גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
סטפנסקי כתב:גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
לכאורה לא להעסיק אותה היא פגיעה יותר גדולה ולקתה מדת הדין
פלגינן כתב:גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].
תבא כתב:פלגינן כתב:גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].
הסיפור ששינה את סדרי הסעודה היה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה.
תבא כתב:אולי יש כאן צירוף של שני סיפורים.
א. יש סיפורים רבים על זהירותו באונאת אלמנה במקום קיום מצוות (אלמנה שהיתה לשה את הבצק למצות, וכן מה שהוזכר לעיל).
ב. כאשר אשתו קנתה שטר הגרלה סילק עצמו מן הזכות כדי שלא לקבל אחריות על חובות בצדקה וכו' אם יזכה.
תבא כתב:ר' איצל'ה בלאזר לא הרשה לאשתו לקבל אלמנה או יתומה לעוזרת, שמא לא יזהרו בכבודן כראוי ויגרמו להן עגמת נפש.
תנועת המוסר ח"ב פרק יט
תבא כתב:פלגינן כתב:גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?
הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].
הסיפור ששינה את סדרי הסעודה היה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה.
אמנם ראה שם בקול חוצב (ובס' להגיד) שהגרי"ס בעצמו אמר במפורש שלא יעלה על הדעת להמנע מלהחזיק משרתת אלמנה פן יעבור על כל אלמנה וכו', עיי"ש היטב מה שאמר הגרי"ס לרבי נפתלי אמשטרדם.
יש לציין עובדא שר' שלום סיפר בהזדמנויות שונות וכך סיפר שמעתי מרבי אליהו לאפיאן ששמע מהג"ר נפתלי אמסטרדם שפעם הבחין שרבי ישראל מסלנט לא שומר על סדריו הקבועים ר' נפתלי שאל אותו לפשר הדבר והשיב לו שרעייתו הכניסה לביתם משרתת אלמנה ולכן אם יקום השכם בבוקר כדרכו ויצא מהבית תתעורר האלמנה כדי לסגור את הדלת מבפנים והוא חושש מכל יתום ואלמנה לא תענון ר' ישראל הוסיף ואמר לו על עוד כמה דברים שנמנע לעשותם מפני טעם זה סיים ר' ישראל ואמר בזה"ל ומה אתה אומר נפתלי שאפטר אותה ותצא מביתי אם כן לדבריך נמצינו שאסור להכניס אלמנה ויתום לתוך בית יהודי שמא יצערו אותם והאיך אפשר לומר כן
אוצר החכמה כתב:וראוי להדגיש יותר, כן נראה לענ"ד, שזה אפילו לא עלה על דעת הגרי"ס שמשום הבעיה של אלמנה ויתום לא תענון אדם יימנע מלהחזיקם שמא יעבור על האיסור, והיינו באופן שאין להם מקום יותר טוב לעבוד בו. כי זה ממש היפך כוונת התורה כמו שהזכרתי. כאן מה שהפריע לר' ישראל היה שעקב כך נאלץ לשנות מסדרי לימודו ועבודת ה' שלו, והיה הוו"א לומר שזה אינו צריך לעשות. וקמ"ל הגרי"ס שאפילו זה אינו אלא חשוב יותר קיום המצווה והלאו אע"פ שסדריו נפחתים. ברוך שבחר בהם ובמשנתם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 207 אורחים