה דורות אחרי שמאי והלל, בקושי הספיקו להכריע אם הזמן המכריע לעניני המעשרות הוא א' או ט''ו בשבט, וכבר יש 'מנהג ותיקין' שצריך ליזהר בו מאוד...


ועוד, שכידוע, ר"א הגדול שמותי היה...(שבת קל,ב: נדה ח,א).

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' ינואר 19, 2011 11:04 pm

הראשון שכתב (שידוע לי) שצוואת רבי אליעזר אינה מרבי אליעזר הגדול הוא רבי מנחם דילנזונא (שחושו הביקורותי נדיר בין חכמי התורה), אך בפירוש הצוואה להראדזינר בעל התכלת, מנסה לטעון שאכן רבי אליעזר הגדול חיברו וכל הספר מביא מקורות להראות שאכן כך פני הדברים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15729
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 20, 2011 12:35 am

אתנחתא כתב:הראשון שכתב (שידוע לי) שצוואת רבי אליעזר אינה מרבי אליעזר הגדול הוא רבי מנחם דילנזונא (שחושו הביקורותי נדיר בין חכמי התורה), אך בפירוש הצוואה להראדזינר בעל התכלת, מנסה לטעון שאכן רבי אליעזר הגדול חיברו וכל הספר מביא מקורות להראות שאכן כך פני הדברים.

אכן.
כך כתב מהרמד"ל בספרו דרך חיים:
ומלבד הספרים שהזכרתי בשיר, יש עוד ספרים שראוי לחרדים אל דבר ה' לשקוד עליהם, ומתוכם ילמדו ליראה את ה' ולעבדו כראוי, והם ספר החסידים, מנורת המאור. ספר המוסר , כד הקמח, בית מדות , אורחות חיים המיוחס לרבי אליעזר הגדול בן הורקנוס בעל הפרקים, ולפי דעתי אינו, אלא לר' אליעזר הגדול הנזכר בפוסקים, והזכירו הטור אורח חיים סי' תקפ"ב, ואף על פי שיש בראשו כעין הקדמה ממעשה ר' אליעזר בן הורקנוס, אחשוב שהקדמה זו שמה, מי שחשב שר' אליעזר בן הורקנוס חבר הספר .

ונ"ב:
עיין להרחיד"א בשה"ג מע"ס ערך ארחות חיים שהביא דברי רבינו. וע"ע מש"כ ע"ד רבינו הגרח"ה ליינער מראדזין בהקדמת ארחות חיים שבמהדורתו (וארשא תרנ"א) ואוצה"ס לב"י (עמ' 50 בערכו) מש"כ בשם ר"מ שטראשון.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ה' ינואר 20, 2011 1:55 am

הרי ציינתי לדברי הראדזינר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15729
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 20, 2011 2:01 am

אכן, אלא שהעתקתי הגליון בשלימות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15729
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 20, 2011 2:15 am

אתנחתא כתב:המקור הראשון הוא מחזור מעגלי צדק סידור סביונטי. והוא כנראה מנהג אשכנז וותיק.

תיקון קל: ר' בנימין הלוי הדפיס לראשונה את חיבורו הכולל הלכות המועדים ופירושי תפילה ופיוט במחזור הנדפס על ידו בשנת ש"ח - שט (לערך) בשאלוניקי, לאחר מכן חזר המחזור ונדפס בסביונטה בשנת שי"ז ושם ניתן לו שמו מעגלי צדק. בכל מקרה ההבדל בשנים בינו לבין תקון יששכר הנדפס לראשונה בשכ"ד אינו גדול. ומעניין שהמג"א שהשתמש בשני המקורות, (ובעיקר במעגלי צדק!) הביא את מנהג אכילת הפירות בשם תקון יששכר ולא בשם המעג"צ, אולי בגלל לשונו של המגע"צ שלא התפרש בה ברור אכילת פירות?
ולפי שיום זה הוא ר"ה לאילנות הוא מנהג לקנות כל אחד לביתו מעט מכל פרי ופרי שימצא אז

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 20, 2011 2:23 am

אתנחתא כתב: אך בפירוש הצוואה להראדזינר בעל התכלת, מנסה לטעון שאכן רבי אליעזר הגדול חיברו וכל הספר מביא מקורות להראות שאכן כך פני הדברים.


בדרך ההשוואה אפשר להגיע ל'זיהויים' מופקעים ביותר.
הנה, היה מי שלאחרונה זיהה את ר' אליעזר הגדול עם - - -

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ה' ינואר 20, 2011 3:10 am

לענ"ד הרמד"ל לעומת הראדזינר מלמד הרבה על סוגי חשיבה. אם מותר לי להגדיר אומר בדחו"ר כך, הרי מחד הראדיזנר הרי היה גאון לא שגרתי (ואני מדבר כמי שבטל לפני אור תורתו), הלך לחפש תכלת, כתב סדרי טהרות, עשוי ללא חת לפלס לעצמו דרכים משלו, ועם כל גאונותו האדירה בכל זאת חסר היה לו חוש בסיסי להכיר שפשוט צוואת רבי אליעזר מצד הסגנון, הביטויים, המנהגים, הינה חיבור מימי הביניים (ואדרבא רתם לו את גאונותו להוכיח שאכן השיטות דומות), למי שיש לו חוש כזה הדבר פשוט ביותר, מאידך, רמד"ל היה יוצא דופן בחוש כזה (כמדומני שגם הוא היה הראשון שהבחין שספר הישר לר"ת אינו ולא יכול להיות לרבינו תם בעל התוס') ואולי יש לומר שבין גדולי ישראל מסוגו ומעמדו היה ראש וראשון לחוש היסטורי זה. ומזה בא ללמדנו שגאונות כבירה גם אם זה נועזת לאו דוקא שזה קשורה לסוג ההבחנה הנ"ל. ודי למבין

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ה' ינואר 20, 2011 5:51 pm

אליבא דאברהם יערי, המקור הראשון לאכילת פירות בט"ו בשבט הוא ע"י חכם מחכמי מרוקו שהתיישב בצפת:
"שבט... יום ט"ו בו... ר"ה לאילנות, לכך אין נופלים בו נפילת אפים בתפילה ולא מתעניין בג והאשכנזים יצ"ו [ישמרם צורם וקונם] נוהגים להרבות בו במיני פירות אילנות לכבוד שמו של יום" (ספר עיבור שנים לר' יששכר ן סוסאן מערבי, ויניציאה של"ט, דף מ"ח.)

לתועלת החפצים לדעת תורת היסטוריית ט"ו בשבט, אני מצרף לכאן את המאמר "תולדות ראש השנה לאילן" אברהם יערי.
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/toldot-2.htm

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 20, 2011 6:35 pm

ספר 'עיבור שנים' הוא-הוא ספר 'תיקון יששכר', במהדורה שונה (רחבה או קצרה, איני זוכר).

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי מעיין » א' ינואר 23, 2011 6:17 am

פרי צדיק.jpg
פרי צדיק.jpg (215.91 KiB) נצפה 5277 פעמים


יש לעיין למה ציין למהר"ם חגיז
במקום שיש תקון יששכר שקדם לו והמג"א מביאו

וגם מה שציין לסידור הרב להמנהג שלא לומר תחנון

נפלא ביאורו בענין מה שאוכלים פירות גם בחו"ל

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' ינואר 23, 2011 2:22 pm

בחפץ חיים בלאווין אות ד' כתב שאיתא בצוואתו של רבי אליעזר להוקנוס בנו.

וכן כתב אח"כ בלאווין על זה שכך כתב בפרקי דרבי אליעזר בצוואתו לבנו.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: אכילת פירות ט"ו בשבט- בצוואת ר'אליעזר הגדול?

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' פברואר 07, 2017 9:36 am

ישראל הר כסף כתב:בשביל להיכנס לאווירת היום אצל ליטאי יבש שכמותי הצצתי בכמה ספרים בענין.

והנה בספר טעמי המנהגים מצאתי דבר מדהים, לא פחות ולא יותר, ר' אליעזר הגדול בעצמו הזהיר בצוואתו את בנו שיזהר מאוד באכילת פירות ט"ו בשבט ובברכתם, כי הוא מנהג ותיקין!!!!

כמובן שהדבר מיד צרם לאזני- הלא ר''א הגדול היה כמה דורות אחרי שמאי והלל, בקושי הספיקו להכריע אם הזמן המכריע לעניני המעשרות הוא א' או ט''ו בשבט, וכבר יש 'מנהג ותיקין' שצריך ליזהר בו מאוד...

ואחרי שלפי הידוע לי המקור הראשון לענין זה הוא ה'תיקון יששכר' שהיה חי לפני בערך 400 שנה, היה זה חידוש מופלג.
אבל אחרי הכל היה שם מ"מ מדויק וזה נותן רושם חזק.
פתחתי את השבט מוסר בפרק ט"ז ונפתרה הבעיה, השבט מוסר אמנם פותח בהעתקת כל צוואת ר"א הגדול, ואיפשהו אחרי חמש או שש דפים הוא כותב כך-
שבט מוסר.PNG

מה אומר הוא באיזה שלב עבר מהעתקת דברי ר''א הגדול לדברי עצמו במה שהזהיר את בניו, ומכאן באה הטעות שכאילו ר"א הגדול כתב להיזהר בט''ו בשבט, כאשר באמת אלו דברי בעל השבט מוסר.

כנראה עבר בעל טעמי המנהגים על תחילת הפרק וראה המון דפים של צוואת ר"א הגדול וכמעט בלי אנטר עבר לעניני עצמו כך שלא היה ניכר מיהו כותב הדברים.

הבעיה היא מה שמצאתי את הדברים בספרי ליקוט חסידיים בשם טעמי המנהגים שהביא את השבט מוסר שהביא את ר''א הגדול!!!

למה נתפס כאילו השבט מוסר הוא הראשון לעניין זה לא ברור לפי האמור לעיל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 347 אורחים