בקונטרס הוא מאריך שהאמת היא שהארץ מרובעת, ומה שכתוב בגמ' שבעניין מהלך השמש הודו חכמי ישראל לחכמי אומות העולם,
היינו שחכמי או''ה נצחו בטענות אבל האמת כחכמי ישראל,
וכתב
ולכן נראה לענ''ד שבזמנם היה חולשה גדולה ברוב היהודים והיו מושפעים מהשפעות הגויים, ולא היה להם כלים לקבל הסתירות שנתגלו בזמנם בין החקירה לדברי חז''ל, וכדי שלא תחלש האמונה בעם ישראל חפשו גדולי ישראל דרכים לישוב הסתירות, ומצאו פתרון לחלק בין דברים גשמיים לדברים רוחניים, ומ''מ כל הטענות של הפילוסופים שאמרו שהארץ ככדור נדחו אחרי זמן, וכמו שרואים היום שהמדענים עצמם מפקפקים על הראיות החדשות שמהם מוכיחים שהארץ ככדור, ועוד שגם המדע של היום אינו מוחלט אלא הכל השערות בעלמא, אלא שהם טוענים שמסתבר שהם נכונות, והם לא יותר מאשר תאוריות אחרות, כגון שהארץ סובב את השמש שזה נגד דעת תורה, או תורת האבולוציה וכו'.
וכן מה שנראים דברי הזוהר חדש שהארץ היא ככדור, באמת אין זה כונת הז''ח לומר שבצורה גשמית הארץ היא ככדור, אלא שאפילו שהיא שטוחה מ''מ הנהגת תכונתה נראים כאילו היא כדור, ומחמת חוסר הבנתינו הקטנה וגודל הפגם שלנו אין לנו יכולת להבין שהגם שהארץ בצורת גשמית היא שטוחה מ''מ יש לה תכונות שראים ככדור.
ולגבי הפרשי השעות כתב
באמת הגדרת הזמן הוא זמן גלובלי אחיד, אלא שלנו נראה הדבר אחרת, וזה גורם כאילו יש סתירה לומר שהארץ אינה ככדור, שהסתירות מתחילות כאשר רוצים להשוות מציאות אחד למציאות אחר כגון ירושלים וניו יורק, שיוצא לנו שאין נמצאים בהווה אחד בכל הבחינות,
אבל באמת לפי פשט הגמ' ופרקי דר' אליעזר שהשמש יוצאת מהחלונות ועולה מעל לרקיע נמצא דא''א לומר שהארץ ככדור ושוקעת כאן וזורחת שם, ורק צריך לדעת איך להגדיר את המציאות הזו, ונראה לי שהמודל של דבר זה הוא שכאשר מתקשרים בין המקומות מפסידים שויוויות אמיתית, אלא מתחברים בין הווה של ירושלים עם עבר של ניו יורק ואין בזה סתירה, וזה אם תבין שגם העבר קיים יחד עם הווה ומקביל אליו,
ואפילו מדעית ניסו לבאר מודלים של ארץ ישרה, וכבר כתבו שזה לא סותר תורת היחסות, והוכיחו שמי שנוסע במהירות גבוהה מסביב לכדור הארץ וחוזר למקומו חסר לו זמן ביחס לחבריו ונחשב שחזר לעבר שלו.
ובכל אופן א''א להביא ראיה מן הזוהר חדש (שכתב שהארץ היא ככדור), כי כאשר נמצא בזוה''ק דבר שנראה מנגד למ''ש חז''ל במקומות אחרים, ע''כ יש לומר שדברי הזוה''ק עוסקים בסתרי תורה ולא בפשוטן של דברים, וא''א להוכיח מכך מציאות טבעית,
והנראה לענ''ד דחלילה להתחבר לקשום הבנה זרה שבאה מפי א''ה, דהרי שורשם ונשמתם הוא מסטרא אחרא, ולא יתכן שתפיסתם על העולם היא אמיתית, דרק ע''י קדושת וטהרת ישראל אפשר לתפוס את האמת המוחלטת, וכל המציאות המתגלה היא רק התגלות של המערכת הפנימית שכך רצונו יתברך, וכאשר ברא יתברך שמו את העולם קודם הסתכלו התורתו הקדושה, ואין מקור אחר לדעת מה היא מציאותינו, ואמונתינו מאבותינו ז''ל שהארץ אינה ככדור אלא שטוחה, וזה דעת הרי''ף והרמב''ם וכל הראשונים, דהרי לא מצאנו חולק אפילו בגאונים וכו'
וכל זה דוקא מה שיוצא ע''י מערכת התכונות, אבל כל הפנימיות שתחת חשבונותיהם הרי זה פילוסופיה גמורה ואסור להאמין אפילו בדבר קטן, וכמו שאסור לנו באופן מוחלט להאמין בתורת האבולוציה, וגם בזמן קיום העולם, ואפילו שיביאו ע''י חקירה כל ההוכחות המוכרחות שבעולם, ויש לדעת שהמדע של היום הוא לא רק פילוסופיה, אלא גם שחלקים מהמערכת נובעים מתוך דתם השיקרית.