מחקר גנטי שנערך על השומרונים ואוכלוסיות ישראליות אחרות בשנת 2004, תוך השוואה וסיכום של מחקרים קודמים, העלה כי:
רמת הגיוון הגנטי שנמצאה אצל השומרונים בכרומוזום Y (המועבר מאב לבן) נמוכה ביותר. בנוסף, רמת האחידות של הכרומוזום בתוך כל אחת מארבע משפחות השומרונים גבוהה. יש בכך כדי להצביע על אופיה הפטריארכלי של החברה השומרונית.
כרומוזומי Y אצל השומרונים דומים יותר לאלו של היהודים ה"כוהנים" מאשר לאלו של ערביי ארץ ישראל. לעומת זאת, הגנום המיטוכונדריאלי (העובר מאם לילדיה) דומה לאוכלוסיות מזרח-תיכוניות אחרות.
על בסיס ממצאים אלו ועל בסיס ההתייחסות המקראית לשומרונים משערים החוקרים שמרבית השומרונים הם צאצאים של קבוצת כוהנים מממלכת ישראל שלא גלו בגלות עשרת השבטים אלא נשאו נשים אשוריות ואחרות, שהוגלו לארץ ישראל בהתאם למדיניות האשורית.
קו ירוק כתב:אבל רוב רובם הם כותים, בעלי אוזניים גדולות ושפתיים יחודיים, לא כשל ישראל.
א' זעירא כתב:קו ירוק כתב:אבל רוב רובם הם כותים, בעלי אוזניים גדולות ושפתיים יחודיים, לא כשל ישראל.
???
מהו המקור לדבריך?
שקלתי אם להעלות תמונות עדכניות של השומרונים, כדי שנוכל לאמת אם באמת אוזניהם גדולות מהרגיל ושפתיהם ייחודיים.
בחולוןקו ירוק כתב:אולי בקהילה העלובה שלהם בבית ים.
בר ישראל כתב:פעם דברתי אם אחד מהם והבנתי ממנו ש(כנראה ע"פ ה"כהן גדול" שלהם) הם כבר התחילו לקבל "גרים" משאר הקהילה הישראלית (אל תנאי שהאשה תסכים לחיות כשמרני) מטעם מספרם המתדלדל (יש כ700 מהם).
איש-אחד כתב:קטע מויקיפדיה אודות מחקרים גנטיים שנעשו בקרבם:
%מחקר גנטי שנערך על השומרונים ואוכלוסיות ישראליות אחרות בשנת 2004, תוך השוואה וסיכום של מחקרים קודמים, העלה כי:
רמת הגיוון הגנטי שנמצאה אצל השומרונים בכרומוזום Y (המועבר מאב לבן) נמוכה ביותר. בנוסף, רמת האחידות של הכרומוזום בתוך כל אחת מארבע משפחות השומרונים גבוהה. יש בכך כדי להצביע על אופיה הפטריארכלי של החברה השומרונית.
כרומוזומי Y אצל השומרונים דומים יותר לאלו של היהודים ה"כוהנים" מאשר לאלו של ערביי ארץ ישראל. לעומת זאת, הגנום המיטוכונדריאלי (העובר מאם לילדיה) דומה לאוכלוסיות מזרח-תיכוניות אחרות.
על בסיס ממצאים אלו ועל בסיס ההתייחסות המקראית לשומרונים משערים החוקרים שמרבית השומרונים הם צאצאים של קבוצת כוהנים מממלכת ישראל שלא גלו בגלות עשרת השבטים אלא נשאו נשים אשוריות ואחרות, שהוגלו לארץ ישראל בהתאם למדיניות האשורית.
המחקר הגנטי
http://evolutsioon.ut.ee/publications/Shen2004.pdf
בתבונה כתב:איש-אחד כתב:קטע מויקיפדיה אודות מחקרים גנטיים שנעשו בקרבם:
%מחקר גנטי שנערך על השומרונים ואוכלוסיות ישראליות אחרות בשנת 2004, תוך השוואה וסיכום של מחקרים קודמים, העלה כי:
רמת הגיוון הגנטי שנמצאה אצל השומרונים בכרומוזום Y (המועבר מאב לבן) נמוכה ביותר. בנוסף, רמת האחידות של הכרומוזום בתוך כל אחת מארבע משפחות השומרונים גבוהה. יש בכך כדי להצביע על אופיה הפטריארכלי של החברה השומרונית.
כרומוזומי Y אצל השומרונים דומים יותר לאלו של היהודים ה"כוהנים" מאשר לאלו של ערביי ארץ ישראל. לעומת זאת, הגנום המיטוכונדריאלי (העובר מאם לילדיה) דומה לאוכלוסיות מזרח-תיכוניות אחרות.
על בסיס ממצאים אלו ועל בסיס ההתייחסות המקראית לשומרונים משערים החוקרים שמרבית השומרונים הם צאצאים של קבוצת כוהנים מממלכת ישראל שלא גלו בגלות עשרת השבטים אלא נשאו נשים אשוריות ואחרות, שהוגלו לארץ ישראל בהתאם למדיניות האשורית.
המחקר הגנטי
http://evolutsioon.ut.ee/publications/Shen2004.pdf
מהסתכלות על מחקר זה נראה שמדובר במחקר לא אמין
לקחו מ4 משפחות שומרוניות סה"כ 12 שומרונים להם בדקו את כרומוזום Y האבהי
נבדק J1 הגן הכוהני הבסיסי ( J1 קיים 10-30% מעמי סביבת כותה ) הסמן הכוהני הייחודי לכוהנים יהודים שהוא הסמן Z18271 לא נבדק
הממצאים
4 משפחות
משפחת דפני -2 נבדקים בבירור - מוצא אבהי כורדי ,
משפחת מרחיב לנבדק דמיון לJ1 גן הכוהני הבסיסי בצורה שונה מהסמן J1 המופיע אצל הכוהנים,
2 משפחות (צדקה וכהן) עם סמן J2 וכותב המאמר העריך כי זה מוטציה של J1
לסיום הכותב מעלה ספקולציה (כך לשונו) כי בעל הסמן הדומה ל-J1 הוא ממוצא הכוהנים, וכן ספקולציה נוספת שהסמן הגנטי J2 הוא מוטציה של אותו J1
ולכן שרובם ממוצא אבהי מכוהני עם ישראל
תיאוריה זו היא גם בניגוד למה שהשומרונים מספרים שהם משבט דן ומנשה .
מדובר בפופוליזם ללא ערך מדעי
1. כותב המאמר מתעלם שהממצא הברור היחיד הוא שלמשפחת דפני מוצא כורדי אבהי ברור.
2. לא נמצא אף נבדק אחד עם J1 כפי שמופיע אצל כוהנים יהודים וכמובן שלא נבדק הסמן הכוהני הייחודי לכוהנים יהודים הסמן Z18271.*
3. נבדק עם דמיון ל-J1 דומה יותר לכל גוי עיראקי שלישי באיזור כותה כל תימני שלישי וכל תורכי עשירי (איזור כותה בבל וספרוים), דהיינו עשרות מליונים במזה"ת לעומת 300 אלף יהודים כוהנים בכל העולם .
4.הדמיון בין J1 לJ2 רחוק
אצטט את הרצפים של J1 וJ2 הנמצאים בתוך כרומוזום Y יש לשים לב שבדנ"א יתכנו רק 4 סוגי אותיות actg ואורך כל כרומוזום Y הינו רצף של 59 מליון זוגות אותיות (כך שיתכנו שבמקרה יהיה דמיון)
הסמן J1 הוא caaaaacacacttcaaaagcct (בJ1 השומרוני מספר חזרות שונה מאשר בגן הכוהני)
הסמן J2 הוא caaagtgctgggattacagg
5.גם אם נניח ש J2 הוא מוטציה מהסמן J1 עדיין יותר סביר שמקורו מאותו מקור של כל בעלי הJ1 שהם עשרות מליונים במזה"ת לעומת 300 אלף יהודים כוהנים בכל העולם .6. יתכן שאותו נבדק שומרוני עם הJ1 הוא בן לשושלת אבות שכולם אבות חוקיים ויתכן שלא.
7. מדגם קטן מאוד 12 בלבד
8. הושמטה רמת המובהקות הסטטיסטית - השמטת רמת מובהקות סטטיסטית מצביעה כי רמת המובהקות מתחת לסף הסטטיטי, דהיינו שסביר שהממצאים או לפחות חלק ניכר הם אקראיים.
לציין בספר נחמיה ובהרחבה ביוסיפון מתואר שנחמיה זרק כהן שהתחבר לכותים והפך לכהן במה בהר גריזים וכן שנשלחו להם כהנים ללמדם וכן שנתערבו אצלם כהני במות.
וביוסיפון מתאר שהסתחפו אליהם פסולים וכדו'
ואף שיותר סביר שאותו נבדק הוא מהרוב הגויי נשאי הJ1 לא ניתן לשלול שהוא צאצא של אותם כוהנים
הרחבה על הגן הכוהני היחודי ליהודים Z18271
viewtopic.php?f=52&t=32699&p=352214#p352214
בתבונה כתב:איש-אחד כתב:קטע מויקיפדיה אודות מחקרים גנטיים שנעשו בקרבם:
%מחקר גנטי שנערך על השומרונים ואוכלוסיות ישראליות אחרות בשנת 2004, תוך השוואה וסיכום של מחקרים קודמים, העלה כי:
רמת הגיוון הגנטי שנמצאה אצל השומרונים בכרומוזום Y (המועבר מאב לבן) נמוכה ביותר. בנוסף, רמת האחידות של הכרומוזום בתוך כל אחת מארבע משפחות השומרונים גבוהה. יש בכך כדי להצביע על אופיה הפטריארכלי של החברה השומרונית.
כרומוזומי Y אצל השומרונים דומים יותר לאלו של היהודים ה"כוהנים" מאשר לאלו של ערביי ארץ ישראל. לעומת זאת, הגנום המיטוכונדריאלי (העובר מאם לילדיה) דומה לאוכלוסיות מזרח-תיכוניות אחרות.
על בסיס ממצאים אלו ועל בסיס ההתייחסות המקראית לשומרונים משערים החוקרים שמרבית השומרונים הם צאצאים של קבוצת כוהנים מממלכת ישראל שלא גלו בגלות עשרת השבטים אלא נשאו נשים אשוריות ואחרות, שהוגלו לארץ ישראל בהתאם למדיניות האשורית.
המחקר הגנטי
http://evolutsioon.ut.ee/publications/Shen2004.pdf
מהסתכלות על מחקר זה נראה שמדובר במחקר לא אמין
לקחו מ4 משפחות שומרוניות סה"כ 12 שומרונים להם בדקו את כרומוזום Y האבהי
נבדק J1 הגן הכוהני הבסיסי ( J1 קיים 10-30% מעמי סביבת כותה ) הסמן הכוהני הייחודי לכוהנים יהודים שהוא הסמן Z18271 לא נבדק
הממצאים
4 משפחות
משפחת דפני -2 נבדקים בבירור - מוצא אבהי כורדי ,
משפחת מרחיב לנבדק דמיון לJ1 גן הכוהני הבסיסי בצורה שונה מהסמן J1 המופיע אצל הכוהנים,
2 משפחות (צדקה וכהן) עם סמן J2 וכותב המאמר העריך כי זה מוטציה של J1
לסיום הכותב מעלה ספקולציה (כך לשונו) כי בעל הסמן הדומה ל-J1 הוא ממוצא הכוהנים, וכן ספקולציה נוספת שהסמן הגנטי J2 הוא מוטציה של אותו J1
ולכן שרובם ממוצא אבהי מכוהני עם ישראל
תיאוריה זו היא גם בניגוד למה שהשומרונים מספרים שהם משבט דן ומנשה .
מדובר בפופוליזם ללא ערך מדעי
1. כותב המאמר מתעלם שהממצא הברור היחיד הוא שלמשפחת דפני מוצא כורדי אבהי ברור.
2. לא נמצא אף נבדק אחד עם J1 כפי שמופיע אצל כוהנים יהודים וכמובן שלא נבדק הסמן הכוהני הייחודי לכוהנים יהודים הסמן Z18271.*
3. נבדק עם דמיון ל-J1 דומה יותר לכל גוי עיראקי שלישי באיזור כותה כל תימני שלישי וכל תורכי עשירי (איזור כותה בבל וספרוים), דהיינו עשרות מליונים במזה"ת לעומת 300 אלף יהודים כוהנים בכל העולם .
4.הדמיון בין J1 לJ2 רחוק
אצטט את הרצפים של J1 וJ2 הנמצאים בתוך כרומוזום Y יש לשים לב שבדנ"א יתכנו רק 4 סוגי אותיות actg ואורך כל כרומוזום Y הינו רצף של 59 מליון זוגות אותיות (כך שיתכנו שבמקרה יהיה דמיון)
הסמן J1 הוא caaaaacacacttcaaaagcct (בJ1 השומרוני מספר חזרות שונה מאשר בגן הכוהני)
הסמן J2 הוא caaagtgctgggattacagg
5.גם אם נניח ש J2 הוא מוטציה מהסמן J1 עדיין יותר סביר שמקורו מאותו מקור של כל בעלי הJ1 שהם עשרות מליונים במזה"ת לעומת 300 אלף יהודים כוהנים בכל העולם .6. יתכן שאותו נבדק שומרוני עם הJ1 הוא בן לשושלת אבות שכולם אבות חוקיים ויתכן שלא.
7. מדגם קטן מאוד 12 בלבד
8. הושמטה רמת המובהקות הסטטיסטית - השמטת רמת מובהקות סטטיסטית מצביעה כי רמת המובהקות מתחת לסף הסטטיטי, דהיינו שסביר שהממצאים או לפחות חלק ניכר הם אקראיים.
לציין בספר נחמיה ובהרחבה ביוסיפון מתואר שנחמיה זרק כהן שהתחבר לכותים והפך לכהן במה בהר גריזים וכן שנשלחו להם כהנים ללמדם וכן שנתערבו אצלם כהני במות.
וביוסיפון מתאר שהסתחפו אליהם פסולים וכדו'
ואף שיותר סביר שאותו נבדק הוא מהרוב הגויי נשאי הJ1 לא ניתן לשלול שהוא צאצא של אותם כוהנים
הרחבה על הגן הכוהני היחודי ליהודים Z18271
viewtopic.php?f=52&t=32699&p=352214#p352214
נקדש את שמך בעולם כתב:הם המשך רצוף של העדה המכונה בלשון חז''ל כותים, חז''ל כינו אותם כך בגלל שהם הובאו ע''י אשור מכמה מקומות וביניהם כותה, השומרונים עצמם נפגעים מהכינוי כותים כי הם רואים את עצמם המשך ישיר של מלכות ישראל והם מיחסים את עצמם לשבט יוסף, בספר מלכים מבואר מפורש כדעת חז''ל אם כי גם שם כתוב שנשארו הרבה תושבים באזורי מלכות ישראל שלא הוגלו ע''י סנחריב ויתכן שחלקם הצטרפו לקהילה הכותית לאחר שקיבלה ע''ע את תורת ישראל, אמנם בחז''ל (שהכירום היטב) הדיון הוא בכל המקומות אם הם גירי אמת או גירי אריות.
ככל הידוע אין להם דמות יונה בראש הר גריזים.
קו ירוק כתב:הקטע האחרון מויק. הנו הבל.
כמו"כ הבהרה לתגובה שלפני כן: ישראלים שנשארו עם גלות אשור בא"י, או אותם מעשרת השבטים שירמיהו החזירם מהגלות ויאשיהו מלך עליהם (מלכות בית דוד היתה בסופה על כל ישראל, כמבואר בערכין), גם הם גלו בגלות נבוכדנצר. והארץ היתה שממה.
הכותים שהובאו מכותה ועוד ע"י סנחריב נשארו בארץ ולא הגלו ע"י נבוכנצר (גם הוא החשיבם כגויים..), הלא הם השומרונים עד היום.
אלא שבזמן בית שני, כל הנידחים הלכו לשומרון אל הכותים, כפי שמספר יוספוס בספרו. ואולי מכאן שכהנים חללים וכיו"ב הלכו אל השומרונים.
היות והעמיד להם סנחריב לויים שלימדום תורה, הם מכנים את עצמם לווים, והיות והם בארץ יוסף, הם מכנים את עצמם משבט יוסף.
אבל רוב רובם הם כותים, בעלי אוזניים גדולות ושפתיים יחודיים, לא כשל ישראל.
ואם מתחילה נחלקו אם גירי אריות אמת או גירי אמת הם, ובין כך ובין כך, כשעלו מן הגולה קבעו עליהם שאינם מעדת ישראל: "לא לכם ולנו לבנות בית לאלוקינו" (ומסתמא לאפוקי שאר גירי צדק), הרי שאחר החורבן גזרו עליהם ועשאום כגוים גמורים. ומה שייך שישתנה הדין.
מצליח כתב:מאמר רבי יחיאל גולדהאבר
בברכה המשולשת כתב:מצליח כתב:מאמר רבי יחיאל גולדהאבר
ג. בעמ' 6, היה כדאי להסביר למה שכם נקראאת ניפוליס (ואיך הישמעאלים ימש"ו שיבשו זאת לשמה הנוכחי בערבית...)
בברכה המשולשת כתב:מצליח כתב:מאמר רבי יחיאל גולדהאבר
א. את האמור בתחילת הערה 3 לא הבנתי. היכן מצאנו בחז"ל (לא בנוסח הצנזורה) התייחסות לכותים ימש"ו שאינה מכוונת לכותים דווקא?
וכן גוי שחרש אינו עושה אותה בית פרס שאין בית פרס לכותיים:
קו ירוק כתב:שכם ה'חדשה' הרומית נקראה על ידם ניאופוליס. ניאו=חדש. פוליס=עיר.
והערבים בהיגוי שלהם קראוה 'נפלוס', שהפך נאבלוס..
בכמה ספרים באוצר ראיתי שפשיט"ל שכותים הוא ל' צנזור וכוונתו גויים, אבל לדידי אינו פשוט בכלל, ראשית אין כאן איזה גנאי שיש לחוש ממנו, שנית בקושטא מקום שהספר נדפס לראשונה לא נראה שהיה חשש מתרעומת נוצרית, ועוד שבדקתי בכתה"י הקדום של הספר וגם שם כותים, וכאמור אין מקום לחשוב כאן על צנזורה פנימית.כשאינו רוצה לישא כמנהג הכותים כייפינן ליה על כך
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים