מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

הודעהעל ידי אורח » ה' ספטמבר 08, 2016 10:10 am

ידיד טוב מבאי המקום, ת"ח ואיש אשכולות, ירא ומבקש, שקיבל תורה ודעת מפי חכמים שונים ומגוונים, כתב רשימה מעוררת מחשבה זו
מאהבת הצניעות, ביקש ממני לפרסם את רשימתו זו, והנני ממלא את בקשתו בחפץ לב.
רצונו לשמוע דעתם של החברים המרגישים דכאן

רציתי לנסות ולהגדיר
את שורש ההבדל הרוחני
בין גישת הראי"ה לגישת החזו"א.

מחשבה שמתהלכת עמי זמן רב היא,
שהתחזקה מקריאת האגרות של החזו"א ושל הגרח"ג,
אך דומני, שבאה לידי ביטוי גם בשיטת לימודם
שהלוז של גישתם היא סוד הצמצום.

זר לא יבין זאת,
אך מי שמצמצם את כמות ספריו בספרייתו
ולועס שוב ושוב את הגפ"ת עם המהרש"א,
עד כלות הכוחות,
מגיע לעומקים ולהשראה, מהפך גשם לרוח וכו'
כאלה שלא מגיע אליהם היושב בספריה
וספרים נערמים לו מהשולחן ועד התקרה.

כך גם בעולם האמוני: המקבל על עצמו יסודות אמוניים
ומפנים אותם עד פנים פנימיותו מצליח להגיע למעמקי אישיותו
שלא יתקרב אליהם אותו אינטלקטואל המרחיב עוד ועוד את אופקי השכלתו באסכולות מחשבה שונות

בקצרה: אל תחפש דברים בחוץ.
קח את הקיים ומצה אותו עד תום ויותר מזה!
ע"כ צד אחד.


ומאידך גיסא:
"מרחבים מרחבים מרחבי א-ל אוותה נפשי" - כתב הראי"ה.
ואידך זיל גמור.

וכאן אולי טמון שורש החילוק:
האם אפשר להתעלם מנטיית הנפש של האדם לחופש, למרחבים,
להרחיב את ידיעותיו את חוויותיו, להכיר ספרים חדשים, אישים חדשים
תרבויות נוספות אומנויות וכו' וכו'.
האם אכן צריך להתגבר על נטיותיו הטבעיות [הרוחניות!] של האדם?
לשם כך ברא הקב"ה את הנטיות הללו כדי שנתגבר אליהם?

כשאדם שקוע עמוק בסוגיא ומתענג עת דקות ההבנה אשריו וטוב לו,
אך כשהוא יוצא מסיבות שונות ממעמקים אלו,
ומנסה להסתכל על עצמו מבחוץ -
פתאום הוא חש "לא מחובר לעולם שסביבו" כאשר כל הוויתו הרוחנית ממשוקעת אך ורק בהוויותיהם של אביי ורבא.

שמעתי פעם שלפי תורת הגר"א אכן העולם הזה על כל פיתויו [גם אלו שנראים חיוביים] נברא כדי שנתגבר עליו.

אם כן - השאלה היסודית והמקדימה שאולי ממנה נתפרשו הדרכים זו מזו היא: יחסינו לנטיות לבנו היסודיות והפשוטות ביותר.
החזון איש כתב על כך בין השאר באמונה ובטחון כשתקף את המוסריות הלא הלכתית
ומאידך הרב קוק כתב על כך כמו שמוזכר בכמה מקומות כידוע.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

הודעהעל ידי אברהם » ה' ספטמבר 08, 2016 1:47 pm

יפה מאד ומעורר מחשבה.


יש עמי כמה הערות על הדברים, אך מפני לחץ השעה אמתין תחילה לשמוע דברי שאר החברים דכאן.

בן ירושלים
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

הודעהעל ידי בן ירושלים » ש' ספטמבר 10, 2016 9:50 pm

אורח כתב:
רציתי לנסות ולהגדיר
את שורש ההבדל הרוחני
בין גישת הראי"ה לגישת החזו"א.

מחשבה שמתהלכת עמי זמן רב היא,
שהתחזקה מקריאת האגרות של החזו"א ושל הגרח"ג,
אך דומני, שבאה לידי ביטוי גם בשיטת לימודם
שהלוז של גישתם היא סוד הצמצום.

זר לא יבין זאת,
אך מי שמצמצם את כמות ספריו בספרייתו
ולועס שוב ושוב את הגפ"ת עם המהרש"א,
עד כלות הכוחות,
מגיע לעומקים ולהשראה, מהפך גשם לרוח וכו'
כאלה שלא מגיע אליהם היושב בספריה
וספרים נערמים לו מהשולחן ועד התקרה.

כך גם בעולם האמוני: המקבל על עצמו יסודות אמוניים
ומפנים אותם עד פנים פנימיותו מצליח להגיע למעמקי אישיותו
שלא יתקרב אליהם אותו אינטלקטואל המרחיב עוד ועוד את אופקי השכלתו באסכולות מחשבה שונות

בקצרה: אל תחפש דברים בחוץ.
קח את הקיים ומצה אותו עד תום ויותר מזה!
ע"כ צד אחד.


ומאידך גיסא:
"מרחבים מרחבים מרחבי א-ל אוותה נפשי" - כתב הראי"ה.
ואידך זיל גמור.


דומני שלהשלמת דברי הכותב הנכבד אפשר לקשר זאת לחלקי התורה.
החזון איש רואה את מהות הכל בעיון ההלכה, וזה תמצית דבריו באמונה ובטחון. ממילא שאר הענינים הם הקב חומטין שמשמרים את לימודו.
לימוד ההלכה דורש צמצום לתוך הענין לדקדק בפרטים , שקיעה מוחלטת בברור הסוגיה לעומקה ובלי היסח הדעת מהענין, ולהצמד לכתוב. לעומת זאת הראי"ה (לפי התרשמותי) נתן מקום נכבד לאגדה, מחשבה וזה תופס מקום נכבד במשנתו.
האגדה היא במהותה יציאה למרחב ,לפרוש כנפיים ולתת דרור למחשבה.
יש מה להרחיב בענין ועוד חזון לענין ב"ה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 11, 2016 2:06 am

אורח כתב:י
אם כן - השאלה היסודית והמקדימה שאולי ממנה נתפרשו הדרכים זו מזו היא: יחסינו לנטיות לבנו היסודיות והפשוטות ביותר.
החזון איש כתב על כך בין השאר באמונה ובטחון כשתקף את המוסריות הלא הלכתית
ומאידך הרב קוק כתב על כך כמו שמוזכר בכמה מקומות כידוע.
[/quote]

על אף שיש צדק בחלוקה בין החזו"א העמקן הפשטן והשתקן לבין הראי"ה קוק הנוטה לרוחב בכל המובנים, אבל אין אני חושב שזה נכון שהגישה של החוז"א להילחם עם הנטיה הטבעית של האדם, אדרבא לפי דעתי החזו"א גם בפלוג' שלו עם בעלי המוסר הייתה בראש וראשונה הגישה של אמון בבן אדם על זרמיו הטבעים הפשוטים, אמנם איש איש וטבעיו הוא, [מעבר לכך יש כאן שאלה על התעניינות בתרבויות אחרות וכדו' שהיא כבר שאלה אחרת לגמרי].

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: בן ראיה לחזון, בין מרחב להעמקה - מפנקסו של בן עליה

הודעהעל ידי וונדרבר » א' ספטמבר 11, 2016 3:42 pm

זו בודאי אינה החלוקה היחידה שיש בין החזון איש לרב קוק, ויש הרבה להאריך בזה.
לדוגמא, גם הגדולים שלא למדו בשיטה של החזון איש והיו שונים ממנו בלימוד מן הקצה אל הקצה, ובכל זאת היו שונים מהרב קוק, וזו הוכחה ברורה שלא זאת נקודת החילוק.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 133 אורחים