הור ההר כתב:כמדומה שמובא בשארית נתן לר' נתן לוברט זצ"ל
על דברי הגמ' מפני מה אין חמי טבריה בירושלים שלא יהי עולי רגלים אומרים וכו'
מה השאלה מפני מה? למה שכן יהיו?
אלא כיון שפתחה של גיהנם בירושלים כדברי הגמ' הנ"ל, וחמי טבריה עוברים דרך שם, מדוע לא יוצאים שם אלא מגיעים לטבריה ושם נובעים?
וענו מפני עולי רגלים וכו'
ולדבריו לא פליגי הגמרות הנ"ל, דוק.
י. רבינוביץ כתב:עד שאתה שואל אם הוא בארץ, שאל אם הוא בכלל בארץ ואם הוא משהו גשמי...
מה גם שגם לפי מה שכתב כבודו לחייב את המבשל במלח משום בשר וחלב צריך לבוא לסברא זו ברש"י שאם לא כן דברי הר"ן קשיא ביותר וכי היה דרכם לבשל במלח יותר מאשר לבשל בחמה.
היא שיחתי כתב: והמתרצים כאן אומרים שחמי טבריה נובעים מירושלים, אפשר לבדוק זאת מדעית, וקשה לי להאמין שאכן זה כך,
עוד יש להקשות על דבריהם
דיעוי' בסנהד' קח. דחמי טבריה נשתיירו ממעיינות תהום מהמבול
"אמר רבי יוחנן: שלשה נשתיירו מהם: בלועה דגדר, וחמי טבריא, ועיניא רבתי דבירם"
והנה שיטת ר' יוחנן בזבחים קיג. דלא ירד מבול בא"י ולכאו' מוכח שאף מעיינות תהום לא עיי"ש דא"י בדוקה היא, וע"כ צ"ל שזה זורם מחוץ לא"י לתוך א"י שכן בא"י לא נפתחו מעיינות תהום וכמש"נ, ולא יתכן כדבריהם שנשתיירו בירושלים וזרמו לטבריה, שהלא ירושלים בא"י היא, וע"כ אפשר לומר רק שזורמים מן הים לטבריה שהים הוא המקום הג' של פתח הגיהנם אא"כ נימא שהמדבר אף הוא מחוץ לא"י.
הור ההר כתב:כמדומה שמובא בשארית נתן לר' נתן לוברט זצ"ל
על דברי הגמ' [היא שיחתי פסחים ח: ] מפני מה אין חמי טבריה בירושלים שלא יהי עולי רגלים אומרים וכו'
מה השאלה מפני מה? למה שכן יהיו?
אלא כיון שפתחה של גיהנם בירושלים כדברי הגמ' הנ"ל, וחמי טבריה עוברים דרך שם, מדוע לא יוצאים שם אלא מגיעים לטבריה ושם נובעים?
וענו מפני עולי רגלים וכו'
ולדבריו לא פליגי הגמרות הנ"ל, דוק.
שמח תשמח כתב:מישהו במקרה יודע איפה הפתח לגן עדן?
שמח תשמח כתב:מישהו במקרה יודע איפה הפתח לגן עדן?
תולעת ספרים07 כתב:מן הראוי להעתיק מדברי הרמב"ם מסכת סנהדרין הקדמה לפרק 'חלק'
"...ואולם גן עדן הוא מקום דשן ושמן מבחר הארץ יש בו נהרים רבים ואילנות עושים פירות, יגלה אותו השם יתברך לבני אדם לעתיד לבא ויורה אותו הדרך להלך אליו ויתענגו בו, ואפשר שימצאו בו צמחים מופלאים עד מאד מועילין תועלת גדולה ערבים ומתוקים הרבה, מלבד אלה הידועים והמפורסמים אצלינו, וכל זה אינו מן הנמנע ולא רחוק, אבל הוא קרוב להיות ואפי' לא היה כתוב בתורה כ"ש שנתבאר זה בתורה ונתפרסם. אמנם גיהנם (עי' נדרים ח. ובע"ז ג:) הוא שם לצער ולעונש שישיג לרשעים, ולא פי' בתלמוד תואר זה העונש, אלא יש אומרים כי השמש תקרב להם וישרפם, וראייתם ע"ז מה שנאמר (מלאכי ג) הנה יום בא בוער כתנור, וקצתם אומרים כי הוא חמימות זרה תתחדש בגופותיהם ותשרפם, וראיתם על זה מה שנאמר רוחכם אש תאכלכם..."
הור ההר כתב:מה שכתב היא שיחתי ליישב ע"פ דברי השארית נתן את דברי הגמ' המבשל בחמי טבריה, כמדומה שהשארית נתן עצמו אומר כן, ליישב לדבריו את הגמ' הנ"ל.
ובכתבי תורה מאדמו"ר האמרי אמת מגור מיישב שלקח מים חמים ב"פלעשלעך" (טרמוס), ומכאן רוצה להוכיח שטרמוס דינו ככ"ר.
וידענו כי גן עדן תחת קו השוה, שלא יוסיף היום ולא יחסר כל ימות השנה. (בראשית ב יא)
היא שיחתי כתב:מישהו זוכר איזה יעב"ץ שהתפרסם בזמן שההר געש התפרץ באיסלנד? היעב"ץ מזכיר את שם הר הגעש ועוד הרי געש
תולעת ספרים07 כתב:מלשונו של היעב"ץ מקיא אש תמיד נראה שלא הכיר את התופעה שלנו הר געש שפעמים מתפרץ ופעמים שוקט.
בכל מקרה דברי היעב"ץ הוא חידוש עצום ובפרט שדבריו סותרים לכאו' את דברי רש"י בתהלים ק"ד יגע בהרים ויעשנו שטרח רש"י לפרש כמו במתן תורה, לאפוקי מדברי היעב"ץ שהכוונה להר געש.
גם ממה שלא מצינו שחז"ל תיקנו ברכה כל שהוא לרואה הר געש כמו שתיקנו על רעידת אדמה יש מזה ראיה קצת שחז"ל משום מה לא רצו להתייחס לתופעה זו ובמופלא ממך אל תדרוש.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים