נתן כתב:ידוע הסיפור מהאבן האזל והגרא"מ שך זצ"ל
השואל מרבו כתב:נתן כתב:ידוע הסיפור מהאבן האזל והגרא"מ שך זצ"ל
לי איננו ידוע. התוכל להביאו?
נתן כתב:השואל מרבו כתב:נתן כתב:ידוע הסיפור מהאבן האזל והגרא"מ שך זצ"ל
לי איננו ידוע. התוכל להביאו?
רק כפי ששמעתי ואיני יודע היכן היא כתובה, מסתמא בהספרים של הסיפורים שסיפר הגרא"מ שך
עכ"פ הוא סיפר שהאבן האזל אמר לו שמאד התחרט על שערך את ספרו על סדר הרמב"ם ולא על סדר הש"ס כיון שאינו ראוי כ"כ לשימוש, ואמר לו שהוא לא יעשה כן, ואיני זוכר מה אמר למה לבסוץ סידר את האבי עזרי ע"ס הרמב"ם
השואל מרבו כתב:כמו כן, אשמח לקבל שמות של ספרים שעונים על ההגדרה של הסוג הראשון הנ"ל. (חוץ מהמ"מ וכ"מ ולח"מ מגדל עוז עולה על דעתי כעת רק עבודת המלך וקרית מלך, אבל בטח יש עוד).
עוד יהודי כתב:ה'משנה למלך' חובר כספר בני עצמו, ונכד המחבר שסידרו לדפוס ערכו על סדר הרמב"ם.
עדיאל ברויאר כתב:תפתח את הרשימה של מפרשי הרמב"ם שבכרך המבוא לסידרה שבהוצאת עוז והדר-פרידברג (שהוכנסה גם למאגר פרויקט השו"ת), נראה לי שכמטע כולם מתאימים להגדרה הראשונה.
איתן כתב:עוד יש ביאור של מפעל משנה תורה (לא מזמן יצאה מהדורה שולחנית שלהם בארבעה כרכים). אך זה ביאור מאד קצר. אך יש שם הפניות לכתבים האחרים של הרמב"ם, זיהויים מדעיים של צמחים ובעלי חיים המוזכרים ועוד... לי אישי מאד מפריע שהם השמיטו השגות הראב"ד וכלל לא מביאים את המקורות של רמב"ם. הרי התורה לא התחילה עם הרמב"ם ולא נגמרה איתו. כמובן שזה קשה תמיד לדע מה מקור הרמב"ם, אך... נראה לי שהם חושבים שזה התורה שבעל פה. במובן מסוים זה מוצדק, אבל...
ובכל זאת זה ספר עזר חמוד.
עוד יהודי כתב:ה'משנה למלך' חובר כספר בני עצמו, ונכד המחבר שסידרו לדפוס ערכו על סדר הרמב"ם.
הגהמ כתב:עוד יהודי כתב:ה'משנה למלך' חובר כספר בני עצמו, ונכד המחבר שסידרו לדפוס ערכו על סדר הרמב"ם.
ספר משנה למלך לא 'חובר' ע'י מהר''י רוזאניס כספר כלל. תלמידו מהר''י כולי הוא שלקח על עצמו לסדר כתבי רבו במתכונת ספר, והוא עשה את זה וערכו על סדר הרמב''ם בגלל שהרמב''ם תפס מקום מרכזי בסדרי למודם של גדולי הספרדים אז. (מעניין שכיום נשתנו פני הדברים ולכן יש שסידרו את הספר מחדש ע''ס מסכתות).
כתבים אלו כללו כל מיני סוגי חידושים ורק הודות לגדולת העורך הצליח לעשותם לספר מפואר כמו שהוא (וכולם מאד הכירו לו טובה על כך). נראה שבין הכתבים נכללו גם סיכומי מו''מ שהיה לו למהר''י רוזאניס עם עמיתיו הרבנים, ולכן תמצא לפעמים התאמה מובהקת בין חידושי המשנה למלך לחידושי אחרים כמו המחנה אפרים למשל (השוו לדוגמא מל''מ נדרים א,ז ומחנ''א נדרים סי' יא).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 348 אורחים