דראל כתב:אגב, ההסבר ההיסטורי קצת שונה, ואכמ"ל.
איש_ספר כתב:כתב ע"כ רי"ש שפיגל מאמר על גלגולי צורת הכתיבה של השם. וכידוע הקדמונים היו כותבים ג' יודי"ן כעין סגו"ל ויש ע"ז תשובה ברדב"ז כמדומני.
אגב, ההסבר ההיסטורי קצת שונה, ואכמ"ל.
חכם באשי כתב:מאמרו של רי"ש שפיגל הוא בספרו 'עמודים בתולדות הספר העברי' - כתיבה ועריכה, נספח לפרק יב.
שם גם ציין למאמרו הראשוני והמקיף של לוטרבך (בגרמנית), על עשרות הצורות השונות לכתיבת שם הוי"ה המצויות בכתבי יד.
יעקב כהן כתב:מתי התחילו לכתוב שני יודים כסימן לשם הוי"ה או אדנות ?
אריסמנדי כתב:הדפים הראשונים בכ"י וטיקן הנ"ל אינם שייכים לעיקר הספר, ונכרכו עמו בזמן מאוחר (והם כנראה איטלקיים, ועכ"פ אינם מדויקים במיוחד). עיקר הספר אינו בבלי כנראה, אלא ספרדי או צפון אפריקני המועתק מספרים בבליים, ועכ"פ הצורה הנוהגת בו לכתיבת השם בתרגום היא ג' יו"דין.
משכיל אל דל כתב:שמעתי, שמשעה שהתחיל הדפוס, ונוצר חשש לגניזה חמורה, הפסיקו להדפיס הוי"ה אלא י"י.
הנכון הוא הדבר?
ואם כן, מיהו היוזם של שינוי זה?
ולמה היום חזרו להדפיס הוי"ה בסידורים רבים?
משכיל אל דל כתב:ולמה היום חזרו להדפיס הוי"ה בסידורים רבים?
יעקובי כתב:משכיל אל דל כתב:ולמה היום חזרו להדפיס הוי"ה בסידורים רבים?
הונהג לראשונה בסידור 'בית תפלה' קושטא תצ"ה.
לסידור צורפה הסכמה מיוחדת לענין זה, כשבראשה כותרת באותיות מאירות עינים: "הסכמת רבני גאוני קושטנטינא על הדפסת הסידור בשם הויה ככתיבתו כנדפס בחומשים".
ביו החותמים על ההסכמה היה ר' אפרים נבון זיע"א בעל המחנה אפרים.
יעו"ש בדברי החכמים הצורך והמעלה בזה.
מה שנכון נכון כתב:מש"כ שכן רמוז בהסכמתו לא מצאתי [טוב אחרית דבר?].
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים