מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אצבע 'צרידה' = אגודל?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5813
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ינואר 26, 2017 4:04 pm

האם מצאנו במקורות ש'אצבע צרידה' היא אגודל?
ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:
מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.

רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' ינואר 26, 2017 7:04 pm

ולמה פשוט שאמור להימצא כזה מקור?

חד ברנש
הודעות: 5813
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ינואר 26, 2017 7:18 pm

איזו שאלה גאונית!
כי מאיזה פייטן מתקופת הראשונים משמע שכן הוא הבין.

תבא
הודעות: 402
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי תבא » ה' ינואר 26, 2017 7:45 pm

חד ברנש כתב:האם מצאנו במקורות ש'אצבע צרידה' היא אגודל?
ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:
מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.

רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!

אצבע צרדה זו הכאה של אצבע אחת על גבי צרתה,
רש"י מסביר ש'אצבע' היא צרתה של ה'אגודל' ולכן מכה ב'אצבע' וב'אגודל',
וכך לשונו: אצבע שהיא צרה לזו, ומה היא זו? גודל - באצבע הסמוכה לגודל, היה מחברו לאגודל בחזקה ושומטה וכו'.
וביאור הגמרא 'היא' זה האגודל, וצרתה היא אצבע.
ותו"י סברו שהצרה של האגודל היא אמה.
אבל בכל מקרה האגודל הוא האצבע המרכזית בענין.
לכן לא הבנתי את כל הדיון.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי מנין » ה' ינואר 26, 2017 8:51 pm

גם לפי רש"י, לא משתמשים ב'אצבע' אלא ב'אמה', שהרי היא הסמוכה לאגודל, לא כאשר היד פשוטה כמו חמסה, אלא כשהיד רפויה. ופשוט שאי אפשר להשמיע קול עם אצבע ואגודל, אלא רק עם אמה ואגודל.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' ינואר 26, 2017 9:04 pm

מנין כתב:גם לפי רש"י, לא משתמשים ב'אצבע' אלא ב'אמה', שהרי היא הסמוכה לאגודל, לא כאשר היד פשוטה כמו חמסה, אלא כשהיד רפויה. ופשוט שאי אפשר להשמיע קול עם אצבע ואגודל, אלא רק עם אמה ואגודל.

א"כ מה ראה תוס' לחלוק על רש"י?

חד ברנש
הודעות: 5813
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ינואר 26, 2017 11:13 pm

תבא כתב:
חד ברנש כתב:האם מצאנו במקורות ש'אצבע צרידה' היא אגודל?
ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:
מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.

רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!

אצבע צרדה זו הכאה של אצבע אחת על גבי צרתה,
רש"י מסביר ש'אצבע' היא צרתה של ה'אגודל' ולכן מכה ב'אצבע' וב'אגודל',
וכך לשונו: אצבע שהיא צרה לזו, ומה היא זו? גודל - באצבע הסמוכה לגודל, היה מחברו לאגודל בחזקה ושומטה וכו'.
וביאור הגמרא 'היא' זה האגודל, וצרתה היא אצבע.
ותו"י סברו שהצרה של האגודל היא אמה.
אבל בכל מקרה האגודל הוא האצבע המרכזית בענין.
לכן לא הבנתי את כל הדיון.

לא הבנתי, לפי הסברך ה'צרדה' היא לכולי עלמא האגודל?

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי מנין » ה' ינואר 26, 2017 11:24 pm

ע. התשבי כתב:
מנין כתב:גם לפי רש"י, לא משתמשים ב'אצבע' אלא ב'אמה', שהרי היא הסמוכה לאגודל, לא כאשר היד פשוטה כמו חמסה, אלא כשהיד רפויה. ופשוט שאי אפשר להשמיע קול עם אצבע ואגודל, אלא רק עם אמה ואגודל.

א"כ מה ראה תוס' לחלוק על רש"י?

כי רש"י כתב הסמוכה לאגודל, ותוס' הבין שהכוונה בזמן שהיד פשוטה, אני מציע לפרש ברש"י, סמוכה בזמן שהיד רפויה, ואז אין מחלוקת.

תבא
הודעות: 402
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי תבא » ו' ינואר 27, 2017 1:22 am

חד ברנש כתב:
תבא כתב:אצבע צרדה זו הכאה של אצבע אחת על גבי צרתה,
רש"י מסביר ש'אצבע' היא צרתה של ה'אגודל' ולכן מכה ב'אצבע' וב'אגודל',
וכך לשונו: אצבע שהיא צרה לזו, ומה היא זו? גודל - באצבע הסמוכה לגודל, היה מחברו לאגודל בחזקה ושומטה וכו'.
וביאור הגמרא 'היא' זה האגודל, וצרתה היא אצבע.
ותו"י סברו שהצרה של האגודל היא אמה.
אבל בכל מקרה האגודל הוא האצבע המרכזית בענין.
לכן לא הבנתי את כל הדיון.

לא הבנתי, לפי הסברך ה'צרדה' היא לכולי עלמא האגודל?

לכולי עלמא האגודל שותף בענין.
לענ"ד צרדה היא הצרה, דהיינו האצבע או האמה, דדא היינו האגודל.

חד ברנש
הודעות: 5813
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אצבע 'צרידה' = אגודל?

הודעהעל ידי חד ברנש » ו' ינואר 27, 2017 2:36 am

נו, אז זה כמו שהבנתי,שהצרדה, לביאור רש"י ותוס', אינה האגודל!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 221 אורחים