מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"גזרו" = אמרו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

"גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 19, 2016 1:47 pm

לפני מונח חיבור אנונימי מתקופת הראשונים, הרגיל להשתמש בביטוי "גזרו חז"ל" במובן של "אמרו חז"ל".
האם שימוש כזה מוכר ממחברים אחרים?

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' מאי 19, 2016 2:39 pm

ראה יונה ג, ז "מטעם".
ופרש"י והמצודה דהיינו עניין 'עצה'. וביונתן תרגם 'גזירת'.

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי פלגינן » ה' מאי 19, 2016 3:02 pm

חכם באשי כתב:לפני מונח חיבור אנונימי מתקופת הראשונים, הרגיל להשתמש בביטוי "גזרו חז"ל" במובן של "אמרו חז"ל".

מן הסתם ביטוי הבא לחזק את עצמת אמירתם; ראה לשון רד"ק בשרשיו, ערך גזר: "ואמר על דבר החזק שלא ישוב אחור ותגזר אמר ויקם לך (איוב כב, כח.), ויגזר על ימין (ישעיה ט, יט.). והנפעל אשר נגזר עליה (אסתר ב, א.), כלומר נחתך הדבר שלא ישוב עוד אחור".

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 3:16 pm

חכם באשי כתב:לפני מונח חיבור אנונימי מתקופת הראשונים, הרגיל להשתמש בביטוי "גזרו חז"ל" במובן של "אמרו חז"ל".
האם שימוש כזה מוכר ממחברים אחרים?


שורש גז"ר במובן של הוראה ולימוד - נמצא רבות ב'מדרש הנעלם' (אחת מחטיבותיו של ספר הזוהר)

ראה לדוגמא:
זוהר חדש (מהדורת מרגליות) יד, טור ב': "וכן גזרנא ברזא דמתניתא דילן".

טו, טור ב': "לא תהיתון על אלין מאריהון דמתניתא דגזירת פומהון כגזרת מלאכין קדישין, ואנא דכירנא מה דאמרו...".

שם, טור ד': "דאטעום מההוא מיתקא דדובשא דאמצית מגזירת קדישין עילאין".

טז, טור א': "אמר ר' שמעון האי פסוקא אתגזר במתניתא דילן, והכי גזרנא".

יח, טור ב': "אלא הכי אתגזר".

ועוד רבות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11748
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 19, 2016 3:22 pm

בדורות מאוחרים יותר מצוי הביטוי "גזרו אומר" (ע"פ הפסוק באיוב ותגזר אומר ויקם לך).

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 3:31 pm

בזוהר שיר השירים מופיע פעמים רבות הביטוי: "על פומא דאליהו אתגזר".

וראה לרמ"ק בספרו פרדס רמונים, שער ח, פרק ו.

ולתלמידו רבי אברהם גלאנטי - בספר אור החמה (לר"א אזולאי) ח"א, על זוהר בראשית דף א, א - בשם הרא"ג.
העתיקו החיד"א לספרו מדבר קדמות, מערכת א', אות ל.

וכעין זה כתב רבי שמואל ויטאל - בסוף ספר שער מאמרי רז"ל - להרח"ו.

וראה עוד לרמח"ל בספר אדיר במרום - על תחלת אדרא רבא - "למגזר מלין דקשוט" (זוהר נשא קכז, ב).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 19, 2016 3:55 pm

תודה לעונים.
אך לא הבנתם את שאלתי.
אני מחפש אחד מהראשונים הרגיל לכתוב "גזרו" במקום "אמרו", כי אז אוכל, אולי, לזהות את החיבור האנונימי העומד לפני.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 5:11 pm

ואולי בכל זאת ניכרת אצלו השפעה של 'מדרש הנעלם', שדברים ממנו הופיעו לראשונה אצל חכמים מתחלת האלף דנן, והדברים עתיקים.

האם נמצא אצל ה'ראשון' האנונימי - יסודות קבליים, או שמא אין עסקו כלל בנסתרות?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "גזרו" = אמרו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 19, 2016 5:52 pm

אין בחיבור תפיסות קבליות, אלא אך פילוסופיות בדרכם של הפילוסופים בפרובאנס.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים