י. רבינוביץ כתב:מן הסתם הוא מסביר את מה שכתב הרמ"א סימן שנ"ב: "ומדיחים אותו היטב בכל מקום, שיהא נקי מכל טומאה" שמדובר בטהרה חיצונית.
כיום החברה קדישא נוהגת לעשות טהרה פנימית. (כוונתי על ח"ק דאשכנז, וגם הספרדים נוהגים כך, ובזהירות אפשר לומר כי יתכן שמשם התחיל המנהג, וצ"ע)
י. רבינוביץ כתב:מתי התחיל המנהג של הטהרה הפנימית והיכן האיזכורים הראשונים לכך,
מכון מורשת אשכנז: "מעולם לא נהגו באשכנז לעשות טהרה פנימית, והרחיקוה רבני אשכנז אף בדורות האחרונים כשהתקבלה טהרה זו בכמה ארצות". (http://www.moreshetashkenaz.com/life2_10.htm).
חכם באשי כתב:לא עסקתי בענין בעיון, אך נראה לי שהראשון המזכיר את הטהרה החיצונית (הדחת המת) הוא ר' יהודה החסיד, בספר חסידים ובצוואה, כמה פעמים. וכנראה מהאשכנזים נטלו הספרדים, כבמקרים אחרים.
ועכשיו אני נזכר, שכבר במשנה, שבת פרק כג, נזכר: "עושין כל צורכי המת סכין ומדיחין אותו".
ואולי יש לבדוק בספרו של מ' בניהו, 'מעמדות ומושבות' - ספר הזכרון לרב יצחק ניסים, סדר ו (מצוי באוצר)
זקן ששכח כתב:חכם באשי כתב:לא עסקתי בענין בעיון, אך נראה לי שהראשון המזכיר את הטהרה החיצונית (הדחת המת) הוא ר' יהודה החסיד, בספר חסידים ובצוואה, כמה פעמים. וכנראה מהאשכנזים נטלו הספרדים, כבמקרים אחרים.
ועכשיו אני נזכר, שכבר במשנה, שבת פרק כג, נזכר: "עושין כל צורכי המת סכין ומדיחין אותו".
ואולי יש לבדוק בספרו של מ' בניהו, 'מעמדות ומושבות' - ספר הזכרון לרב יצחק ניסים, סדר ו (מצוי באוצר)
גם אני לא עסקתי בענין בעיון, בברכה לכל המשתתפים כאן שלא יזדקקו לעסוק בענין זה.
אבל הערה אגבית: דומה ש'הדחה' הינה הדחה חיצונית. כנזכר לגבי כוס של ברכה שיש בה 'שטיפה' פנימית ו'הדחה' חיצונית. האם זה נכון כך? שאם כן אין כל ראיה מדברי המשנה 'ומדיחין', שכוונתו להדחה חיצונית.
תולעת ספרים07 כתב:זה פעם ראשונה שהעזתי להיכנס לאשכול זה - ואני תמה מדוע לא טרחו לראות בספר מעבר יעבק ובספרו של רי"מ טוקצינסקי שכבר ליקט כל הדברים האלו.
תוך כדי דיבור כתב:[זה המנהג באתרא הדין, במקום ללכת לספרים המיועדים לנושא פלוני, מבקשים שיביאו הכל לכאן על מגש...]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים