מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » א' אוקטובר 18, 2015 7:58 pm

במהדורה החדשה של ספר "שורש ישי" לרבי שלמה אלקבץ (שהוהדרה ע"פ כ"י המחבר) מופיע אזכור של ספר קדמון בשם "ספר הפעמוני".

הר"ש אשכנזי, חכם ובקי, כותב בהערותיו לספר - כי אין מוכר לו ספר בשם זה.

באמתחתי מספר ציטטות מספר זה שהכיל חלקים רבים שחולקו ל"רימונים".

וכך מעתיק מקובל - משנות הש' - מתוך: ספר הפעמונים (שלעתים הוא גם קורא לו "הפעמוני") ח"ג רמון י'. ועוד קטעים שונים.

האם יש למישהו עוד מידע על ספר קדום זה?
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ה' מאי 19, 2016 4:54 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ב' מאי 16, 2016 10:49 pm

להלן מובאה - ראשונה בסדרה - מתוך ספר הפעמוני, מכ''י שנעתק בשנות השי''ן המוקדמות:

''וכתי' איש היה בארץ עוץ איוב שמו, ומבואר ממדרשים ז''ל כי איוב היה בן עוץ. שאמרו: בשעה שהעלה [= אברהם אבינו] את האיל - אמר לפניו: רבש''ע, השבע לי שלא תנסני עוד ולא את בני וכו'. מיד נשבע לו והסיר כל היסורין מעליו ונתנן לאיוב בן אחיו, שנא' את עוץ בכורו, ונא' איש היה בארץ עוץ וכו', כלומר שנולד באותו היום שנשבע לו הקב''ה. מס' הפעמוני''.

עצם הענין מופיע במדרש תנחומא פ' שלח, סימן יד. ובמקבילותיו.
וראה זוהר פ' בא, דף לג, א.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 17, 2016 7:29 pm

מובאה נוספת - שניה בסדרה - מתוך הספר הלא נודע.

בענין הסכנה בנישואין לאלמנה

בהקשר לדברי הסבא, בזוהר פ' משפטים, דף קב, ב: ובגין כך מאן דנסיב ארמלתא קרינן עליה 'ולא ידע כי בנפשו הוא. כי חנם מזורה הרשת' וגו'.

כותב מקובל אחד - משנות הש':

"ודווקא בתוך י"ב חדש. וז"ל הפעמוני: הזר הקרב לאשה ההיא אם נפשה קשורה בנפשו הרי הוא בסכנה, כי בעלה הראשון הולך וסובב סובב הולך הרוח. ואיכא למ"ד דבתרי אק' קטלניתא, וכ"ש אם הג' נדחה אינה ראויה לצאת חוצה. וזה יארע לנושאה תוך י"ב חדש, כי זה משפט הנידונין (= עדויות ב, י: משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש), כי לא נשכח מלב (= ברכות נח, ב: אין המת משתכח מן הלב אלא לאחר י"ב חדש), ואם היא תמות יתחבר בה עכ"ל. וזה שלא כדברי המפרש המאמר הזה".

ציטט זה - יקר הוא מפנינים - שכן לא שזפתו עין!

צא ולמד מאבי המקובלים רבי שלמה אלקבץ (בעל ה'לכה דודי') - שספרייתו עשירה הייתה בספרי קבלה נדירים (כנודע לכל בקי בספריו: אילת אהבים, ברית הלוי, מנות הלוי, שרש ישי, ועוד אשר בכתובים), ואף הוסיף לשלוח אגרות למרחקים בהתעניינו אודות ספרים נוספים (ראה אגרתו המופלאה, באלבום היקר: גנזי יהודה ח"ב, בהוצאת מכון גנזים, כסלו תשע''ו, עמ' כז-לד). וגם הוא לא ראה את ספר הפעמוני דנן, כי אם שמועה שמע והנציחה בספרו.

בספרו שרש ישי על מגילת רות (פרק א, פסוק ח), הינו מעתיק בארוכה מדברי הסבא (בזוהר משפטים), והולך ומבאר את דבריו בקצרה. ובסיומן הוא כותב:
"ואמר, כי האשה בהנשאה לשני תוך י"ב חדש גורמת לבעלה הראשון עמל וכעס בהיותו נע ונד ממקום למקום ולהלחם ולהתקוטט עם האחר. וכשלא נשאת וישבה אלמנה הנה הרוח ההוא יושב שם שנים עשר חדש סר וזעף, ובכל לילה ולילה הולך ופוקד את נפשו ושב למקומו. ובמלאת לו שנה תמימה הולך ויושב בפתח גן עדן, ולפעמים פוקד את האשה עד אשר תגיע זמנה, ובצאת נפשה כי מתה אז מתלבש הוא ברוח שלה, והיו לאחדים איש ואשתו". ע"כ נדפס בספרו (החל מהמהדורה הראשונה - קושטא שכ"א).

בשנת תשנ"ב, יצאה לאור מהדורה משובחת (ע"י "איבצן" - ירושלים), בתוספת 'הגהות והשלמות שרשם המחבר בעצם יד קדשו בגליון ספרו' (מגנזי ספריית שכטר בארה"ב), וכך נוסף בעניינינו קטע שלם מכתב-יד-קדשו:
"ומזה יצא לנו, דהא דאמור שלא טוב לישא אלמנה, יובן תוך י"ב חדש לאלמנותה, כדפרי' טעמא. ומשם ואילך אתתא שריא, ואין שם שום מיחוש מהא דאמר רב ייבא סבא: ולא ידע כי בנפשו הוא. ומה שיעידך על זה - מה ששלח רבי לדבר באשתו של רבי אלעזר ברבי שמעון, והאיך מלאו לבו לבא עליה ולא פחד שמא תקטרג עליו רוחו של רבי אלעזר הגדול ממנו, אלא ודאי אחר י"ב חדש הוה, כדמוכח שם בפרק השוכר את הפועלים (בבא מציעא פט, ב). ולכן שלח לדבר בה, אלא שהיא לא רצתה מפני טעמה כי טוב, ואלמלא כן היתה נשאת אליו ולא היתה חוששת לשום דבר. והנה אמו של כלב נשאת ליפונה, לקחה אח"כ קנז, ונקרא כלב על שם שניהם - כלב בן יפונה הקנזי, כדבריהם ז"ל (סוטה יא, ב), האף אין זאת ראיה גדולה על הנאמר".

וכתנא דמסייע לשיטתו, הוא מציין בשמחה:
"ושוב הוגד לי, כי בס' הפעמוני נמצא כדברי, שהאלמנה אחר י"ב חדש למיתת בעלה שריא ואין שום מיחוש, ושמחתי".

המהדיר "אבצן" הסתייע רבות בבקיאותו הנדירה של רבי שמואל אשכנזי שיחי' (בעל ה'אלפא-ביתות' הנודעות לחכמי הפורום), ובהערתו לספר (בעמ' רצב) הוא מציין כי ספר כזה לא מצאנו בשום מקום. וכן ב'דברים אחדים' שבראש הספר (עמ' 34): 'ספר זה אינו ידוע לנו ממקום אחר'.

ובכן, נשמע קול הפעמון בבואו - אך את אותיותיו לא ראו.

והנה היום מלך ביפיו תחזינה עינינו, הלא הוא כתוב הדר לפנינו!


ולעצם הענין:

ראה בפירוש אור יקר לרמ"ק (''שיעור קומה'' כרך א', עמ' מ): אמנם ממה שאמר כאן לבתר תריסר ירחי שתא וכו' - יש שרצו לומר שכל ענין הנדרש באלמנה אינו אלא תוך י"ב חדש, אמנם אחר י"ב חדש אין שטן ואין פגע רע - שהרי נסתלק הרוח ההוא מהגוף ההוא. ואין דעתי מסכמת בזה... ועוד גדולה מזו אני אומר, כי בתוך י"ב חדש אין סכנה גדולה כמו אחר י"ב חדש... (עיין שם באריכות דבריו הק', כי אין כאן מקום להאריך).

ובדברי רבי אברהם גאלאנטי בס' ירח יקר (כתב יד - שקיצורו מופיע בס' אור החמה), על זוהר משפטים דף קב, א - "עד זמן סגי":
"מכאן תשובה לאומרים שאין זה כי אם עד תשלום י"ב חדש - שמשם והלאה לא יש קטטה כלל, שהרי כאן אמר עד זמן סגי, וי"ב חדש לאו זמן סגי הוא. ועוד קשיא... (עיין שם).

ועוד אריכות בספרי הפוסקים והמשיבים, ואין כאן מקומו.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ד' מאי 18, 2016 2:41 pm

מובאה שלישית בסדרה
(כה"י נחתך ע"י כורך ספרים, והשלמתי את החסר בסוגריים)

"מס' הפעמונים: כשנברא האדם בצלם ודמות - ראתה אותו חוה ראשונה היא לילית והלכה להדבק באדם ולא מצא עזר בה, וגער בה קב"ה והשליכה באיי הים ונבראת לו חוה, זש"ה (= בראשית ב, כג) זאת הפעם וגו'. וכאשר חטאו - מסיבת הקנאה שקינה (= כך במקור! וצ"ל: שקינא) לתשמישן - נפרד מחוה, ובאה הראשונה והולידה ממנו רוחין ושדין, ובשובם בתשוב' גער הקב"ה בחוה ראשונה, ומאז משוטטת בעולם בחיילותיה להזיק לתינוקות בחטא אבותם, כגון באשה שלא שמרה נדתה כראוי, או המאחרת עונתו של בעל. ע"כ בעת שכורעת לילד בפועה אחרונה קולה כנחש ילך באויר - והנחש שומעו ולקול ההוא יתפשט עורו וקולו הולך מסוף העולם ועד סופו, ורודף אחר קול האשה לשופנו עקב, ואם משיגו מצד כי יתדבק מצד זוהם הח[ומר] - שני קולות אלו יעשו מרכבה לליל[י]ת, ומזק[ת] כי תתקשט בעיני התינוק כסבור שהי' אמ[ו] עד שהורגתו. וזה כמעשה עתליה (= מלכים ב' יא, א) שבראו[תה] שמת בנה קמה לאבד כל זרע המלוכ[ה], וכן ז[ו] ברא[ותה] שהי[...] להיות אם כל חי. והולכת עד שערי ג"ע, וכשרואה להט החרב המתהפכת בורח[ת] ואינה מזקת - כי אז הלבנה במילואה. ו[כשהיא?] חסרה, אז כחותיה מתגברין ובאה ע"[כ]".

הקטע הועתק ע"י המקובל - משנות הש' - בהקשר למאמרו המופלא של הסבא, בזוהר משפטים - דף קיא, א:
"תרין נשין אינון דיכלא קלא דחויא לאחדא בהון, חדא האי דלא נטירת סואבות נדותה וימי לבונה כדקא יאות או דאקדימת יומא חדא לטבול, וחדא האי אתתא דמאחרת לבעלה עונה דילה למעבד צערא לבעלה - בר אי איהו לא חייש ולא אשגח לדא... הכי אקדים קלא דנחש לאתדבקא בההיא קלא דאתתא".
וראה שם עוד בארוכה ממעשיה של אותה 'חייבת ומרשעת' העושקת התינוקות, רחמנא ליצלן, רחמנא לישזבן.

וראה עוד בזהר פ' שלח, דף קסח, ב:
"תלת קלין אינון דלא אתאבידו לעלמין... קול חיה... קול נחש בשעתא דפשיט משכיה (עיין שם בארוכה).

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' מאי 18, 2016 4:32 pm

יישר כח!
מן הסתם ראית את המובאה בחסד לאברהם אזולאי ח"א, המעתיק מפירוש על הזוהר לא נודע למי, המביא אף הוא מספר הפעמוני.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ד' מאי 18, 2016 5:41 pm

הוגה ומעיין כתב:יישר כח!
מן הסתם ראית את המובאה בחסד לאברהם אזולאי ח"א, המעתיק מפירוש על הזוהר לא נודע למי, המביא אף הוא מספר הפעמוני.


אנא ציין מראה-מקום מדוייק.

ושמא נתחלף לו למר בין ''חסד לאברהם'' ל''אור החמה''?!

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מאי 19, 2016 7:11 am

שבע כתב:
הוגה ומעיין כתב:יישר כח!
מן הסתם ראית את המובאה בחסד לאברהם אזולאי ח"א, המעתיק מפירוש על הזוהר לא נודע למי, המביא אף הוא מספר הפעמוני.


אנא ציין מראה-מקום מדוייק.

ושמא נתחלף לו למר בין ''חסד לאברהם'' ל''אור החמה''?!


אכן, נתחלף. והוא באור החמה על הזוהר ח"א דף סז ע"ב (דפוס פרמישלא תרנ"ו דף סב ע"ב מדפי הספר, ד"ה ר' אלעזר), שם מביא בשם ספר הפעמונים בשם ספר הבטחון לרבי יהודה בן בתירא את הסיפור בירמיה הנביא כשעסק בספר יצירה עם בן סירא בנו. סיפור זה בשם ספר הבטחון דריב"ב מופיע גם בילקוט ראובני בראשית, ואולי יעזור להתקרב לזיהוי ספר הפעמונים. ובלי אזכור ספר הבטחון - בספר הפליאה פרמישלא תרמ"ד דף נא ע"ב, ובספר גימטריאות יתרו ח שההדיר ידידנו רי"י סטל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 11:04 am

ידעתי בני, ידעתי!

אם כי חפצתי להחל באומ'ר הבא מן החדש, קרי: מכתב יד; ולסיים בנדפסות.

בבחינת: ''חדשים גם ישנים... צפנתי לך''.

ומה נעים לראות דברך הטוב - בעתו!

ומעתה תגדל הפליאה על חכם ובקי - דכל אות מודפסת לא אניס ליה - הלא ניהו הר''ש אשכנזי נר''ו, איך ממנו נעלם דבר - בציינו כי ספר כזה לא מצאנו בשום מקום, ואינו ידוע לנו ממקום אחר...

כנראה שמצודת ה''אישתמיטתיה'' פרוסה על כל החיים, ואין המקום להאריך.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 4:29 pm

מובאה רביעית - מתוך כתב יד!

כה"י נחתך ע"י כורך ספרים, והשלמתי את החסר - על פי מקור נוסף (ראה להלן).

בהקשר לדברי רעיא מהימנא (זוהר משפטים דף קיד, ב) - כותב מקובל משנות הש':

"[בס'] הפעמונים ח"ג רמון י': מרע"ה נתגלגל י' פעמים - [הבל] שת קינן חנוך נח אברהם יצחק יעקב עמרם משה. ובויקרא רבה (= א, ג): י' שמות נקראו לו וכו'. [וגלו] שם (= דברים רבה יא, י): י' מ[י]תות כתובות על משה, ואלו הן: [הן קר]בו ימיך למות, ומות בהר וכו'. והבל רועה [צא]ן בתחלתו ואדם בסופו, והכה בעיר - למכהו [בש]דה. ומנין, ויפן עם אות כ"ה יעיד עליו. [וה]כתוב מכריז כי שת לי אלהי"ם וגו' תחת [ה]בל. ותולדת שת אנוש - סיג הכסף, והסיג ההוא הוליד קינן - כי כסף שת מצופה עליו. עד בא חנוך שחזר בשרו ללפידי אש, [וב]ערפלי טוהר עלה. ובא נח על שורש גדול, ר"ל שאם ממנו יצא קלקול ועכירות - יוכל להצלל בשובו למקורו ע"כ. ובזה יובן [מה שכ]תוב כאן (= ברעיא מהימנא) דהדר בתיובתא באות ברית וכו' - שידוע שמה שקלקל אדם בע"ז וג"ע וש"ד נתקן באברהם יצחק ויעקב, ככתו' בתיקונים".


במקום אחר - כותב מקובל משנות הש' - בעצם כתב יד קדשו (- עקב הכפילות אעתיק את דבריו בדילוגים, ואדגיש את המלא כאן - שממנו תוקן הקטע הקודם):

"וכדי שהבין זה אצטרך לומ' שהוא במה שמצאתי כתו' בס'הפעמונים שמרע"ה נתגלגל י' פעמים: הבל שת קינן... וגלו שם: י' מיתות כתובות על משה, ואלו הן: הן קרבו... והבל רועה צאן... והכה בעיר למכהו בשדה... והכתו' מכריז כי שת לי וגו' תחת הבל... ובערפלי טוהר עלה... ובזה יובן מה שכת'...".


ידיעותינו אודות הספר המופלא דנן - הולכות ומתעשרות, כי מדובר בספר גדול המתחלק לחלקים ורמונים, כנראה בהשפעת הפסוק: "פעמון זהב ורמון..."; והקטע דנן הינו מתוך רמון י' - שבחלק ג'!

אכן, גם במובאה שציין ידידנו "הוגה ומעיין" - המופיעה בספר אור החמה (אזולאי) ח"א (על זהר נח דף סז, ב) - ניתן לראות כי מדובר בספר המכיל כמה חלקים, וכך נאמר שם:
"גם הובא זה הסיפור בחלק ב' שער א' מס' הפעמונים - בשם ספר הבטחון דר' יהודה בן בתירה".

רוני רוני השיטה!

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ו' מאי 20, 2016 12:25 pm

מובאה חמישית בסדרה - מכתב יד
(כת"י נחתך בחלקו ע"י כורך-ספרים, והשלמתי את החסר בסוגריים)

בהקשר לדברי הזוהר הק' - המבחין בין שמות הקודש, שיש מהם התלויים דווקא במחשבה ואין להזכירם בפה כלל, ויש מהם שצריך להזכיר בפה ג"כ. וכלשונו (בפ' תצוה, דף קפ, ב) "בגין דאית שמהן קדישין עלאין דקיימין ברעו דרוחא ולבא בלא מלולא כלל, ואית שמהן קדישין תתאין דקיימין במלה ובמשיכו דמחשבה ורעו עלייהו" -

כותב המקובל דנן:
"[י]ש שמות הקדש שפועלים בחשבו בהם בלבד מקצת שמות הנהגים צריך להבליעו בסוף. וכן [כ'] הפעמוני ז"ל בפי' תיקון וצירוף ומאמ': המאמר - שהבא להזכיר שם מהשמות המפורשים [י]זכרנו פיו פתוח ובסוף יבלענו כדי שלא [יתפש]ט באויר, וישלימהו בבליעתו תוך לבו ע"כ. וזהו מה שאז"ל (= קידושין עא, א) מבליעו בנעימות אחיו [הכה]נים. וזהו (= דברים ל, יד): בפיך ובלבבך. [ו]זהו (= מלאכי ב, ו): תורת אמת היתה [בפי]הו, ולא קאמ' על פיהו. וזהו: [חכ]מה - חיך מה - בחיך ולא בהנעת לשון".
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ו' מאי 20, 2016 1:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ו' מאי 20, 2016 1:12 pm

ובכן, בעקבות המובאה החמישית שהועלתה לפורום זה עתה, סבורני כי קצה החוט לפתרון התעלומה - בידינו!

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ו' מאי 20, 2016 3:51 pm

בדברי הקדמתו לספר "בדי הארון ומגדל חננאל" - שהושלם בצפת בחדש אייר שנת פ"ה - מתאר המחבר ר' שם טוב אבן גאון (בעל ה'מגדל עוז' על הרמב"ם), ספר מופלא שקבל מאת תלמידו וחברו: ר' חננאל ב"ר אברהם, ואלו דבריו (כ"י פריס 840):

"ותלמיד חבר היה לי מנעורי, בחור מעם ומאושר / טוב וישר, דורש טוב לעמו / זכור אותו האיש לטוב ור' חננאל ב"ר אברהם שמו, שאלמלא הוא נשתכחו ונשתקעו ממני כמה דברים שלא נאמרו לרבותי המקובלים נ"נ, ובתוכם הדברים הנזכרים בזה החבור / שלא נמסרו לי בספור ובדבור - מבואר כשאר הדברים מפה אל פה / יפה יפה, אלא במסורת ראשי הפרקים - כמו שגליתי בכתר שם טוב שלי בסד"ע שחברתי לפני רבותי, ובפרט ל"ב נתיבות פליאות חכמה שהזכיר בעל ספר יצירה. החזיק בידי / ויגל כבודי, ויראני ספר נחמד שירש מאביו כולל אלה הדברים כולם / ומכונה יסוד עולם, עץ פרי עושה פרי / מה מתוק מדבש ומה עז מארי, מעולה ומלא כרמון / ומסולה בפעמון זהב ורמון, ושם המחבר / אחד קדוש מדבר / קלוט ילד רחום זכרו לברכה / רכה בן רכה. וגם אמר לי בפיו צורת האותיות ול"ב נתיבות ודברים חדשים / קדשי קדשים, שלמד מתוכו ומכללו / עד שאין כל העולם כדאי אצלו / ואע"פ שלא היה מבין כלו.
"וכשמעי קניתי ל"ב חדש ורוח חדשה נתוספה בי / ולבי חלל בקרבי. שאלתיו על עניני הנקודות והטעמים והתגין הנקראין זיינין וקוצים וכתרים, ואמר: בזה לא ראיתי ולא שמעתי דבר. אז אמרתי כל פעל יי' למענהו / ותקח אזני שמץ מנהו, ופתחתי וכתבתי לעצמי בלילה הוא שער הכוללת מה ששמעתי ממנו, ויצאו על פי קלמוסי כהנה וכהנה רבות, כי סמכתי על המאמר להוציא דבר מתוך דבר וכללי המסורות וראשי הפרקים שקבלתי מפי רבותי הרשב"א והריב"ט נ"נ.
"ויהי בבקר והנה הוא ראה ושמח ואמר על כל קוץ וקוץ ועל כל דבר ודבר - התחזק והיה לבן חיל, אמץ ברכים / וחזק ידים / ויסייעוך מן השמים, בא וראה התולדות אשר הולדת / מה פרצת ופירשת / לא פחתת ולא הותרת על מה שכתב החכם המקובל ביסוד עולם - ואתה לא ידעת. ולא עוד אלא שכוונת דרכו ולשונו / וכזה וכזה ענינו. ויבא ידו בחיקו ויוצא הספר הנכבד ויראני אותו ואת נוהו / יקראני ואענהו. שמחתי אמרתי בני מעי שישו / באו והפיסו, באיש הזה / מזה בן מזה. ויתן לו את מערת המכפלה אשר לו / לחזות בנועם יי' ולבקר בהיכלו.
"ויען ויאמר: מיי' יצא הדבר / ולמה אהיה כמונע בר, הספר נתון לך מתנה / וראה אנה פנה, מאז קראתיו וראיתיו מתפלסף וחכם בכנף רננות / מאסף לכל המחנות, אזן וחקר ותקן וספר ספורים ומשל משלים אחד אל אחד / לחבר את האהל להיות אחד. ומתוך דבריו ראיתי אשר טרח בענין זה / בלעדי אחזה. ודרכי החכמות בעונות הדורות מתמעטין והולכין / ורברבנוהי משתבשין, מהם מחברים ספרים / לא הגיעו להוראה ומורים / והרואים הבאים אחריהם טועים בדבריהם כסבורים - שהדברים מקובלים מפי גדולים - קובעים בהם מסמרים. ומהם אשר אין בהם כח לעמוד בהיכל המלך לטרדות הזמנים, וכמה פנים וכמה ענינים מונעים / יושבי נטועים".

מספר זה - המכונה בפי ר' שם טוב יסוד עולם - לא שרדו כתבי-יד רבים, והוא קיים בכ"י יחיד בעולם: כת"י מוסקבה - גינצבורג 607, שהועתק בשנת שט"ו.

מחבר פורה בן דורנו, אשר ידיו רב לו בחכמת הקבלה - על כל גווניה, ה"ה המשפיע הנודע: ר' יצחק משה ארלנגר שליט"א, פירסם בשנת תשס"ו סדרת ספרים בשם: ספרי קבלת הגאונים, והרבה לעשות שימוש בחיבור דנן, וכך העתיק בספר הראשון בסדרה - רצף "קטעים מספר הקדמון שבכת"י יסוד עולם - מרמון ס' עד רמון ק"ד", והפליא לכתוב ביאור נרחב על קטעים רבים מהספר - תחת הכותרת: חקקי לב.

בראותי כי סימני ספר "יסוד עולם" נקראים בשם רימונים - חלפה בי מחשבה: שמא אמצא כאן את הפתרון לתעלומת ספר הפעמונים, אולם המובאות שהיו בידי לא היו דומות לתכנים שהעתיק הרב ארלנגר בספרו.

כעת - כאשר העליתי את המובאה החמישית לפורום - אמרתי אחפשה בספרים, ואכן: אך זה היום שקיוינוהו מצאנו ראינו!

ברמון ס"א (קבלת הגאונים, כרך א', עמ' כו) - העוסק באחד ממושגי היסוד בקבלת הגאונים: תיקון, צירוף, מאמר, מכלל, חשבון - כתוב הדר (בדומה למובאה דנן):

"המתבאר לפנינו, שהבא להזכיר שם מהשמות המפורשות - יזכירנו פיו פתוח ולבסוף יבלענו כדי שלא יתפשט באויר, וישלימהו בשלימותו תוך לבו".

כמו כן, המובאה שציין "הוגה ומעיין" מתוך ספר "אור החמה" פ' נח - "גם הובא זה הסיפור (= אודות התעסקות ירמיהו הנביא בספר יצירה) בחלק ב' שער א' מס' הפעמונים - בשם ספר הבטחון דר' יהודה בן בתירה" - מופיעה לפנינו באותו רימון, וזה לשונו: "ובספר הבטחון דר' יהודה בן בתירה יבאר סדר מעשה זה, והוא שירמיה ע"ה היה מתעסק בספר יצירה לבד, יצאה בת קול ואמרה: קנה לך חבר וכו' (ובסוגריים מציין המהדיר: 'מאמר זה נעתק כולו בספר הפליאה דף נ"א נ"ב - עד דף נ"ג ד"ה יהי רצון מלפניך, קחנו משם')".

נמצא כי לכאורה עלה בידינו לפתור את החידה, וכי ספר הפעמונים / הפעמוני - הוא הוא ספר יסוד עולם.

הבה נקרא מחדש את דברי ר' שם טוב אבן גאון:
"ויראני ספר נחמד שירש מאביו כולל אלה הדברים כולם / ומכונה יסוד עולם, עץ פרי עושה פרי / מה מתוק מדבש ומה עז מארי, מעולה ומלא כרמון / ומסולה בפעמון זהב ורמון".

מן הראוי לציין את דברי הרב ארלנגר, ב'פתיחה וכמה מילין על הספר יסוד עולם' (קבלת הגאונים, כרך א', עמ' כד):
"ולא מצאתי מי שיזכיר את הספר חוץ מאחד מגדולי חכמי הצירוף - כעדות החיד"א - הוא רבי יוסף צייאח זלל"ה, מתקיפי קמאי דירושלים ודמשק, דשקיל וטרי עם מרן הב"י, מחבר 'אבן השהם' ו'צפנת פענח' בחכמת הצירוף בכ"י, שהעתיק בספרו 'צרור החיים' על האגדות (גם בכ"י) דברים רבים שנראה כמקצר והולך מזה הספר, ובמקום אחד הזכיר בפירוש שמצא את זה בספר יסוד עולם".

פש גבן לברורי, האם גם שאר המובאות נמצאות בכ"י מוסקבה-גינצבורג.

ברוך שמסר עולמו לשומרים!
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ב' מאי 23, 2016 9:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ו' מאי 20, 2016 5:03 pm

השלמה:

כתב ר' שם טוב אבן גאון, בספרו בדי הארון ומגדל חננאל (כ"י פריס 840, דף 18, ב) - בסוף השער הראשון:

"גם מצאתי לחכם המיוחד שהזכרתי - קלוט ילד רחום - שהתחיל ספר יסוד עולם בזה הענין לכללו בדברים מועטים. ודע לך שהוא חבור מופלא ובר סמכא, אלא שצריך קבלה ודקדוק ולחזור עליו פעמים רבות".

(ובדרך-צחות אמליץ: הכי קרא שמו פעמוני - כי נצרך לחזור עליו פעמים רבות!)


אגב, ר' שם טוב מציין במפורש אימת נכתבו דבריו: "עד היום בשנת אד"ע (= 75) מאלף הששי - שחקקתי אלה הדברים על לוח" (כ"י פריס, דף 7, א).

עוד שם (דף 33, א): "האחת שהזכירן בעל יסוד עולם, וכבר כתבתי והזהרתי לכל חכם שיראנו / ויעמיק בדבריו אחר שיקבלנו".

וראה עוד - אודות אביו של ר' חננאל - שם (דף 94, ב):
"זכור אותו האיש לטוב ור' אברהם ב"ר מאיר בן אסקירה נ"ע שמו - אבי חברי ר' חננאל ז"ל, שאלמלא הוא שמא רפו ידי ורחפו מפחד רעיוני, והוא החזיק ידי במאד מאד לאמר: לבבך אל ירך, כל אשר בלבבך עשה, כי אלהים עמך. ויבא ידו בחיקו, ויוציא עצם הספר ועצומו - הנקרא ספר תגי, כתוב כסדר הראשון אשר הועתק מי"ב אבנים שהקים יהושע בגלגל, והוא מלות קצרות, מונה הכל במנין / ומספר בו כל הענין, כאשר מסרוהו וקבלוהו איש מאיש עד היום המפורסם בו.
"והספר ההוא ישן ומיושן, מי יודע מכמה זמן, ונזדמן לידו בקבצו כל ספר שימצא ויוכל לקרותו / וכך היתה מדתו. ונשבע ואמר: מימי לא ראיתי בו דבר, ואיני נזכר מאין בא לידי, ואיני יודע מה טיבו / אך הצצתי באשנבו - כי גנוז הוא לך / והרי הוא מתנה אצלך, ואתה בני חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלהינו, ועשה כמו שהתחלת / ובא בפתח אשר פתחת, ודלה מים מבארות עמוקים / בענקים הדבקים - בשריין גרגרותיך / והם יעלו לקראתך...".
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ג' מאי 24, 2016 6:04 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ב' מאי 23, 2016 9:46 pm

מצאתי בספר הפעמונים דנן, הוא הוא ספר יסוד עולם, מענינא דיומא - "תיקון ליל שבועות":

http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=9723#p279645

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ב' מאי 23, 2016 9:56 pm

שבע כתב:מובאה שלישית בסדרה
(כה"י נחתך ע"י כורך ספרים, והשלמתי את החסר בסוגריים)

"מס' הפעמונים: כשנברא האדם בצלם ודמות - ראתה אותו חוה ראשונה היא לילית והלכה להדבק באדם ולא מצא עזר בה, וגער בה קב"ה והשליכה באיי הים ונבראת לו חוה, זש"ה (= בראשית ב, כג) זאת הפעם וגו'. וכאשר חטאו - מסיבת הקנאה שקינה (= כך במקור! וצ"ל: שקינא) לתשמישן - נפרד מחוה, ובאה הראשונה והולידה ממנו רוחין ושדין, ובשובם בתשוב' גער הקב"ה בחוה ראשונה, ומאז משוטטת בעולם בחיילותיה להזיק לתינוקות בחטא אבותם, כגון באשה שלא שמרה נדתה כראוי, או המאחרת עונתו של בעל. ע"כ בעת שכורעת לילד בפועה אחרונה קולה כנחש ילך באויר - והנחש שומעו ולקול ההוא יתפשט עורו וקולו הולך מסוף העולם ועד סופו, ורודף אחר קול האשה לשופנו עקב, ואם משיגו מצד כי יתדבק מצד זוהם הח[ומר] - שני קולות אלו יעשו מרכבה לליל[י]ת, ומזק[ת] כי תתקשט בעיני התינוק כסבור שהי' אמ[ו] עד שהורגתו. וזה כמעשה עתליה (= מלכים ב' יא, א) שבראו[תה] שמת בנה קמה לאבד כל זרע המלוכ[ה], וכן ז[ו] ברא[ותה] שהי[...] להיות אם כל חי. והולכת עד שערי ג"ע, וכשרואה להט החרב המתהפכת בורח[ת] ואינה מזקת - כי אז הלבנה במילואה. ו[כשהיא?] חסרה, אז כחותיה מתגברין ובאה ע"[כ]".

הקטע הועתק ע"י המקובל - משנות הש' - בהקשר למאמרו המופלא של הסבא, בזוהר משפטים - דף קיא, א:
"תרין נשין אינון דיכלא קלא דחויא לאחדא בהון, חדא האי דלא נטירת סואבות נדותה וימי לבונה כדקא יאות או דאקדימת יומא חדא לטבול, וחדא האי אתתא דמאחרת לבעלה עונה דילה למעבד צערא לבעלה - בר אי איהו לא חייש ולא אשגח לדא... הכי אקדים קלא דנחש לאתדבקא בההיא קלא דאתתא".
וראה שם עוד בארוכה ממעשיה של אותה 'חייבת ומרשעת' העושקת התינוקות, רחמנא ליצלן, רחמנא לישזבן.

וראה עוד בזהר פ' שלח, דף קסח, ב:
"תלת קלין אינון דלא אתאבידו לעלמין... קול חיה... קול נחש בשעתא דפשיט משכיה (עיין שם בארוכה).



בסיעתא דשמיא מצאתי כעת את הקטע דנן בכ"י ספר יסוד עולם (מוסקבה-גינצבורג 607), והוא מופיע שם בארוכה - בחלק שני, שער שני, רמונים עה - עו.

ואתקן את המובאה - ע"פ כ"י מוסקבה:

וכאשר חטאו מסבת המקנא לתשמישן... מצד זוהם החטא... מרכבה ללילית, ומזקת... וסבור שהוא אמו... שבראותה שמת בנה... זרע המלוכה... וזו בראותה שהיה לה להיות אם כל חי... ובורחת... שהיא חסרה...

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 12:06 am

בכ"י יסוד עולם (מוסקבה-גינצבורג 607) - ח"ב, שער שני, רמון צא:

"הט אזנך ושמע דברי חכמים שהנשמה הולכת על כחותיה שהם המדמה והזכרון - והולכת בין מעברות ראשונים, ואם היא נקייה - חפצה במצות בוראה, יראה ממלכותו - יברחו החיילות כלם לאימתה, כאשר הוא מבואר בפרק ר' חנינא בן דוסא:

"שוב מעשה בר' חנינא, פעם אחת הלך לרפאת את ר' חנינא בן תרדיון, אמרו תלמידיו: ר', בכל מקום שאתה הולך - רוח רעה גדולה יש שם. אמר להם: בני, מי שהוא רוצה לחזור יחזור. מקצתן חזרו, ומקצתן הלכו אחריו. כיון שהגיעו לאותו מקום, עמדה עליו בכלא טירין גדולים, אמרה לו: מה טיבך, אמ' לה: ומה צריך ליכי, אמרה לו: שמא בן דוסא אתה, אמ' לה: מה צורך ליכי, אמרה לו: שמיום שנברא בן דוסא בעולם שלש כתות של מלאכי השרת עומדות במרום, כת אחת אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן, וכת שניה אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן הללו יה, וכת שלישית אומרת: ברוך יי' אלהי [אברהם] יצחק וישראל. אמר ר' חנינא: העבודה כך היה, אמרה לו: הן. אמ' לה: מכל מקום גוזרני עליך שלא תראי עוד במקום הזה. אמרו עליה על אותה הרוח שלא נראתה במקום ההוא מעולם.

"וכן הולכת [= הנשמה] ומשוטטת עד הגיעה למקום הראוי לה. ולבוש הבדים מזדמן להבין מראה וחלום, כד"א (= דניאל ח, טז) גבריאל הבן להלז את המראה. ומצד הדבקו בחמר חוזרת לכחותיה ורואה שהיא במאסר - מתרעמת לחברותיה על שאינה יכולה להשיג על שלימות...".

עד כאן מכתה"י.

וראה פסחים קיב, ב:
"זמנא חדא פגעה [= השידה: אגרת בת מחלת] ברבי חנינא בן דוסא, אמרה ליה: אי לאו דמכרזן עלך ברקיע - הזהרו בחנינא ובתורתו - סכנתיך. אמר לה: אי חשיבנא ברקיע - גוזר אני עליך שלא תעבורי ביישוב לעולם. אמרה ליה: במטותא מינך שבק לי רווחא פורתא. שבק לה לילי שבתות ולילי רביעיות" (עיי"ש).

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 12:37 am

שבע כתב:מובאה רביעית - מתוך כתב יד!

בהקשר לדברי רעיא מהימנא (זוהר משפטים דף קיד, ב) - כותב מקובל משנות הש':
"[בס'] הפעמונים ח"ג רמון י': מרע"ה נתגלגל י' פעמים - [הבל] שת קינן חנוך נח אברהם יצחק יעקב עמרם משה. ובויקרא רבה (= א, ג): י' שמות נקראו לו וכו'. [וגלו] שם (= דברים רבה יא, י): י' מ[י]תות כתובות על משה, ואלו הן: [הן קר]בו ימיך למות, ומות בהר וכו'. והבל רועה [צא]ן בתחלתו ואדם בסופו, והכה בעיר - למכהו [בש]דה. ומנין, ויפן עם אות כ"ה יעיד עליו. [וה]כתוב מכריז כי שת לי אלהי"ם וגו' תחת [ה]בל. ותולדת שת אנוש - סיג הכסף, והסיג ההוא הוליד קינן - כי כסף שת מצופה עליו. עד בא חנוך שחזר בשרו ללפידי אש, [וב]ערפלי טוהר עלה. ובא נח על שורש גדול, ר"ל שאם ממנו יצא קלקול ועכירות - יוכל להצלל בשובו למקורו ע"כ. ובזה יובן [מה שכ]תוב כאן (= ברעיא מהימנא) דהדר בתיובתא באות ברית וכו' - שידוע שמה שקלקל אדם בע"ז וג"ע וש"ד נתקן באברהם יצחק ויעקב, ככתו' בתיקונים".


במקום אחר - כותב מקובל משנות הש' - בעצם כתב יד קדשו (- עקב הכפילות אעתיק את דבריו בדילוגים, ואדגיש את המלא כאן - שממנו תוקן הקטע הקודם):
"וכדי שהבין זה אצטרך לומ' שהוא במה שמצאתי כתו' בס'הפעמונים שמרע"ה נתגלגל י' פעמים: הבל שת קינן... וגלו שם: י' מיתות כתובות על משה, ואלו הן: הן קרבו... והבל רועה צאן... והכה בעיר למכהו בשדה... והכתו' מכריז כי שת לי וגו' תחת הבל... ובערפלי טוהר עלה... ובזה יובן מה שכת'...".


ידיעותינו אודות הספר המופלא דנן - הולכות ומתעשרות, כי מדובר בספר גדול המתחלק לחלקים ורמונים, כנראה בהשפעת הפסוק: "פעמון זהב ורמון..."; והקטע דנן הינו מתוך רמון י' - שבחלק ג'!



בס"ד מצאתי את המובאה דנן, בכ"י ספר יסוד עולם (מוסקבה-גינצבורג 607), והוא מופיע שם בארוכה - בחלק שלישי, שער ראשון, רמון יא.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 12:54 am

עוד קטע יקר - מספר יסוד עולם דנן - בענין הנהרגים על קדושת השם שאינם מרגישים ביסורין:

http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=4263&p=279712#p279712

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 1:11 am

שבע כתב:מובאה נוספת - שניה בסדרה - מתוך הספר הלא נודע.

בענין הסכנה בנישואין לאלמנה

בהקשר לדברי הסבא, בזוהר פ' משפטים, דף קב, ב: ובגין כך מאן דנסיב ארמלתא קרינן עליה 'ולא ידע כי בנפשו הוא. כי חנם מזורה הרשת' וגו'.

כותב מקובל אחד - משנות הש':

"ודווקא בתוך י"ב חדש. וז"ל הפעמוני: הזר הקרב לאשה ההיא אם נפשה קשורה בנפשו הרי הוא בסכנה, כי בעלה הראשון הולך וסובב סובב הולך הרוח. ואיכא למ"ד דבתרי אק' קטלניתא, וכ"ש אם הג' נדחה אינה ראויה לצאת חוצה. וזה יארע לנושאה תוך י"ב חדש, כי זה משפט הנידונין (= עדויות ב, י: משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש), כי לא נשכח מלב (= ברכות נח, ב: אין המת משתכח מן הלב אלא לאחר י"ב חדש), ואם היא תמות יתחבר בה עכ"ל. וזה שלא כדברי המפרש המאמר הזה".

ציטט זה - יקר הוא מפנינים - שכן לא שזפתו עין!

צא ולמד מאבי המקובלים רבי שלמה אלקבץ (בעל ה'לכה דודי') - שספרייתו עשירה הייתה בספרי קבלה נדירים (כנודע לכל בקי בספריו: אילת אהבים, ברית הלוי, מנות הלוי, שרש ישי, ועוד אשר בכתובים), ואף הוסיף לשלוח אגרות למרחקים בהתעניינו אודות ספרים נוספים (ראה אגרתו המופלאה, באלבום היקר: גנזי יהודה ח"ב, בהוצאת מכון גנזים, כסלו תשע''ו, עמ' כז-לד). וגם הוא לא ראה את ספר הפעמוני דנן, כי אם שמועה שמע והנציחה בספרו.

בספרו שרש ישי על מגילת רות (פרק א, פסוק ח), הינו מעתיק בארוכה מדברי הסבא (בזוהר משפטים), והולך ומבאר את דבריו בקצרה. ובסיומן הוא כותב:
"ואמר, כי האשה בהנשאה לשני תוך י"ב חדש גורמת לבעלה הראשון עמל וכעס בהיותו נע ונד ממקום למקום ולהלחם ולהתקוטט עם האחר. וכשלא נשאת וישבה אלמנה הנה הרוח ההוא יושב שם שנים עשר חדש סר וזעף, ובכל לילה ולילה הולך ופוקד את נפשו ושב למקומו. ובמלאת לו שנה תמימה הולך ויושב בפתח גן עדן, ולפעמים פוקד את האשה עד אשר תגיע זמנה, ובצאת נפשה כי מתה אז מתלבש הוא ברוח שלה, והיו לאחדים איש ואשתו". ע"כ נדפס בספרו (החל מהמהדורה הראשונה - קושטא שכ"א).

בשנת תשנ"ב, יצאה לאור מהדורה משובחת (ע"י "איבצן" - ירושלים), בתוספת 'הגהות והשלמות שרשם המחבר בעצם יד קדשו בגליון ספרו' (מגנזי ספריית שכטר בארה"ב), וכך נוסף בעניינינו קטע שלם מכתב-יד-קדשו:
"ומזה יצא לנו, דהא דאמור שלא טוב לישא אלמנה, יובן תוך י"ב חדש לאלמנותה, כדפרי' טעמא. ומשם ואילך אתתא שריא, ואין שם שום מיחוש מהא דאמר רב ייבא סבא: ולא ידע כי בנפשו הוא. ומה שיעידך על זה - מה ששלח רבי לדבר באשתו של רבי אלעזר ברבי שמעון, והאיך מלאו לבו לבא עליה ולא פחד שמא תקטרג עליו רוחו של רבי אלעזר הגדול ממנו, אלא ודאי אחר י"ב חדש הוה, כדמוכח שם בפרק השוכר את הפועלים (בבא מציעא פט, ב). ולכן שלח לדבר בה, אלא שהיא לא רצתה מפני טעמה כי טוב, ואלמלא כן היתה נשאת אליו ולא היתה חוששת לשום דבר. והנה אמו של כלב נשאת ליפונה, לקחה אח"כ קנז, ונקרא כלב על שם שניהם - כלב בן יפונה הקנזי, כדבריהם ז"ל (סוטה יא, ב), האף אין זאת ראיה גדולה על הנאמר".

וכתנא דמסייע לשיטתו, הוא מציין בשמחה:
"ושוב הוגד לי, כי בס' הפעמוני נמצא כדברי, שהאלמנה אחר י"ב חדש למיתת בעלה שריא ואין שום מיחוש, ושמחתי".

המהדיר "אבצן" הסתייע רבות בבקיאותו הנדירה של רבי שמואל אשכנזי שיחי' (בעל ה'אלפא-ביתות' הנודעות לחכמי הפורום), ובהערתו לספר (בעמ' רצב) הוא מציין כי ספר כזה לא מצאנו בשום מקום. וכן ב'דברים אחדים' שבראש הספר (עמ' 34): 'ספר זה אינו ידוע לנו ממקום אחר'.

ובכן, נשמע קול הפעמון בבואו - אך את אותיותיו לא ראו.

והנה היום מלך ביפיו תחזינה עינינו, הלא הוא כתוב הדר לפנינו!


בסיעתא דשמיא - זכיתי לחזות בנועם דברי הפעמוני, והוא בכ"י ספר "יסוד עולם" (מוסקבה-גינצבורג 607), בחלק שלישי, שער ראשון, רמון ל.

ואשלים במקצת את דברי המובאה ע"פ כתב-היד:

"ואיכא למאן דאמ' דבתרי איקרי קטלניתא, וכל שכן אם השלישי נדחה... כי משפט הנידונין י"ב חדש, ולא נשכח מלב...".

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 1:20 am

שבע כתב:להלן מובאה - ראשונה בסדרה - מתוך ספר הפעמוני, מכ''י שנעתק בשנות השי''ן המוקדמות:

''וכתי' איש היה בארץ עוץ איוב שמו, ומבואר ממדרשים ז''ל כי איוב היה בן עוץ. שאמרו: בשעה שהעלה [= אברהם אבינו] את האיל - אמר לפניו: רבש''ע, השבע לי שלא תנסני עוד ולא את בני וכו'. מיד נשבע לו והסיר כל היסורין מעליו ונתנן לאיוב בן אחיו, שנא' את עוץ בכורו, ונא' איש היה בארץ עוץ וכו', כלומר שנולד באותו היום שנשבע לו הקב''ה. מס' הפעמוני''.


אחרון חביב, ונעוץ סופן בתחלתן!

תהלה לא-ל חי מצאתי גם את המובאה הראשונה, בכ"י דנן, חלק שלישי, שער ראשון, רמון ארבעים - כתובה הדר בארוכה.

ואתקן את המובאה ע"פ כתב-היד דנן:

"ממדרשם ז"ל... שהעלה אברהם את האיל לעולה תחת בנו... שלא תנסני עוד כו' וגם שלא תנסה את בני - שמא אם תנסנו לא יוכל כו'. מיד נשבע הב"ה לו - שנא' בי נשבעתי נאם יי'. ונסתלקו כל היסורין שעתידין לבא על אברהם כדי לנסותו בהם - ונתנו לאיוב בן אחיו וסבל אותם, שנא' את עוץ בכורו ואת בוז אחיו, וכתי' איש היה בארץ עוץ איוב שמו, כלומר שנולד באותו היום שנשבע הב"ה לאברהם שלא ינסנו עוד".

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 1:41 am

עוד מובאה מכ"י דנן - עוד מעשה בר' חנינא בן דוסא:

http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=27314&p=279722#p279722

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 24, 2016 1:44 am

יישר כוח. מדהים! אכן נראה שפתרת תעלומה.
כעת נותר לך להרים את הכפפה ולפרסם את זה בצורה מסודרת באכסניא כלשהיא, או שתהדיר את הספר ההוא. בהצלחה.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר "הפעמוני" / "הפעמונים"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 12:22 pm

קטע - אקטואלי ומרתק - בכ"י דנן, חלק שלישי, שער שני, רמון ח:

העליתי זה עתה באשכול: רוב השמד היום בצרפת http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=27320


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 508 אורחים