ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:
מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.
רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!
מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.
חד ברנש כתב:האם מצאנו במקורות ש'אצבע צרידה' היא אגודל?
ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.
רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!
מנין כתב:גם לפי רש"י, לא משתמשים ב'אצבע' אלא ב'אמה', שהרי היא הסמוכה לאגודל, לא כאשר היד פשוטה כמו חמסה, אלא כשהיד רפויה. ופשוט שאי אפשר להשמיע קול עם אצבע ואגודל, אלא רק עם אמה ואגודל.
תבא כתב:חד ברנש כתב:האם מצאנו במקורות ש'אצבע צרידה' היא אגודל?
ידועה מחלוקת הראשונים (רש"י ורבנו תם וסייעתם) כיצד להסביר את יומא יט סע"ב:מאי צרדא? - אמר רב יהודה: צרתה דדא. מאי היא - גודל.
רש"י סובר, שהיא האצבע השנייה ('אצבע') ותוס' סוברים שזו האצבע השלישית ('אמה'). אך לא מצאתי שהיא אגודל!!!
אצבע צרדה זו הכאה של אצבע אחת על גבי צרתה,
רש"י מסביר ש'אצבע' היא צרתה של ה'אגודל' ולכן מכה ב'אצבע' וב'אגודל',
וכך לשונו: אצבע שהיא צרה לזו, ומה היא זו? גודל - באצבע הסמוכה לגודל, היה מחברו לאגודל בחזקה ושומטה וכו'.
וביאור הגמרא 'היא' זה האגודל, וצרתה היא אצבע.
ותו"י סברו שהצרה של האגודל היא אמה.
אבל בכל מקרה האגודל הוא האצבע המרכזית בענין.
לכן לא הבנתי את כל הדיון.
ע. התשבי כתב:מנין כתב:גם לפי רש"י, לא משתמשים ב'אצבע' אלא ב'אמה', שהרי היא הסמוכה לאגודל, לא כאשר היד פשוטה כמו חמסה, אלא כשהיד רפויה. ופשוט שאי אפשר להשמיע קול עם אצבע ואגודל, אלא רק עם אמה ואגודל.
א"כ מה ראה תוס' לחלוק על רש"י?
חד ברנש כתב:תבא כתב:אצבע צרדה זו הכאה של אצבע אחת על גבי צרתה,
רש"י מסביר ש'אצבע' היא צרתה של ה'אגודל' ולכן מכה ב'אצבע' וב'אגודל',
וכך לשונו: אצבע שהיא צרה לזו, ומה היא זו? גודל - באצבע הסמוכה לגודל, היה מחברו לאגודל בחזקה ושומטה וכו'.
וביאור הגמרא 'היא' זה האגודל, וצרתה היא אצבע.
ותו"י סברו שהצרה של האגודל היא אמה.
אבל בכל מקרה האגודל הוא האצבע המרכזית בענין.
לכן לא הבנתי את כל הדיון.
לא הבנתי, לפי הסברך ה'צרדה' היא לכולי עלמא האגודל?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים